Belgen kopen deel van Tony’s Chocolonely

De AB InBev-familie de Spoelberch en de oprichters van het smoothiemerk Innocent krijgen een derde van de Nederlandse chocoladeproducent Tony’s Chocolonely in handen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Tony’s Chocolonely is een ethische chocolademaker die in 2005 werd opgericht door tv-presentator Teun van de Keuken. Hij presenteerde in die tijd het consumentenprogramma ‘Keuringsdienst van waarde’ en ontdekte daarin dat chocolade vaak gemaakt wordt met slavenarbeid. Op 22 maart 2004 deed hij aangifte tegen zichzelf voor medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had die naar alle waarschijnlijkheid door kindslaven waren gemaakt. Zijn aangifte werd niet ontvankelijk verklaard.

Iets meer dan een jaar later richtte Van de Keuken Tony’s Chocolonely op. Tony verwijst naar zijn voornaam Teun. Oorspronkelijk was de leuze van het bedrijf ‘100 procent slaafvrij’, maar na een tijd bleek dat onmogelijk omdat de cacao-industrie moeilijk te veranderen is. Op zijn website zegt het bedrijf dat het ‘niet wil vluchten voor de wantoestanden en eraan wil werken om iets te veranderen’. De slogan is nu ‘Op weg naar 100 procent slaafvrij’.

36 miljoen euro

In 2010 verkocht Van de Keuken het bedrijf aan de Nederlandse ondernemer Henk Jan Beltman. Die was al een tijd op zoek naar een mede-investeerder. Hij speelde ook een tijd met het idee om zich te laten overnemen door een grote speler als Nestlé, om meer armslag te hebben om de mistoestanden in West-Afrika aan te pakken, maar dat ging uiteindelijk niet door.

Nu komt de AB InBev-familie de Spoelberch met zijn investeringsfonds Verlinvest aan boord. Ze koopt samen met JamJar, het fonds van de oprichters van Innocent, een derde van het bedrijf. Over het betaalde bedrag wordt niet gecommuniceerd, maar volgens informatie van De Tijd is dat ongeveer 36 miljoen euro.

Beltman houdt nu 51 procent over. Medeoprichter Maurice Dekkers heeft nog 9 procent en voormalig topmanager Eveline Raijmans valt terug tot 7 procent.

Chocoladefabriek

‘Voor onze missie om alle chocolade wereldwijd slaafvrij te maken, is internationale uitbreiding belangrijk. En deze financiële injectie gaat ons daarbij zeker helpen’, zegt ‘chief chocolate officer’ Beltman in het persbericht. Het geld zal ook gebruikt worden om de chocoladefabriek in het Nederlandse Zaandam, met een achtbaan en een bezoekerscentrum, verder te ontwikkelen.

De omzet van Tony’s Chocolonely steeg in 2019 met 26,5 procent naar 70 miljoen euro, maar de winst volgde niet. De winst na belastingen en alle kosten kwam maar uit op 2.600 euro. Dat komt vooral door meer marketing- en personeelskosten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.