Uitgaven voor valentijn verdriedubbeld op tien jaar tijd

De liefde van de man of vrouw gaat door … de portefeuille: het voorbije decennium zijn de uitgaven van de Belg voor valentijn maar liefst verdrievoudigd. Dat blijkt uit de ‘Mastercard Love Index’-studie, die jaarlijks de koopgewoonten rond Valentijnsdag in kaart brengt.

79,5 miljoen, dat is het duizelingwekkende bedrag dat Belgen vorig jaar uitgaven aan aankopen rond 14 februari. In 2011 ging het nog om 26,7 miljoen. De ‘Mastercard Love Index’ – een analyse van de wereldwijde transacties rond Valentijnsdag met krediet-, debet- en prepaidkaarten – concludeert daaruit dat onze uitgaven voor deze ‘liefdesfeestdag’ bijna verdriedubbeld zijn op tien jaar tijd. Bloemen en juwelen blijven populair, met respectievelijk 2 miljoen en 4 miljoen euro die in 2020 naar dit type geschenken gingen.

Diner bij kaarslicht troef

Toch tekent zich al enkele jaren een tendens af richting het geven van ervaringen, in plaats van fysieke cadeaus. Dit jaar zal dat niet anders zijn, concludeert Mastercard uit een bevraging van januari 2021. De top 5 van geschenken voor de Belgen dit jaar houdt in: een zelfgekookte maaltijd (47%), een thuisgeleverde restaurant-maaltijd (31%), een gezellige filmavond thuis (20%), een wandeling in het park (14%) of rond het huis (14%).

Online shoppen

Wat fysieke aankopen betreft, blijft online winkelen groeien, met een stijging van 907 procent van het aantal onlinetransacties dat de Belgen de voorbije jaren tijdens de valentijnsperiode hebben verricht. Bijna de helft (45%) van de ondervraagden zegt dat ze dit jaar valentijnscadeaus online en dicht bij huis zullen kopen, terwijl één op de twee aangeeft boeketten en cadeaus in lokale winkels te willen kopen. 

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20