Sekstech rukt op: verkoop van slimme seksspeeltjes bereikt nieuw hoogtepunt

De quarantaine was niet altijd even vervelend. Tenminste, als we de cijfers over sekstech mogen geloven.

U heeft een experimentele quarantaine achter de rug, dat blijkt uit de verkoopscijfers van seksspeeltjes. Het traditionele assortiment scoort goed, maar de verveling thuis heeft zich duidelijk omgezet in avontuur tussen de lakens. Slimme sekstech verkoopt namelijk als een trein.

Slimme sekstech?

Slimme sekstech? Mocht u nog niet helemaal mee zijn, het gaat specifiek om speelgoed dat u kan verbinden met een slim toestel. Een smartphone of een laptop, via bluetooth of wifi. Het idee zit er hem dan in dat niet u, maar uw partner de bediening in handen heeft. De speeltjes zoemen, trillen of draaien op commando. Spannend!

En die speeltjes kopen we dus steeds meer. De reden is eenvoudig volgens het rapport van consultancybedrijf Juniper. Mensen in quarantaine kunnen niet altijd samen zijn, maar zoeken naar een manier om toch samen intimiteit te beleven. Zo een slim seksspeeltje kan dat heel eenvoudig doen. Daarnaast hebben we ook meer vertrouwen gekregen in webwinkels, waardoor we sneller overgaan tot een aankoop.

We kochten vorig jaar 18 miljoen slimme seksspeeltjes, van vibrators tot poppen. In 2020 is dat aantal zowat verdubbeld naar 36 miljoen. Opgelet, de gewone seksspeeltjes-industrie verkoopt daar nog een veelvoud van.

Nog veel groei mogelijk

In 2020 is de sekstechindustrie nog een bescheiden 3,8 miljard dollar waard. Juniper voorspelt dat de markt nog stevig zal aanzwellen. In 2025 wordt er een marktwaarde van 9,5 miljard dollar geprojecteerd.

Auteur Scarlett Woodford zegt dat ‘de interesse in sekstechtoestellen wordt aangedreven door het gebruik van slimme vibrators in camshows en porno. Dat zal het meeste opvallen in Noord-Amerika, waar dat format het bekendst is.’

In Noord-Amerika zou tegen 2025 één volwassene op de veertien een slim seksspeeltje in huis halen. Corona helpt daarbij een handje, want ook het succes van camwebsites zoals OnlyFans explodeerde tijdens de crisis. Een mooiere showcase kunnen producenten zich nauwelijks wensen.

Meer