Techgoeroe Peter Hinssen: ‘Het wordt nooit meer normaal’

Bedrijven gaan er best niet van uit dat ze na de coronacrisis terugkeren naar hun oude vertrouwde omgeving. ‘We gaan naar een wereld van permanente snelle veranderingen’, verwacht bestseller-auteur Peter Hinssen.

IT-ondernemer Peter Hinssen (Nexxworks) werd een veelgevraagd spreker na zijn boek ‘Digitaal is het nieuwe normaal’ uit 2010. Maar die term is vandaag voorbijgestreefd, verklaarde hij dinsdag in een online conferentie van HR-techbedrijf Intuo. ‘We zijn nu terechtgekomen in het ‘nooit normaal’. De uitzonderlijk grote onzekerheid rond het verdere verloop van de coronacrisis leidt tot een compleet onvoorspelbare en dynamische omgeving voor bedrijven.’

Hij wijst op de baanbrekende wijzigingen die de lockdowns op amper enkele weken tijd veroorzaakten, zoals de doorbraak van telewerk en videoconferencing via apps als Zoom of de boom van e-commerce. Bedrijven hebben in recordtempo hun toeleveringsketen moeten herbekijken. Spelers die voorheen al sterk in technologie en automatisering investeerden, zoals Amazon of Walmart, konden het snelst op de gewijzigde omgeving inspelen.

Vier schokken

Hinssen: ‘Het oude normaal is niet langer een optie. We weten niet wat er zal gebeuren, dus moeten we ons voorbereiden op een wereld met constante verandering. Of nog: de enige constante zal de voortdurende disruptie en verandering zijn.’ Hij voorspelt een samenspel van vier ‘seismische schokken’:

  • biologisch: met het coronavirus als een van de grootste disrupties ooit
  • technologisch: met de doorbraak van artificiële intelligentie
  • ecologisch: de klimaatswijzigingen en de stijging van het zeepeil
  • geopolitiek: verhoogde spanningen tussen de wereldmachten VS en China

Wildwater

Al voor de coronacrisis, waarschuwden toekomstprofeten voor een grillige VUCA-wereld (volatile, uncertain, complex, ambiguous). Met de coronacrisis erbovenop zijn bedrijven volgens Hinssen terechtgekomen in een wereld die nog het beste met wildwaterkajak te vergelijken is.

De grote techbedrijven zoals Amazon en Google worden wellicht de grootste winnaars van de coronacrisis, zegt hij, maar enkele onaantastbaar gewaande ‘unicorns’, zoals WeWork, Uber en Airbnb, zijn van hun voetstuk gevallen. ‘Het wordt voor alle bedrijven, groot of klein, vechten om te overleven. Dat vergt voortdurend aanpassen. Het leuke aan wildwaterkajak is: je kan de snelheid en de voortdurende veranderingen van de rivier gebruiken om vaart te maken.’

Wildwaterkajak – EPA

Intuïtie

Wat betekent dat alles voor management en personeelsbeleid? Volgens Hinssen zal een wereld met meer ‘onbekende onbekenden’ en een ‘digitale hyperacceleratie’ onvermijdelijk leiden tot meer angst en onrust bij het personeel. Het bedrijf zal zich dus empathisch moeten opstellen om de mogelijk nefaste psychologische effecten tegen te gaan.

In een wereld met meer telewerk zal de ontmoeting met collega’s in levende lijve als een ‘premium-ervaring’ beleefd worden, zo voorspelt Hinssen nog. En paradoxaal genoeg zal de opkomst van artificiële intelligentie leiden tot een groter belang van menselijke intuïtie en van collectief denken. Een klassieke top-down-organisatiestructuur met een alwetend management zal volgens de IT-goeroe niet meer werken in de postcoronawereld. Daarvoor wordt de bedrijfsomgeving simpelweg te complex.

‘Door artificiële intelligentie zal de wereld per definitie niet helemaal begrijpbaar meer zijn voor mensen. Bedrijven zullen dus op de een of andere manier intuïtie in hun cultuur moeten brengen.’

Meer