Sekstech in opmars: technologiewereld beleeft seksuele revolutie

Sekstech scheert hoge toppen, en de bedrijven erachter hoeven niet meer in de marge te werk te gaan. Zo blijkt uit de aanwezigheid van de vele sekstechbedrijven op de technologiebeurs CES in Las Vegas.

Vorig jaar was er een relletje op CES. Een seksspeeltje voor vrouwen – de Osé van Lora DiCarlo – had op de beurs een prijs gewonnen, maar die werd nadien ingetrokken omdat het moederbedrijf van CES, Consumer Technology Association (CTA), het massagetoestel ‘obsceen’ noemde. Na ophef over die beslissing besliste CES de prijs terug in ere te herstellen.

OhMiBod, ook aanwezig op CES dit jaar, specialiseert zich in sekstech voor senioren. – AP Photo/Ross D. Franklin

CES heeft zijn lesje geleerd. Op de huidige beurs mogen tal van sekstechbedrijven hun producten tentoonstellen, al is het wel in een van de minder prestigieuze hoekjes, tussen de fitnesstrackers en infraroodsauna’s. Make Love Not Porn, bijvoorbeeld, een platform voor het delen van erotische video’s. En Dame, het sekstechbedrijf dat als eerste werd toegelaten op de Amerikaanse crowdfundingsite Kickstarter.

Het leest als een stilzwijgend akkoord dat sekstech niet meer genegeerd kan worden. Maar het is ook een slimme business move, want sex sells. Letterlijk: in 2018 stonden er 60.000 seksproducten te koop op Amazon. Dat bracht ongeveer 800 miljoen dollar in het laatje.

Industrie in opmars

Durfkapitalisten nemen hier nota van. Zo kon Lora DiCarlo – na de prijs voor Osé – 2 miljoen dollar ophalen, weet nieuwswebsite Technology Review. Marktonderzoeksbureau Stratistics schat dat de industrie tegen 2026 123 miljard dollar waard is.

Toch is het geen evidente stiel. Zo ondervinden sekstechbedrijven problemen om online te adverteren. Facebook en Google laten dat alleen onder strenge voorwaarden toe. De meeste mensen zouden nu eenmaal gegeneerd zijn als er op hun werk, bijvoorbeeld, plots een sekstechpop-up hun scherm vult.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20