Singapore heeft het voorbije jaar opnieuw zijn status als belangrijkste maritieme stad van de wereld bevestigd. De Aziatische stadstaat behoudt ook zijn positie als tweede meest belangrijke containerhaven van de wereld. Dat blijkt uit een rapport van de consulenten DNV Maritime en Menon Economics.
Singapore gaat in de ranglijst de steden Rotterdam, Londen, Shanghai en Tokio vooraf.
Maritieme technologie
“Singapore haalde het voorbije jaar de beste scores in de categorieën aantrekkelijkheid en concurrentievermogen, terwijl de stadstaat zich ook op het vlak van maritieme technologie wereldwijd primus mocht noemen, dankzij een aanhoudende focus op digitale transformatie”, betoogt onderzoeksleider Shahrin Osman.
“Op het gebied van scheepvaart en logistiek moet Singapore wel enig terrein prijsgeven aan respectievelijk Athene en Shanghai. Ook op vlak van maritieme financiën en wetgeving verliest de Aziatische metropool aan impact.”
“Rotterdam toont anderzijds met zijn tweede plaats een maritieme stad in opkomst te zijn”, voert Osman nog aan. “Hoewel de Nederlandse stad op het gebied van scheepvaart slechts op een tiende plaats staat, worden er goede resultaten opgetekend in de categorieën havens, logistiek, aantrekkelijkheid en concurrentievermogen.”
“Ook Londen, dat in de algemene rangschikking van een vijfde naar een derde plaats stijgt, zet zijn opkomst door. De Britse metropool heeft wel zijn vorige toppositie op het gebied van maritieme financiën en recht aan New York verloren.”
Singapore realiseerde vorig jaar een overslag van 599,05 miljoen ton. Dat was 1,4 procent meer dan het jaar voordien. De containertrafiek liep er met 1,6 procent op tot 37,5 miljoen standaard containers (teu). Shanghai was in deze sector met een trafiek van 47 miljoen containers wereldwijd marktleider.
Antwerpen haalt in het rapport goede cijfers voor onder meer zijn maritieme onderwijs, de beschikbare logistieke diensten en connectiviteit. In de algemene rangschikking eindigt Antwerpen op een negentiende plaats.
Duurzaamheid
Volgens de onderzoekers zal Singapore ook over vijf jaar nog steeds de wereldwijde maritieme ranglijst aanvoeren, gevolgd door Shanghai. Verder worden Londen, Oslo en Rotterdam als Europese koplopers naar voor geschoven, terwijl Dubai en Abu Dhabi elkaar het marktleiderschap in het Midden-Oosten, India en Afrika zouden betwisten.
Volgens de experts zal Dubai daarbij wereldwijd naar de zesde plaats opklimmen. Verder wordt aangevoerd dat Singapore, Oslo, Shanghai en Kopenhagen het best op de digitale transformatie zijn voorbereid.
Wanneer naar duurzame technologieën en oplossingen wordt gekeken, zou Oslo volgens het rapport over vijf jaar de wereldwijde ranglijst aanvoeren, gevolgd door Singapore en Kopenhagen.
(lp)