Vaccinmakers Sanofi en GSK sluiten zich aan bij programma om vaccins wereldwijd te verspreiden

De Franse farmagroep Sanofi en het Britse GSK, die samen aan een coronavaccin werken, stellen 200 miljoen dosissen ter beschikking van het wereldwijde Covax-programma om vaccins eerlijk te verdelen.

Covax is een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en Gavi, een gezondheidsfonds van Microsoft-oprichter en filantroop Bill Gates. Het doel is om coronavaccins eerlijk te verdelen over de wereld en vooral toegankelijk te maken in arme landen.

Ondertussen hebben zich al 184 landen aangesloten bij het initiatief, waaronder onlangs China, en nu doen ook Sanofi en GSK hun duit in het zakje. Eerder sloot AstraZeneca zich al aan en er lopen gesprekken met andere vaccinkandidaten.

200 miljoen dosissen

Sanofi en GSK voorzien 200 miljoen dosissen van hun vaccin als het wordt goedgekeurd. ‘Om een gezondheidscrisis als deze het hoofd te bieden, zijn unieke samenwerkingen nodig’, zegt Sanofi-topman Thomas Triomphe. ‘Dit akkoord kan ons samen helpen om de pandemie onder controle te krijgen.’

Eenzelfde geluid is te horen bij GSK. ‘Dit heeft het potentieel om een cruciale bijdrage te leveren aan het wereldwijde gevecht tegen Covid-19’, zegt voorzitter Roger Connor.

Tweede fase

Ook Gavi is erg te spreken over het akkoord. ‘Dit is een belangrijke stap voorwaarts voor ons en ik verwelkom de inspanningen van Sanofi en GSK om vaccins toegankelijk te maken voor iedereen’, laat CEO Seth Barkley weten.

Sanofi en GSK zitten in hun tweede klinische testfase voor het coronavaccin en verwachten de eerste resultaten begin december. De derde en laatste fase zou voor het einde van het jaar van start gaan en in de eerste helft van 2021 zou het bedrijf goedkeuring willen vragen bij de farmawaakhonden. AstraZeneca is bezig aan zijn derde fase en vroeg al versnelde goedkeuring in Europa.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.