Apple verkoopt nu meer polshorloges dan alle Zwitserse uurwerkmakers samen. Dat blijkt uit schattingen van het marktonderzoeksbureau Canalys. Volgens het bedrijf had Apple in het laatste drie maanden van 2017 zijn beste kwartaal ooit. Nooit eerder in de voorbije drie jaar gingen meer Apple Watches over de toonbank.
Tussen begin oktober en eind december werden niet minder dan 8 miljoen stuks verkocht, wat het totaal voor het ganse jaar 2017 op ruim 18 miljoen slimme polshorloges brengt, 54% meer dan een jaar eerder. De verkoop werd aangezwengeld door de lancering van het Series 3 model dat LTE (hogesnelheids draadloze communicatie) ondersteunt.
Canalys stipuleert dat de Apple Watch het vooral goed doet in de VS, Japan en Australië. In Europa, en met name in Duitsland en Frankrijk, loopt de verkoop van de slimme polshorloges van Apple minder vlot vanwege problemen met telecomoperatoren. Maar het techconcern uit Silicon Valley rekent in het eerste kwartaal van 2018 vooral op een sterke verkoop in nieuwe markten als Singapore en Hong Kong, waar het Chinese Nieuwjaar wordt gevierd.
Met voormelde cijfers rangschikt Apple zich niet enkel voor wereldmerken als Rolex en Swatch, maar voor de ganse Zwitserse uurwerksector gecombineerd.
CEO Tim Cook had in september vorig jaar al gezegd dat de Apple Watch in 2016 de tweede meest verkochte horloge ter wereld was. Waarna hij er aan toevoegde “Vandaag is ze nummer 1 in de wereld.” Die uitspraak wordt nu met cijfers bevestigd.
Waarom is dit belangrijk?
Apple is ondanks zijn continue focus op de iPhone nu ook de grote winnaar in de markt voor de zogenaamde wearables. Een Amerikaans techbedrijf is vandaag de grootste horlogeverkoper ter wereld.