Tesla misleid over snelheidslimiet door elektrische tape op verkeersbord

U kan een Tesla om de tuin leiden en hem sneller laten rijden dan aangegeven door isolatietape, ontdekten onderzoekers.

Een stukje tape over een verkeersbord: dat is hoeveel moeite het onderzoekers kostte om een Tesla zover te krijgen dat de wagen het bord negeert. Dat toont de kwetsbaarheid van zelfrijdende auto’s aan.

Zulke fouten blootleggen is geen groot probleem, het zorgt er net voor dat ze tijdig opgespoord kunnen worden, zodat er technische oplossingen voor kunnen komen.

Tape

Technici bij McAfee plaatsten een stuk tape horizontaal over het midden van de ‘3’ op een verkeersbord dat een maximumsnelheid van 35 mijl per uur aangaf. Als gevolg las de Tesla het bord als ’85 mijl per uur’ en het cruise control-systeem versnelde.

McAfee benadrukte dat er een chauffeur achter het stuur zat en dat er geen gevaar was voor omliggende wagens.

De bevindingen moeten wel genuanceerd worden. De geteste camera’s worden geproduceerd door Mobileye. Die worden wel nog gebruikt in het Model S en X uit 2016, maar niet meer na 2016. De nieuwe wagens van Tesla schijnen niet meer met verkeersbordherkenning te werken.

Sabotage

Sowieso zijn volledig autonoom rijdende wagens op dit moment verboden, want u moet nog steeds zelf kunnen ingrijpen. De wagens die getest worden, doen dat meestal in beperkte circuits en met een assistent-chauffeur in de wagen.

Dat soort sabotage is onwaarschijnlijk op de weg. Daarnaast integreren autobouwers ook steeds vaker systemen die niet rekenen op het ‘lezen’ van verkeersborden, maar op het rechtstreeks doorsturen van aangepaste weginstructies.

Meer