Testaankoop waarschuwt voor valse deals tijdens Black Friday: hoe kan je die herkennen?

Tijdens Black Friday pakken heel wat (internet)winkels uit met fikse kortingen. Al kan je er soms bedrogen uitkomen. De consumentenorganisatie Testaankoop waarschuwt voor valse kortingen. “Zo verhogen sommige verkopers de prijzen net voor Black Friday om hun klanten de indruk te geven dat ze een enorme korting krijgen”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, in een reactie tegenover onze site.


Key takeaways

  • Sommige (internet)winkels pakken tijdens Black Friday uit met valse kortingen.
  • Uit een rondvraag van Testaankoop blijkt dat 63 procent van de Belgen gelooft dat sommige winkels de prijzen in de weken voor Black Friday verhogen.
  • Het is niet gemakkelijk om te achterhalen of een korting echt is. Gelukkig bestaan er tools die je helpen om na te gaan of een korting een ‘goede’ of een ‘slechte’ deal is.

In het nieuws: Black Friday wint elk jaar aan populariteit in onze contreien. Sommige winkels pakken uit met kortingen tot 50 procent of meer. Testaankoop waarschuwt weliswaar om niet blindelings in te gaan op elke deal die je tijdens de koopjesperiode tegenkomt. Sommige (internet)winkels pakken tijdens Black Friday uit met valse kortingen.

  • Uit een rondvraag van de consumentenorganisatie blijkt alvast dat 63 procent van de Belgen gelooft dat sommige winkels de prijzen in de weken voor Black Friday verhogen, om grotere kortingen te geven. En 41 procent denkt dat de prijzen uiteindelijk dezelfde zijn of zelfs hoger zijn dan op andere momenten. 
  • “Sommige winkels doen zelfs niet eens de moeite om de prijs te verhogen in de paar dagen voor Black Friday, maar ze passen hun korting toe op prijzen die ze nog nooit zelf hebben toegepast”, voegt Clays eraan toe. “Ze berekenen de korting bijvoorbeeld op de ‘adviesprijs’, whatever that may be. Zo is de korting artificieel hoog en zijn consumenten sneller geneigd zich te laten verleiden.”
  • Testaankoop blijft ook voorbeelden vinden van bedrijven die de kortingen op een verkeerde manier berekenen. “De wettelijke regels zijn nochtans al meer dan twee jaar geldig, maar sommige winkels berekenen de korting nog steeds niet op de correcte referentieprijs”, klinkt het. “Dat moet de laagste prijs zijn die ze in de 30 dagen voor de korting afficheerden.”

Hoe kan je controleren of een korting tijdens Black Friday correct is?

Tips: Volgens Clays is het als consument heel moeilijk om te achterhalen of een korting correct is berekend op basis van de referentieprijs.

  • Toch zijn er enkele hulpmiddelen. Clays adviseert bijvoorbeeld om Rate My Deal, een tool van Testaankoop die je laat nagaan of een prijs echt laag is, te gebruiken.
    • “De site bekijkt of een korting een ‘goede’ of een ‘slechte’ deal is, door hem te vergelijken met de prijzen in andere winkels, en op andere periodes in het jaar”, verduidelijkt de woordvoerster. “Een korting is een goede deal wanneer er op dat moment geen andere winkels zijn die het product nog goedkoper aanbieden, en wanneer het maximaal 1 procent duurder is dan de laagste prijs op een ander moment in het jaar.”
  • Voorts kan je een product dat je graag wil, een tijdje in je winkelmandje of verlanglijstje laten en om de week de prijs checken. Zo kan je prijsevolutie volgen en beter inschatten hoe voordelig een korting is.
  • En wat als je achteraf ontdekt dat de korting geen echte korting was? “Kans is zo goed als onbestaande dat je dat effectief te weten komt”, moet Clays toegeven. “In dat – puur theoretische – geval zou je kunnen vragen om de korting te laten berekenen op die lagere prijs. Wat uiteraard wel kan is dat je een product koopt, en het een week later nog goedkoper ergens anders ziet staan. Maar in dat geval kan je weinig doen. Tenzij je het product online had besteld, dan mag je altijd binnen de 14 dagen (of soms zelfs langer, bij sommige winkels) terugsturen en je geld terugkrijgen.”

Economische inspectie onderzoekt valse kortingen

Ook dit: De economische inspectie voert controles uit om dergelijke wanpraktijken op te sporen.

  • Die laat weten dat er sinds 2022 welgeteld 1.360 meldingen zijn ingediend over misleidende promoties. De onderzoeken die de Economische Inspectie opende, leidden tot 811 vastgestelde overtredingen. In totaal stelde de Economische Inspectie 398 waarschuwingen en 346 processen-verbaal op.
  • “De economische inspectie voert veel controles”, erkent Clays. “Maar dat blijkt nog niet voldoende te zijn om de winkels effectief aan te sporen om zich te houden aan de regels.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.