Uber getuigt van sterke vraag naar taxiritten en maaltijdbezorging

De diensten die Uber aanbiedt, blijven bijzonder populair. Tijdens het derde kwartaal van dit jaar werden in totaal voor 29,1 miljard dollar bestellingen geplaatst. Dit betekende een stijging met 26 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft Dara Khosrowshahi, chief executive van Uber, gezegd in een commentaar op de kwartaalcijfers die het bedrijf heeft gepubliceerd.

De goede resultaten werden volgens Khosrowshahi gevoed door een verdere groei van de groep chauffeurs, die ook een groter aantal reizigers konden vervoeren. Uber biedt daarmee volgens Khosrowshahi een antwoord op de bezorgdheid van een aantal beleggers die vreesden dat de stijgende inflatie op de consumentenbestedingen een remmende werking zou hebben.

Grotere vraag

Uber boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 8,34 miljard dollar. Dat was 72 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst steeg tijdens diezelfde periode van 8 miljoen dollar naar 516 miljoen dollar.

Khosrowshahi merkte daarbij op dat het publiek zich na de coronacrisis opnieuw meer begint te verplaatsen. Tegelijkertijd hebben vele gezinnen zich het bestellen van maaltijden gewoon gemaakt en blijft dat gedrag ook na het einde van de pandemie behouden. Beide vaststellingen hebben volgens de CEO op Uber een positieve invloed.

Uber meldde dat zijn taxidienst nu over evenveel bestuurders als drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis, kan beschikken. Die trend lijkt zich volgens het bedrijf ook tijdens het vierde kwartaal verder door te trekken.

Tijdens de coronapandemie haakten vele bestuurders af, maar die situatie is volgens Uber inmiddels compleet omgekeerd. Bovendien heeft de toenemende levensduurte vele werknemers ertoe gebracht een tweede baan te zoeken. Opdrachten voor Uber blijken dan een interessante keuze.

Door het gebrek aan chauffeurs moesten klanten bij Uber, net zoals rivaal Lyft, gedurende geruime tijd met lange wachttijden rekening houden. De schaarste aan chauffeurs leidde bovendien tot hogere tarieven. Die moeilijke periode lijkt de sector nu echter achter zich te kunnen laten.

Maaltijden

Waarnemers wijzen er wel op dat de hoge inflatie en een wereldwijd dreigende recessie voor Uber een risico blijven vormen. Er wordt opgemerkt dat klanten alsnog zouden beslissen om op hun uitgaven aan verplaatsingen en bestelmaaltijden te besparen.

De maaltijdbestellingen leverden Uber Eats 13,7 miljard dollar aan bestellingen op. De divisie – die leveringen van maaltijden, kruidenierswaren en alcohol verzorgt – vertegenwoordigt inmiddels ongeveer 33 procent van de totale inkomsten van het moederbedrijf.

De divisie heeft sinds de uitbraak van de coronacrisis een verdubbeling in omvang laten optekenen. Door de toegenomen schaalgrootte, heeft deze activiteit ook zijn winstgevendheid kunnen opvoeren. De vrachtdivisie realiseerde een omzet van 1,75 miljard dollar.

Tijdens het derde kwartaal van dit jaar hebben maandelijks gemiddeld 124 miljoen klanten van de diensten van Uber gebruik gemaakt. Dat betekende een stijging met 14 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden 1,95 miljard verplaatsingen – een toename met 19 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar – geregistreerd.

In totaal leed Uber nog altijd wel een verlies van 1,2 miljard dollar. Dat bedrag omvat echter ook een negatief resultaat van 512 miljoen dollar van investeringen in andere bedrijven die op het gebied van autodelen, zoals de Chinese onderneming Didi, actief zijn.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.