Tesla moet Noorse Model S-eigenaars meer dan 13.000 euro compensatie

Noorse kopers die ontevreden waren over een software-update die de prestaties van de batterij van hun auto beïnvloedde, hebben Tesla voor de rechter gesleept. Met succes, zo blijkt. De autobouwer is schuldig bevonden en moet hen nu een flinke som betalen.

In 2019 bracht een software-update die Tesla uitvoerde op zijn Model S en X uitgerust met 85 kWh batterijen veel klanten in verlegenheid. De updates, 2019.16.1 en .2 genaamd, waren volgens de fabrikant bedoeld om ‘de batterij te beschermen en de levensduur ervan te verlengen’.

Eigenaars klaagden echter dat de software-update hun batterijduur eerder had aangetast. Ze ontdekten ook dat de laadsnelheid was aangetast. Tesla liet destijds weten dat dit slechts ‘een klein percentage van de eigenaars’ betrof.

Onder de gedupeerden was David Rasmussen. ‘Mijn 2014 Model S 85 had tot 13 mei een nominaal bereik van 247 mijl (397,5 km). Nu, na de volgende update, is het verder gedaald tot 217 mijl (349,2 km). Dat is een daling van 11 procent in vijf weken’, zei hij destijds aan electrek.co.

Nog meer rechtszaken?

Na deze zaak hebben 30 Noorse eigenaars van een Model S 85 die tussen 2013 en 2015 zijn gefabriceerd, Tesla voor de rechter gedaagd. Na onderzoek bleek dat de update de oplaadtijd inderdaad langer had gemaakt, meldt de lokale nieuwswebsite Nettavisen. Tesla heeft hierop nog niet gereageerd.

De Noorse rechtbank veroordeelde Tesla tot betaling van 136.000 Noorse kronen (13.380 euro) aan elk van de 30 aanklagers. De totale boete bedraagt dus meer dan 400.000 euro. Tesla kan nog tot 17 juni in beroep gaan.

De Noorse media melden dat er in het Scandinavische land tegelijkertijd 10.000 soortgelijke modellen werden verkocht. Als al deze eigenaars een rechtszaak zouden aanspannen en de rechtbank tot dezelfde uitspraak zou komen, zou Tesla meer dan 130 miljoen euro moeten betalen.

Bovendien zouden er klachten kunnen komen van eigenaars in andere landen, geïnspireerd door wat er in Noorwegen is gebeurd. Met andere woorden, Tesla heeft er alle belang bij om in beroep te gaan en te proberen om met een goede uitleg te komen.

Meer