Een nieuwe realityshow is in de maak in de Verenigde Staten. De winnaar wint een reis naar het Internationaal Ruimtestation ISS. Het doel: laten zien dat de ruimte niet alleen voor de elite is en dat ze ook het grote publiek kan verleiden.
De laatste jaren is de ruimtevaartsector sterk gegroeid. Steeds meer bedrijven wagen hun kans. Hoewel de eerste toeristische vluchten zijn nog steeds voorbehouden aan een ultra-fortuinlijk cliënteel, is de sector is niet gekant tegen een beetje aandacht van het grote publiek.
Het commerciële ruimtetoerisme komt binnenkort in de schijnwerpers te staan met Space Hero. Zoals de naam al doet vermoeden, zal deze Amerikaanse realityshow de ruimte als hoofdthema hebben. Het project, dat vorig jaar van start is gegaan, heeft al gerenommeerde partners kunnen aantrekken. Een van de grootste voorstanders is de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Veel andere nationale ruimtevaartorganisaties (de Britse, Japanse, Canadese, Braziliaanse en Egyptische) behoren ook tot de supporters van de show, evenals een groot aantal privébedrijven die al dan niet actief zijn in de ruimtevaartsector.
24 kandidaten, één winnaar die naar het ISS vliegt
Hoewel Space Hero in de Verenigde Staten wordt geproduceerd, zullen de deelnemers volgens nieuwssite Axios uit de hele wereld komen. In totaal zullen 24 deelnemers tegen elkaar strijden voor de overwinning. De winnaar zal in 2023 plaatsnemen op een Axiom Space-missie naar het ISS.
Tijdens het programma zullen de deelnemers door een ‘ruimtedorp’ lopen, waar verschillende technologieën worden getoond die zijn ontwikkeld door de verschillende agentschappen en bedrijven die de show ondersteunen. De fysieke en mentale kracht van de deelnemers zal op de proef worden gesteld om te zien wie het meeste potentieel heeft om ruimtetoerist te worden.
‘Het drama dat zich in het ruimtedorp zal afspelen gaat niet over het laatste stukje toiletpapier en wie wie eruit schopt. Dit is een heel ander drama. Het drama zit in het besef van waar je bent’, zei Space Hero-medeoprichter Thomas Reemer aan Axios.
‘Ruimte cool maken’
Space Hero wil ruimtereizen populair maken. ‘Laten we de ruimte cool maken. Laten we het sexy maken. Laten we het deel maken van de popcultuur. Laten we het populair maken, zodat iedereen mee wil doen, en niet alleen een paar superslimme, superopgeleide of supergeprivilegieerde mensen. Laten we het beschikbaar, toegankelijk en boeiend maken voor iedereen, en dat is wat de massamedia doen’, trompetterde Deborah Sass, medeoprichtster van Space Hero.
Het is nog niet bekend op welk kanaal Space Hero zal worden uitgezonden. Om in overeenstemming te zijn met zijn doelstellingen, moet de show overal ter wereld gemakkelijk toegankelijk zijn. De aanvraagprocedure zal aan het eind van het jaar van start gaan. Intussen kunnen geïnteresseerden de website van de show bezoeken en ‘insider’ worden om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. (wdm)
Lees ook: