Het Britse ruimte-agentschap werkt aan een eigen vliegtuig om een supersonische ‘luchtbrug’ met Sydney te bouwen.
Om dat vliegtuig te bouwen, zal het Britse ruimte-agentschap samenwerken met zijn Australische tegenhanger en Reaction Engines, een Britse rakettenbouwer. Het bedrijf belooft met de hypermoderne SABRE-raket, snelheden te halen tot Mach 3.3. Dat is drie keer sneller dan het geluid.
De eerste testen die Reaction Engines uitvoerde, zijn alvast positief. Het Britse ruimte-agentschap mikt op een eerste vlucht in 2030. Door de samenwerking willen de twee landen een soort ruimtebrug tussen Australië en het Verenigd Koninkrijk creëren. Ter vergelijking: op vier uur tijd reist u nu in het VK slechts van Londen tot Edinburgh.
Concorde
Supersonische vluchten, sneller dan het geluid, bestaan al sinds 1976. Het Brits-Franse prestigeproject Concorde bracht passagiers op vier uur van Parijs naar New York. In 2004 werd de Concorde definitief aan de grond gehouden. De oorzaak was een combinatie van het hoge prijskaartje, de crash van een toestel in 2000 en de crisis in de luchtvaartsector na de terreuraanslagen van 11 september 2001.
Supersonisch
Toch zijn de ambities voor een nog sneller supersonisch vliegtuig niet verdwenen. Er is echter concurrentie voor het Britse project. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing rekent eveneens ‘binnen enkele decennia’ op een toestel dat Mach 3.3 kan halen.
Snel vliegen kent een prijskaartje
Of supersnel intercontinentaal vliegen ook commercieel interessant is, moet evenwel nog blijken. De initiatiefnemers leggen hun hoop vooral op zakelijke reizigers, maar dat deed Concorde ook.
Sinds de laatste landing van de Concorde duikt er met de regelmaat van de klok een project met supersonische techologie op. Dat zowel Boeing als het Britse ruimte-agentschap zich er nu allebei mee bezighouden, verhoogt de kans op een nieuw supersonisch passagiersvliegtuig gevoelig.