Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
De maaltijden die Takeaway.com in België verdeelt, kunnen voortaan worden bezorgd in een verpakking die volledig composteerbaar is. Daarover heeft het bedrijf een samenwerkingsakkoord gesloten met de Britse startup Notpla, die de milieuvriendelijke verpakking heeft ontwikkeld.
De ingreep laat Takeaway.com toe de afvalproductie sterk te beperken. De verpakking, die over een coating van zeewier beschikt, verdwijnt in de compostbak immers binnen een periode van vier tot zes weken.
Waarom is dit belangrijk?
Takeaway.com wil de ecologische voetafdruk van de bestelling van maaltijden beperken. Op die manier wil het bedrijf helpen om de sector duurzamer te maken. Al geruime tijd heeft Takeaway daarbij onder meer het gebruik van plastic verpakkingen zoveel mogelijk geweerd. Nu gaat het bedrijf echter nog een stap verder en wordt in samenwerking met Notpla de introductie aangekondigd van een voedingsverpakking die voor 100 procent recycleerbaar is.
Innovatief idee: Takeaway.com lanceert als eerste de duurzame verpakking van Notpla op de Belgische markt.
Notpla ontving voor de ontwikkeling van het milieuvriendelijke product de Earthshot Climate Prize, die bedrijven met de meest innovatieve ideeën wil bekronen.
Geïnteresseerde horecazaken kunnen de verpakking op het partnerplatform van Takeaway.com bestellen.
Siska De Lombaerde, manager van de Belgische divisie van Takeaway.com, wijst erop dat het bedrijf met deze toepassing de strijd wil aangaan met het vele plastic afval dat in de sector van de afhaalmaaltijden circuleert.
Notpla, opgericht door Pierre Paslier en Rodrigo Garcia Gonzalez, ontwikkelde de milieuvriendelijke verpakking negen jaar geleden.
In samenwerking met Takeaway.com streeft het Britse bedrijf nu naar een brede introductie van het product op de internationale markt.
“De verpakking is uniek”, omschrijft Pierre Paslier het product. “De kartonnen dozen zijn volledig vrij van pfa’s en plastic. Ze hebben een coating van duurzaam zeewier die ervoor zorgt dat water en vet worden afgestoten.”
“Zeewier is hiervoor een zeer dankbare grondstof, die immers welig en snel groeit zonder daarbij zoet water, extra grond of bemesting nodig te hebben.”
“Bovendien gaat zeewier de verzuring van de oceanen tegen en zorgt voor een bijzonder efficiënte opvang van de uitstoot van koolstofdioxide.”
Streven naar afvalvrije wereld: Dankzij de coating uit natuurlijk materiaal is deze verpakking volgens Pierre Paslier perfect voor voeding geschikt.
“Het product wordt binnen een periode van vier tot zes weken in de natuur volledig afgebroken. Op die manier wordt het mogelijk om verpakkingsafval echt volledig te elimineren”, verduidelijkt Paslier. “Notpla is dan ook bijzonder tevreden dankzij het partnership met Takeaway.com de kans te krijgen om het product bij heel wat restaurants te introduceren.”
Takeaway.com schaart zich naar eigen zeggen achter de ambitie van Notpla om naar een afvalvrije wereld te streven. Daarom zet het bedrijf volgens Siska De Lombaerde graag zijn platform in om zijn restaurant-partners de mogelijkheid te bieden de maaltijdbezorging op een duurzamere manier te organiseren.
“Dankzij het partnership met Notpla kan de verpakking aan onze partners tegen competitieve prijzen worden aangeboden”, betoogt De Lombaerde.
“We hebben de voorbije periode aan onze restaurants in een aantal andere Europese markten dan ook al honderdduizenden van deze zeewier-verpakkingen verkocht. Ik ben er zeker van dat het product ook in België een succes zal worden.”
“Deze duurzame verpakking is bovendien een heel mooie aanvulling op het duurzame aanbod dat op ons platform voor restaurants ter beschikking staat”, besluit Siska De Lombaerde.
“We willen in de toekomst nog sterker op dit duurzame concept inzetten door er alle relevante, milieuvriendelijke materialen voor restaurants op een aantrekkelijke en verantwoorde manier aan te bieden.”
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.