Tony’s Chocolonely is niet meer ‘slaafvrij’ door samenwerking met Belgisch bedrijf

Ethisch chocoladelabel Slave-Free Chocolate heeft het Nederlandse Tony’s Chocolonely van zijn lijst geschrapt. De oorzaak is in België te vinden, in een samenwerking met multinational Barry Callebaut.

Callebaut, bij ons is het een keurmerk, maar de Belgische multinational moest toegeven dat het niet voor al zijn Afrikaanse toeleveranciers helemaal kan garanderen dat er niet aan slavenarbeid wordt gedaan. Voldoende redenen voor Slave-Free Chocolate om ook haar keurmerk van Tony’s Chocolonely te halen.

Slaaf-vrije chocolade

Tony’s Chocolonely is de grootste chocolademaker van Nederland en ging er lang prat op om 100 procent slaaf-vrije chocolade te maken. Toch ging het bedrijf bewust een samenwerking met Callebaut aan, klinkt het bij CEO Henk Jan Beltman.

‘In 2005 kozen we voor een samenwerking met Barry Callebaut om aan te tonen dat het mogelijk is om volledig traceerbaar te zijn terwijl we met een grote verwerker samenwerken’, staat te lezen op de site van de chocolademaker.

‘Als we onze chocolade zelf zouden maken, zouden grote chocoladebedrijven ons kunnen negeren met als argument dat onze principes niet op grote schaal toepasbaar zijn’, wou Beltman ook nog kwijt.

Andere toeleveranciers

Dat lijkt alvast niet volledig onjuist. De chocolade van de Nederlanders wordt met andere toeleveranciers gemaakt dan die van Callebaut zelf. Alle bedrijven en hun werknemers werden daarvoor in kaart gebracht en dat heeft zo zijn effect.

‘Vorig jaar hebben we 387 gevallen van illegale kinderarbeid gevonden en 221 daarvan direct kunnen verhelpen. We hebben nog nooit een geval van moderne slavernij in onze waardeketen aangetroffen. De meeste grote chocoladebedrijven weten niet hoeveel gevallen van illegale arbeid er in hun waardeketen van cacao zijn en kunnen er dus ook niets aan doen.’

Callebaut: ‘Geen plaats voor kinderarbeid’

Bij Barry Callebaut zitten ze erg verveeld met de zaak. ‘We kunnen op dit moment niet erg veel kwijt, maar het is zeker niet zo dat we nog geen stappen ondernomen hebben’, klinkt het bij de woordvoerder van Callebaut.

‘Via ons Forever Chocolate programma zijn we heel duidelijk over onze publieke positionering en acties: elke vorm van gedwongen arbeid of kinderarbeid heeft geen plaats in onze operationele keten. In ons Forever Chocolate programma zetten we ons zelfs in om tegen 2025 kinderarbeid uit onze operationele keten te halen’, zegt het bedrijf. ‘Die voortgang publiceren we jaarlijks in ons Forever Chocolate Plan. In ons voortgangsrapport zijn we heel transparant over het aantal gevallen van kinderarbeid dat we kunnen identificeren via onze actieve monitoring en het aantal gevallen van kinderarbeid dat we konden remediëren.’

Het Forever Chocolate-programma van Callebaut loopt al sinds 2015.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20