The Woody Group maakt ondergoed uit eucalyptusvezels en werkt zo aan duurzaamheid

The Woody Group is marktleider in nachtmode en ondergoed in België. Het bedrijf met roots in België en Turkije heeft, in de 30 jaar dat het bestaat, al wat verandering ondergaan. Business AM sprak met Steven Van de Velde, managing director van Woody.


Beluister hier het volledige gesprek met Steven Van de Velde:


De essentie: The Woody Group vernieuwt niet alleen zijn verkoop, maar ook zijn gebruikte materialen. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, en het bedrijf hoopt verdere stappen te kunnen zetten.

  • “De laatste tien jaar is de rit spannend geweest, omwille van het gewijzigde landschap van fashion in Vlaanderen. De concurrentie van online en heel wat ketens maakten het speelveld moeilijker ten opzichte van de kleinhandel”, vertelt Van de Velde. “We zijn toen ook in de direct sales gestapt met de oprichting van een webshop en de opstart van eigen flagship stores. Anderzijds was het merk ook wel toe aan een opfrissing. Het is gevaarlijk als je 30 jaar bestaat om mee te verouderen met je doelgroep.”
  • “Aan duurzaamheid hangt sowieso een prijskaartje en dat maakt het vaak moeilijk. Zeker bij kinderkledij, waar de problematiek bestaat dat je er snel uitgroeit. Er is daar zeker een doelgroep voor, maar het zal geen verrassing zijn dat de prijs nog altijd een grote rol speelt bij de keuze van de consument.”

Vezel van eucalyptus

  • “Ons ondergoed wordt gemaakt met een lyocell-vezel. Deze is afkomstig uit het hout van eucalyptusbomen. Die vezel is duurzamer dan katoen, omdat die vooral minder water verbruikt. Dat blijft nog altijd een natuurlijk product. In de hele verre toekomst zouden wij graag willen werken met gerecycleerd katoen, maar we rekenen op de grote spelers om daarin het voortouw te nemen.”
  • “We nemen wel het initiatief in sociale duurzaamheid. Wij hebben de keuze op welke manier we ons kledij laten maken perfect in eigen handen. Hoe we met die mensen omgaan, welk loon we betalen, wat de werkuren zijn enzoverder. En dat is ook een deel van onze bedrijfscultuur, zowel in België als in Turkije”, zegt Van de Velde.

(evb)

Meer