Enkel retailers die Amazon-bestendig zijn zullen overleven

Manhattan is één van de meest premium locaties in de wereld, maar het gebied ziet een groot deel van zijn retail verdwijnen. Slechts bepaalde sectoren blijken te kunnen overleven. Dat zegt Derek Thompson, redacteur economie bij het magazine The Atlantic. Het fenomeen moet volgens hem grotendeels worden toegeschreven aan de dominerende positie van Amazon in de handel.

Door het toenemend succes van de ecommerce lukken immers steeds minder fysieke handelszaken erin voldoende verkoop te kunnen genereren om overeind te blijven. Toch zijn er volgens Thompson nog een aantal andere aspecten waarmee rekening moet worden gehouden.

Ecommerce

“Afhankelijk van de bron wordt de retail in Manhattan momenteel met een leegstand tussen 10 procent en 20 procent geconfronteerd,” zegt Derek Thompson. “Uiteraard moet daarbij naar de grote populariteit van het online shoppen worden gewezen. De sector onderzoekt welke activiteiten de concurrentie van de ecommerce kunnen weerstaan.”

“De ecommerce heeft niet alleen entertainment en elektronica opgeëist, maar heeft zijn activiteiten ook uitgebreid naar kleding en farmaceutica. Nagenoeg alleen de horeca lijkt immuun te zijn voor de grote dominantie van de ecommerce. De voorbije drie jaar hebben voeding en drank het merendeel van de nieuwe retail-openingen in New York City opgeëist.”

“De keten die de voorbije tien jaar in New York City de sterkste groei heeft laten optekenen, is Dunkin Donuts,” benadrukt Thompson. “Op amper één decennium tijd heeft die groep in de stad 621 nieuwe locaties geopend. Dat betekent dat er tijdens die periode elke zes dagen een nieuw filiaal van Dunkin Donuts is gestart.”

“New York City volgt daarmee de nationale trends. De Amerikaanse bevolking heeft zijn budget voor restaurant-bezoek de voorbije jaren gevoelig opgevoerd. Amerikanen tussen vijfentwintig en vierendertig jaar besteden nagenoeg de helft van hun voedingsbudget aan restaurantbezoek. In het eerste decennium van vorige eeuw werd 90 procent van het dagelijks menu thuis geconsumeerd.”

Werkgelegenheid

Dat fenomeen wordt ook in de werkgelegenheid gevoeld. “De voorbije zes jaar heeft de tewerkstelling in voeding en drank een stijging met meer dan 20 procent gekend,” zegt Thompson. “Dat is drie keer meer dan de cijfers van de gemiddelde tewerkstelling in de hele retail. In de supermarkten kon tijdens die periode nagenoeg geen enkele toename worden opgetekend. “

“Men kan de impact van voeding en drank ook voelen in wijken die de sector weinig genegen zijn. Dat kan onder meer worden opgemerkt in de West Village, waar een strikt beleid tegenover de consumptie van alcohol wordt gehanteerd.”

Naast de horeca blijkt volgens Thompson ook fitness ongevoelig voor het succes van de ecommerce. “De retail wordt gekenmerkt door een nieuwe focus op voeding, gezondheid, lichamelijk bewustzijn en een obsessieve aandacht voor esthetica,” zegt ook Mitchell Moss, professor stadsbeleid en planning aan de New York University.

Dat kan volgens Thomson ook worden teruggevonden in de statistieken van het Amerikaans onderwijs. Geen enkele educatieve richting heeft de voorbije zeven jaar in de Verenigde Staten een grotere groei gekend dan studies die met beweging en het onderhoud van de lichamelijke conditie hadden te maken.

Derek Thompson wijst er echter op dat de online shoppers niet de enige verantwoordelijken zijn voor de toenemende leegstand in het Amerikaanse winkellandschap. “De sector wordt ook met een correctie-beweging geconfronteerd,” merkt hij op.

“Er zijn in het verleden immers teveel winkels gebouwd. Per hoofd van de bevolking hebben de Verenigde Staten tien keer meer winkelruimte dan Duitsland. Ook in vergelijking met Groot-Brittannië beschikt de Amerikaanse consument over een vijfvoud aan shopping-oppervlakte.”

Meer