Toyota kroont zich tot grootste autoverkoper op Amerikaanse markt; General Motors moet na negen decennia titel inleveren

De Japanse autofabrikant Toyota Motor verkocht vorig jaar in de Verenigde Staten meer dan 2,33 miljoen wagens. Dat was 10 procent meer dan het jaar voordien. Met dat volume bleek het Japanse merk in de Verenigde Staten populairder dan zijn Amerikaanse rivaal General Motors, die de verkoop met 13 procent zag dalen tot bijna 2,22 miljoen auto’s.

De cijfers betekenen dat General Motors voor de eerste keer in negen decennia zichzelf niet de grootste autoverkoper op de automarkt van de Verenigde Staten mag noemen. Het was ook voor de eerste keer in elf jaar dat General Motors een omzetdaling moest melden.

Chiptekorten

Vorig jaar werd de automarkt getroffen door een tekort aan halfgeleiders, die in grote getallen in wagens worden gebruikt. Daardoor dienden de autofabrikanten hun productie aan te passen en beslisten vaak zich vooral op hun meest winstgevende modellen te concentreren.

General Motors zei te verwachten dat de economische groei in de Verenigde Staten de verkoop op de automarkt weer zal stimuleren. De constructeur voorspelt daarbij dat de totale Amerikaanse autoverkoop dit jaar tot ongeveer 16 miljoen wagens zal oplopen, tegenover 15 miljoen exemplaren vorig jaar.

General Motors verdrong negentig jaar geleden Ford Motor als grootste autoverkoper in de Verenigde Staten en kon dat marktleiderschap sindsdien ononderbroken in handen houden.

Jack Hollis, vicepresident van Toyota Motor North America, benadrukte in een commentaar op de cijfers dat de autofabrikant zijn trouwe klanten dankbaar is, maar betoogde dat het voor de Japanse constructeur nooit een focus of prioriteit is om de grootste autoverkoper te zijn. 

Toyota verwacht ook niet het Amerikaanse marktleiderschap op een duurzame manier vast te houden”, verduidelijkte Hollis. De Japanse autobouwer zegt evenmin van plan te zijn om die prestatie van vorig jaar voor reclamedoeleinden te gebruiken.

Het succes van Toyota het voorbije jaar moest volgens verscheidene analisten in belangrijke mate worden toegeschreven aan het feit dat de Japanse autobouwer de chiptekorten beter heeft kunnen opvangen dan vele sectorgenoten.

Winstgevendheid

In een reactie op de resultaten wierp Jim Cain, woordvoerder van General Motors, op dat de Amerikaanse fabrikant in de Verenigde Staten met zijn suv-modellen en pick-uptrucks een bijzonder sterk verkoopjaar kon optekenen. Daarbij was General Motors volgens hem vooral gericht op winstgevendheid.

“Naarmate het aanbod aan halfgeleiders verbetert, zal ook de verkoop toenemen”, zei hij. Onder chief executive Mary Barra heeft de Amerikaanse autofabrikant ook de nadruk gelegd op winstgevendheid boven volume en werden verliesgevende markten zoals Europa en Rusland verlaten.

In de Verenigde Staten werden volgens analist Wards Intelligence het voorbije jaar in totaal iets minder dan 15 miljoen voertuigen verkocht. Dat blijkt onder het jaarlijkse gemiddelde van 17,3 miljoen wagens dat tijdens de tweede helft van het voorbije decennium kon worden gemeld.

Consulent IHS Markit voorspelt dat de Amerikaanse autoverkoop dit jaar een niveau van bijna 15,5 miljoen wagens zal bereiken.

Toyota maakt gewag van 16,5 miljoen eenheden, waarbij nog een hogere vraag wordt verwacht indien de sector de productie verder kan opdrijven. De Japanse constructeur denkt dit jaar in de Verenigde Staten zelf 2,4 miljoen wagens te kunnen verkopen.

(am)

Meer