Rolex sponsort nu de vier Grandslamtoernooien

De Zwitserse horlogefabrikant Rolex wordt sponsor van het tennistornooi van Roland Garros in Parijs. Dat heeft de Fédération Française de Tennis (FFT) gemeld. Door het akkoord heeft de uurwerkmaker zich gelinkt aan de vier locaties waar de belangrijkste tenniswedstrijden van de hele wereld worden gespeeld. De transactie weerspiegelt volgens specialisten de strategie van sponsors om alle commerciële inspanningen op een beperkt aantal activiteiten te concentreren.

Rolex kan daarbij ook profiteren van het feit dat deze tornooien zowel mannelijke als vrouwelijke spelers aan bod laten komen.

Lucrafief

De geschiedenis van Rolex in de Grand Slam gaat al veertig jaar terug. Toen werd immers een sponsorcontract gesloten met The Championships in Wimbledon (London). Twintig jaar geleden werd aan die sponsoring ook de Australian Open in Melbourne Park toegevoegd. Vorig jaar kon vervolgens een samenwerking worden gestart met de American Open op Flushing Meadows in New York.

Met Roland Garros heeft Rolex nu de sponsoring van alle tornooien van de Grand Slam in handen. Daarnaast wordt Rolex ook gelinkt aan de tornooien van Monte-Carlo, Shanghai en Bercy (Parijs). De horlogefabrikant is ook al vier jaar sponsor van de Zwitserse tennisvedette Roger Federer.

De overeenkomst van Rolex en Roland Garros komt bij de waarnemers niet als een verrassing over. De voorbije elf jaar had het tornooi een sponsorcontract met Longines, maar recent werd bekend dat aan die samenwerking een einde werd gemaakt.

Experts zeggen dat die beslissing zeker niet door Longines was ingegeven, maar wel tot de strategie van de Franse tennisfederatie behoort om uit zijn activiteiten grotere inkomsten te halen. Bovendien werkt het Franse tennis aan een volledig nieuwe visuele identiteit, die gedurende lange tijd zou moeten kunnen worden bewaard. Dat kan voor sponsors dan ook bijzonder belangrijk zijn.

Riskant

Een aantal partijen waarschuwt wel dat een nieuwe sponsoring momenteel niet zonder risico’s is. “Roger Federer en Rafael Nadal, die al veertien jaar het tennis domineren, naderen stilaan het einde van hun sportieve loopbaan,” wordt er opgemerkt. “Volgens sommige waarnemers zal het verdwijnen van die twee sterren een grote impact hebben op de beleving bij het publiek. Bovendien wordt ook nagedacht over het toekomstige format van een aantal tornooien.”

Vincent Chaudel, analist bij het L’Observatoire du Sport Business, wijst er echter op dat Rolex niet op een speler gokt, maar vooral tornooien op het oog heeft. Bovendien lijkt de Grand Slam volgens hem immuun voor dalperiodes.

“De tornooien van de Grand Slam zijn economische monsters,” zegt Chaudel. “Deze evenementen zijn veel sterker dan de andere tornooien. Bovendien moet men ermee rekening houden dat tennis wereldwijd een efficiënt circuit is om verschillende markten, vooral in de Aziatische regio, te betreden. “

“Daarnaast moet erop worden gewezen dat de Gram Slam zowel aan mannelijke als vrouwelijke vedetten een podium biedt. Dat kan sponsors dan ook belangrijke opportuniteiten bieden. Men moet trouwens vaststellen dat bij de sponsors steeds meer grotere pakketten aan een beperkt aantal projecten worden toegewezen.”

“De sportieve evenementen zijn inmiddels geglobaliseerd,” benadrukt Chaudel. “Die projecten gaan gepaard met enorme investeringen. Daarom beslissen sponsors vaak om hun middelen niet langer te versnipperen over verschillende activiteiten, maar wordt ervoor gekozen alle investeringen op één territorium te concentreren.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20