Tesla blijft de prijs van zijn wagens verhogen: Elon Musk legt uit waarom

De afgelopen maanden heeft Tesla de prijzen van verschillende van zijn wagens regelmatig naar boven bijgesteld. Het ging telkens om minieme stijgingen, maar alles samen lopen de prijsverhogingen stevig op. Dat baart sommige potentiële kopers zorgen.

100 dollar hier, 300 dollar daar. De afgelopen maanden zijn de autoprijzen van Tesla gestaag gestegen. De gespecialiseerde site Electrek heeft ze op een rijtje gezet. Tussen eind maart en eind mei, in slechts twee maanden tijd, heeft Tesla vijf prijsverhogingen doorgevoerd voor zijn Model 3 en Y.

Het model dat dit jaar het meest gestegen is… de goedkoopste bolide van het merk. De Model 3 Standard Range Plus, die in februari 37.000 dollar kostte, kost nu 39.990 dollar. In België moet je 49.990 euro betalen om Tesla’s meest betaalbare model te kopen. Ook de duurdere versies van de Model 3 en Y zijn in een paar maanden tijd met enkele honderden dollars gestegen.

‘Ook de prijzen in de toeleveringsketen stijgen’

Deze prijsverhoging is niet onopgemerkt gebleven. Een twitteraar besloot zijn teleurstelling te delen: ‘Ik ben geen fan van de weg die Tesla inslaat door de prijs van de voertuigen te verhogen maar functies zoals lendensteun (een soort kussen om de rug te ondersteunen, red.) voor de Model Y te verwijderen’, schreef hij op het sociale netwerk.

Elon Musk besloot te reageren. ‘De prijzen stijgen als gevolg van de aanzienlijke druk op de prijzen in de toeleveringsketen in de hele sector. Vooral grondstoffen’, tweette hij.

Wat de lendensteun betreft, zei de baas van Musk dat deze alleen werd verwijderd uit de passagiersstoel voorin van de Model 3 en Y omdat de functie bijna nooit werd gebruikt.

Sinds enkele maanden wordt de hele wereld getroffen door een tekort aan computerchips. De autosector is hard getroffen. Tegen 2021 zal deze crisis de wereldwijde auto-industrie naar verwachting 110 miljard dollar kosten.

Tesla is geen uitzondering. Vorige maand klaagde Elon Musk dat problemen met de toeleveringsketen ‘zinloze moeilijkheden’ veroorzaakten.

Vorige week onthulde de Financial Times dat Tesla in gesprek was met enkele fabrikanten om vooraf te betalen voor halfgeleiders. Een praktijk die vrij ongebruikelijk is op dit gebied, maar die de wagenproducent in staat zou stellen zijn bevoorrading veilig te stellen en tegelijkertijd de concurrentie te omzeilen. Bovendien overweegt Tesla naar verluidt om een eigen halfgeleiderfabriek te kopen.

Lees ook:

(tb)

Meer