Van Facebook naar Meta, een goede zet of Zuckerbergs grootste mislukking? Het lijkt het tweede te worden

Binnenkort is het twee weken geleden dat Mark Zuckerberg aan de wereld bekend maakte dat zijn bedrijf achter Facebook, Instagram en Whatsapp van naam veranderde. Zo werd Facebook getransformeerd tot Meta. Toeschouwers zagen in die zet een (vrij wanhopige) marketingstunt om een stevig beschadigde reputatie te redden. Dat is duidelijk mislukt.

De dag na de rebranding hebben wij jullie uitgelegd dat de beslissing van Mark Zuckerberg is als lippenstift op een kanker, maar zelfs die rode lippenstift ging niet lang mee. Dat bewijst de publicatie van een Amerikaans pollbureau het Harris Brand Platform

Harris Brand peilt regelmatig naar het consumentenvertrouwen in de grootste bedrijven, waaronder Facebook. Dat vertrouwen bedroeg in september ongeveer 16 procent, wat op zich al een resultaat was om niet over naar huis te schrijven. De weken daarop zakte het vertrouwen nog dieper tot slechts 5,8 procent begin oktober.

De reden voor die vrije val in het vertrouwen in Facebook heeft een naam: Frances Haugen. De ex-werknemer van Facebook trok zich terug uit het bedrijf en nam duizenden interne documenten met zich mee. Vervolgens nam ze contact op met enkele van de grootste Amerikaanse mediabedrijven om de zeer compromitterende informatie te lekken: de Facebook Files.

Kortom heeft Frances Haugen bewezen hoe haar ex-werkgever een oog dichtkneep voor de talloze haatberichten en het fake news dat de ronde ging op het sociale medium, met het zuivere doel om meer winst te maken. Dat beleid laat bijvoorbeeld drugskartels toe om reclame te maken op Facebook/Meta’s sociale netwerken, of laat mensenhandelaars vrij om hun diensten aan te bieden op hun platformen. 

De voormalige medewerkster van Mark Zuckerberg heeft zich ook bereid getoond te getuigen voor de hoogste politieke instellingen. Ze werd namelijk reeds gehoord door het Congres van de Verenigde Staten, vervolgens stak ze de oceaan over richting Brussel en Londen om er voor het Europees en het Britse Parlement te spreken. Van die kans maakte ze onder ander gebruik om in dialoog te gaan met premier Alexander De Croo. De volgende stop voor haar Europese tour is Parijs. 

Meta doet de score terugvallen

Volgens de analyses van Harris Brand, die enkel op de VS slaan, ging het vertrouwen een week na Haugens getuigenis voor het Congres terug lichtjes omhoog, de week dat Haugen de VS inruilde voor Europa dus. Dat lijkt te bevestigen dat internetgebruikers even snel vergeten als ze boos kunnen worden. 

Sinds de tweede helft van oktober is het algemene vertrouwen van de Amerikaanse bevolking in Zuckerbergs bedrijf terug min of meer opgeklommen tot ongeveer 10 procent. Maar dat vertrouwen kende een nieuwe daling tegen het einde van oktober. Die loopt samen met de naamsverandering van Facebook naar Meta. Na de aankondiging van de rebranding is de reputatie van het bedrijf met 5 procentpunten omlaag gegaan, volgens het rapport gepubliceerd door het Amerikaanse magazine Fast Company viel het daarmee terug op 6,2 procent.

De evolutie van het consumentenvertrouwen in Facebook/Meta vanaf september. (Fast Company/Harris Brand)

Dit komt niet echt als een verrassing. Meerdere analisten legden deze rebranding al in verband met de nood aan een duwtje in de rug van de reputatie van het bedrijf, maar slechts weinigen geloven dat het iets zal opleveren. Als Meta echt iets wil doen aan hun reputatie, moeten er veel diepere hervormingen komen. Waarom zou het niet mogelijk zijn dat Mark Zuckerberg bijvoorbeeld een stap opzij neemt in ruil voor een fris gezicht aan het roer van het bedrijf?

Het kopstuk van Meta heeft echter altijd volgehouden dat de naamsverandering niks te maken heeft met de schandalen aan hun adres. Hij volhardt: het doel is enkel en alleen zijn ambitieus nieuw project, de metaverse in de kijker plaatsen.

(lp)

Meer