Supermarkt: kassier maakt steeds vaker plaats voor camera

Supermarkten kijken massaal naar technologie die hen toelaten om de verkoop te automatiseren. Op die manier zouden kassiers grotendeels overbodig worden. Parmy Olson, technologie-specialist bij de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal (WSJ), merkt op dat de supermarkten daarmee willen reageren op het concept waarmee online handelaar Amazon hun sector heeft aangevallen.

De technologie biedt een dubbel voordeel. In de eerste plaats kan de shopper rekenen op een vlotter verloop van de facturatie. De winkels zelf krijgen anderzijds uitzicht op mogelijke kostenbesparingen.

Kostenbesparing

“Tesco is een van de winkelketens die kassaloze filialen uittest,” zegt Olson. “Het bedrijf maakt daarbij gebruik van camera’s. Consumenten betalen door simpelweg de deur uit te lopen. De retailers hopen dat de technologie hen in staat zal stellen om kosten te besparen en de wachtrijen aan de kassa te verlichten. Tesco is van plan om zijn automatische winkel volgend jaar aan het publiek te presenteren.”

“De Britse keten doet daarbij beroep op technologie van de Israëlische startup Trigo Vision. De technologie maakt gebruik van een netwerk van honderdvijftig camera’s. Zij moeten in staat zijn om driedimensionale beelden te maken van producten die uit de rekken worden genomen.”

“De technologie slaagde er ook in om een volledig pakket aankopen van een klant te identificeren en op basis van dat beeld een totaalfactuur te maken,” benadrukt Olson. “Tesco overweegt om zijn klanten te identificeren met een persoonlijke applicatie of een klantenkaart. De aankopen worden daarop in rekening gebracht wanneer de shoppers de winkel verlaten.”

Vasco Portugal, topman van het technologiebedrijf Sensei, erkent dat het lang moeilijk bleef om het concept aan retailers te verkopen. Velen zouden over de haalbaarheid van de toepassingen hebben getwijfeld, maar dat zou door de introductie van Amazon Go zijn veranderd. Toen was volgens Portugal de interesse snel gewekt.

Tesco benadrukte tegenover investeerders dat zijn systeem uitsluitend met camera’s werkt. Daardoor zou een belangrijke kostenbesparing mogelijk zijn. Amazon Go werkt met een combinatie van camera’s en sensoren. De Franse keten Carrefour bereidt eveneens de introductie van een gelijkaardig systeem voor, net zoals de Israëlische retailgroep Shufersal.

“Het idee van de wachtrijen voor een batterij kassa’s zal volledig verdwijnen,” aldus een woordvoerder van Shufersal.

Uitdagingen

Vasco Portugal waarschuwt wel dat de technologie de retailers met een aantal uitdagingen kan confronteren. “Consumenten zouden er problemen mee kunnen hebben dat hun bewegingen worden gevolgd,” aldus Portugal. “Bovendien dreigt gezichtsherkenning in grotere winkels duur uit te vallen. Daarnaast is er ook een grote computercapaciteit noodzakelijk. Men moet er wel rekening mee houden dat de kosten van computertechnologie dalen. Daardoor zal de haalbaarheid van deze toepassingen stijgen.”

Olson merkt op dat de ontwikkelingen ook door de grote Amerikaanse ketens op de voet worden gevolgd. Bruno Monteyne, analist bij Bernstein Research, zegt dat Amerikaanse retailers minder snel op de technologie reageren. Ze kennen immers minder concurrentie dan op de Europese markt.

Amerikaanse retailers zijn ook bezorgd over een mogelijke uitsluiting van consumenten met lage inkomens. Deze groep betaalt immers nog altijd vaak met contant geld. Verscheidene Amerikaanse steden zouden kassaloze winkels willen verbieden. Amerikaanse retailers werken bovendien vaak met grote winkels. Daardoor dreigen de systemen bijzonder duur te worden.

Walmart doet op dit ogenblik met de technologie een aantal tests. Het bedrijf zegt echter dat de toepassing momenteel alleen wordt ingezet om inventarissen te maken. Ook Kroger zou een systeem ontwikkelen dat klanten toelaat hun aankopen te scannen. De uiteindelijke afrekening zou gebeuren met de scanning van een barcode aan de uitgang van de winkel.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.