Tesla in het vizier van Duitse regelgever voor Autopilot-functie

De Duitse waakhond Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) is een onderzoek gestart naar de zelfrijdende functies van de elektrische wagens van de Amerikaanse autofabrikant Tesla. De zogenaamde Autopilot is vooral controversieel in Duitsland omwille van de functie waarbij wagens zelfstandig van rijbaan veranderen. Zo’n feature zou in Europa mogelijk illegaal zijn.

Het nieuws werd gemeld door de Duitse zondagskrant Bild am Sonntag.

De KBA, die het onderzoek voert, staat ook in contact met de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt.

Laatstgenoemd bestuursorgaan heeft Tesla-wagens goedgekeurd voor het gebruik op de Europese wegen, schrijft ANP. Die goedkeuring hoeft maar in één land te gebeuren; daarna worden de auto’s binnen de Europese Unie overal in het wegverkeer getolereerd.

Dodelijke crashes

Vanwege een aantal crashes heeft de zelfrijtechnologie – Full Self Driving (FSD) – van Tesla wereldwijd de aandacht getrokken van veiligheidsregulatoren en wetgevers. Dit verscherpte toezicht kan op termijn een risico zijn voor de commerciële activiteiten van de wagenfabrikant.

Zo is recent de Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een tweede onderzoek begonnen naar een mogelijk defect in de Autopilot-functie. Specifiek gaat het hier om het onverwacht remmen van de Model 3-sedans en Model Y-wagens.

Het onderzoek heeft betrekking op ongeveer 416.000 auto’s. Daarnaast zei de waakhond de afgelopen negen maanden 354 klachten over de technologie te hebben ontvangen. Tesla verhoogde op 17 januari 2022 de prijs van het premiumpakket van zijn software voor bestuurdersassistentie in de VS tot 12.000 dollar.

En in 2020 verbood een Duitse rechtbank het bedrijf om nog langer “valse” reclame te maken voor de mogelijkheden van zijn rijhulpsystemen en autonoom rijden. Tesla zou bij het adverteren van Autopilot te weinig beklemtonen dat het een systeem is dat de chauffeur wel begeleidt, maar niet vervangt. Daarnaast is het niet duidelijk of Tesla wel genoeg doet om ervoor te zorgen dat chauffeurs hun aandacht op de weg houden eenmaal de zelfrijdende functies zijn ingeschakeld.

Europese lancering

Intussen is het bedrijf van Elon Musk, ’s werelds meest vermogende man, bijna klaar met de bouw van zijn gigafabriek in het stadje Grünheide, ten zuidoosten van Berlijn. In deze fabriek zullen arbeiders onder meer de productie van batterijcellen voor hun rekening nemen.

De bouw van de eerste Europese fabriek verliep trager dan verwacht. Het verzet van milieugroeperingen die bezorgd zijn over het waterverbruik en de fauna in de buurt, lag hieraan ten grondslag.

De verwachting is dat de pionier op het gebied van elektrische auto’s de eerste helft van 2022 in Grünheide zo’n 30.000 voertuigen zal produceren. Jaarlijks moeten er 500.000 modellen van de band rollen.

(mah)

Meer