Tesla’s stopplaatsen voor elektrische vrachtwagens verbruiken evenveel energie als een kleine stad

De eerste Tesla-opleggers worden volgende maand verwacht, vijf jaar na hun introductie.

Waarom is dit belangrijk?

Een ecologische overgang kan enkel worden gerealiseerd als alle vervoermiddelen groen worden. Terwijl de meeste inspanningen gericht zijn op personenauto's, moeten ook vrachtwagens minder vervuilend worden. Maar die omschakeling brengt echter veel belemmeringen met zich mee, met name voor het opladen.

De essentie: Stopplaatsen voor elektrische vrachtwagens verbruiken evenveel energie als een kleine stad, waarbij laadstations evenveel verbruiken als een sportstadion, blijkt uit berekeningen van National Grid Plc, de beheerder van het Britse transmissiesysteem.

  • Tesla staat op het punt zijn eerste elektrische opleggers voor vrachtvervoer te leveren. Deze zouden een volle lading van 40 ton over een afstand van ongeveer 800 km moeten vervoeren.
  • Het nieuwe type voertuig zou de elektrische omschakeling moeten versnellen, maar de elektriciteitsleveranciers vragen zich af of zij aan de energiebehoeften van dergelijke voertuigen kunnen voldoen.
  • De Tesla Semi zal niet de eerste elektrische vrachtwagen zijn. Ook Volvo Group en Daimler Truck Holding leveren al elektrische exemplaren, maar op lokale schaal. Hun vrachtwagens worden tussen de leveringen door of ’s nachts in fabrieken en distributiecentra opgeladen. De Tesla Semi zal de eerste zijn die (normaal gezien) lange afstanden kan afleggen.

Concreet: Het aandrijven van elektrische vrachtwagens zal niet eenvoudig zijn, en op dit moment kunnen de elektriciteitsleveranciers niet voldoen aan de energiebehoeften ervan, gezien de stijgende energiekosten.

  • Het nutsbedrijf National Grid Plc heeft berekend dat tegen 2030 de elektrificatie van een doorsnee tankstation langs de snelweg evenveel energie zal vergen als een sportstadion, terwijl de laadstations evenveel zullen verbruiken als een professioneel sportstadion.
  • Tegen 2035, wanneer meer elektrische vrachtwagens de weg op gaan, zal de verwachte elektriciteitsbehoefte van een grote truckstop gelijk zijn aan die van een kleine stad.

Nog meer problemen

Verder nog: De hoeveelheid elektriciteit die elektrische voertuigen gebruiken is niet het (enige) probleem.

  • Als de wereld al in 2023 zou stoppen met de productie van nieuwe auto’s en vrachtwagens die op benzine rijden, zou het wereldwijde elektriciteitsverbruik volgens de analyse van BloombergNEF tegen 2040 met 15 procent toenemen.
  • De echte uitdaging van de groene overgang – naast het kunnen voldoen aan de vraag, en het onderdelentekort – is de snelheid waarmee hogesnelheidsladers elektriciteit zullen leveren om de voertuigen op te laden. Gebrek aan infrastructuur en trage oplaadsnelheid zullen namelijk leiden tot extra files.

“Het is niet zoals het aansluiten van een toaster. Als je ergens 50 vrachtwagens neerzet, is dat eigenlijk het equivalent van een fabriek. Nutsbedrijven weten hoe ze fabrieken moeten bouwen, maar ik ben bang voor het proces en de volgorde. Die bedrijven moeten een half decennium eerder beginnen dan vrachtwagens, zodat ze de overgang naar elektrische vrachtwagens niet belemmeren.”

Dave Mullaney, die bij het RMI Energy Research Institute de analyse van elektrische vrachtwagens leidt.
  • Zelfs nu elektrische vrachtwagens alleen lokale leveringen doen, is er een gebrek aan infrastructuur om ze op te laden.
  • Ondanks geplande investeringen en overheidssteun in de VS, lijkt het anticiperen op de vraag om de groene overgang van de vrachtwagenindustrie te stimuleren al achter op schema te liggen, aangezien de focus blijft liggen op de aanleg van oplaadnetwerken voor passagiersvoertuigen.

(bg)

Meer
Auto