Lesley Kipling (Microsoft): “AI inzetten om cyberaanvallers op te sporen”

Business AM sprak op de beurs Cybersec Europe met Lesley Kipling, chief security advisor bij Microsoft, over de uitdagingen in het domein van cybersecurity.


Luister hier naar het gesprek van Business AM met Lesley Kipling:


De gigant: “Ontelbare keren”, antwoordt Kipling op de vraag hoe vaak een dienst of product van Microsoft aangevallen wordt door cybercriminelen. “We zeggen graag dat we de op een na meest aangevallen entiteit ter wereld zijn, na het Witte Huis.”

Het onthutsende cijfer: Cybercriminelen kunnen maandenland in de systemen van bedrijven rondwaren. De gemiddelde tijd voor een organisatie om erachter te komen dat ze is gecompromitteerd is “ongeveer 200 dagen”, zegt Kipling.

  • “We zien dat aantal licht dalen, wat goed nieuws is. En dat kan iets te maken hebben met het feit dat we signalen beginnen samen te voegen.”
  • “Maar het is nog steeds niet goed. We willen in een positie komen waarin we heel snel detecteren wat de aanvallers doen en dan de reactie op die aanval automatiseren, in plaats van te wachten op de externe experten.”

De toekomst: Cyberexperten zijn het eens: het belangrijkste moment om informatie te verzamelen over de aanvaller is op het moment van de ontdekking. En op dat vlak opent zich een nieuwe wereld.

  • Kipling: “Laat ons de kracht van machine learning (ML) en artificiële intelligentie (AI) gebruiken om onze menselijke intelligentie te versterken, zodat we snel kunnen uitmaken wat indringers uitspoken en eerder gedaan hebben.”
  • “We hebben bij Microsoft 8.500 experten in cybersecurity wereldwijd. We hebben veel AI en ML in onze operaties geïnjecteerd. Machine learning kan zo de eerste verdedigingslaag vormen, zodat onze mensen met hun expertise zich kunnen concentreren op wat belangrijk is in plaats van op de dagelijkse klusjes.”

Meer in ons dossier Cybersecurity

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.