Voor millennial betekenen horloges vaak intrede op luxemarkt

Bij mannelijke millennials kan momenteel een sterke interesse in luxehorloges worden opgemerkt. Dat blijkt uit een rapport van de gespecialiseerde zoekmachine Barnebys naar de activiteit op zijn platform. De resultaten van de studie bieden volgens de onderzoekers voor de fabrikanten van luxehorloges hoopvolle vooruitzichten op de toekomst, nadat de sector een aantal moeilijke jaren heeft doorgemaakt.

Er kan volgens het rapport worden vastgesteld dat mannen tussen achttien en vierendertig jaar horloges opnieuw bestempelen als een intrede tot de markt van investeringen in luxeproducten, waarbij in een volgende fase vaak wordt gekeken naar wijnen en sportwagens.

Ook wijnen en kunst

Uit het onderzoek van Barnebys blijkt dat 90 procent van de zoekopdrachten rond luxehorloges afkomstig zijn van mannelijke millennials. “Er kan uit de zoekopdrachten een duidelijk patroon worden afgeleid,” zegt Pontus Silfverstolpe, oprichter van Barnebys.

“Er kan immers een groeiende groep van jonge volwassenen met een groter bestedingsbudget worden geïdentificeerd. In eerste instantie toont dat publiek een sterke interesse in horlogemerken zoals Rolex, Omega of Patek Philippe, om vervolgens uit te kijken naar een sportwagen zoals een Porsche of een Ferrari, betere wijnen en kunst.”

Er kan volgens Silfverstolpe tevens worden vastgesteld dat ook vrouwen een toenemende belangstelling voor luxeproducten laten blijken. Barnebys stelde vast dat geïnteresseerden in eerste instantie op zoek gaan naar uurwerken van Rolex, van dichtbij gevolgd door Omega en Patek Philippe.

Hoopvol

De hernieuwde interesse van jonge consumenten biedt volgens de onderzoekers interessante mogelijkheden voor de horlogesector, die een echte ommekeer goed kan gebruiken. Daarbij wordt erop gewezen dat vooral de Zwitserse horlogeproducenten de voorbije jaren in toenemende mate geconfronteerd werden met het succes van de smartwatches bij jonge consumenten.

Op een recente veiling werd een horloge van Patek Philippe voor een recordprijs van 10,3 miljoen euro verkocht.

Toch wordt gewaarschuwd dat de toekomst van de horlogesector onduidelijk blijft. “Jonge consumenten kunnen luxehorloges misschien wel als een investering bekijken, maar toch is dat publiek meer geïnteresseerd in belevingen dan in luxegoederen,” waarschuwen experts. “Er wordt dan ook verwacht dat ze in hun latere leven vooral op zoek zullen gaan naar luxereizen of belevings-gerelateerde aankopen.”

Uit cijfers van de Federation of the Swiss Watch Industry blijkt dat het voorbije jaar wel een aantal hoopvolle signalen konden worden geregistreerd, al werd tijdens de belangrijke kerstperiode toch een relatief zwakke verkoop opgetekend. De eerste maanden van dit jaar zouden wel enig herstel hebben geboden.

In januari van dit jaar werden voor 1,33 miljard euro aan Zwitserse horloges uitgevoerd. Dat betekende een groei met 12,6 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. Dat herstel wordt volgens de sector gedeeltelijk gedragen door een stijgende vraag in Azië.

“Luxemerken zoals Patek Philippe, Vacheron Constantin, Breitling en Rolex zijn afhankelijk van een sterke veilingmarkt,” benadrukt Pontus Silfverstolpe. “De veilingmarkt fungeert immers als een kwaliteitslabel, waardoor de bekendheid, de geschiedenis en de verkoop van het merk worden ondersteund.”

“Het valt de consument veel gemakkelijker om de aankoop van een horloge van een miljoen dollar te verantwoorden wanneer op de veilingmarkt heel wat verzamelaars actief zijn die bereid zijn om voor deze producten hoge sommen te betalen.”

Meer