Reder Maersk verliest opvallend veel containers

De Deense rederij Maersk is het voorbije jaar op zee 962 containers kwijt geraakt. Dat is een uitzonderlijk groot verlies, te wijten aan zware weersomstandigheden tijdens het transport. Het verlies ligt ongeveer dertig keer hoger dan het gemiddelde van het voorbije decennium. Dat blijkt uit het duurzaamheidsrapport van de Deense rederij.

De problemen hebben voor Maersk ook financiële consequenties. Een aantal klanten heeft inmiddels schadeclaims ingediend, terwijl de rederij tevens met verhoogde verzekeringspremies dreigt te worden geconfronteerd.

Zware stormen

Het voorbije decennium verloor Maersk tijdens het vervoer op zee gemiddeld dertig containers per jaar. De problemen konden volgens de Deense rederij daarbij steevast aan zware weersomstandigheden worden gelinkt.

Midden januari vorig jaar werd ook het schip Maersk Essen tijdens een reis van Xiamen in China naar Los Angeles in Californië door een storm in de Stille Oceaan zwaar getroffen. De Maersk Essen meldde daarbij echter dat bij het incident 727 containers overboord waren gevallen. De maand nadien verloor ook de Maersk Eindhoven nog eens 235 containers.

“Dit waren uitzonderlijke verliezen die de gemiddelden ver overschrijden”, benadrukt Maersk in een commentaar op de incidenten. “Het voorbije decennium werd dit aantal alleen acht jaar geleden nog enigszins benaderd. Toen verloor de vloot in totaal 553 containers.”

Verscheidene klanten die bij de incidenten goederen hebben verloren, hebben tegen Maersk en diens partners een schadeclaim ingediend. “De juridische stappen vormen geen verrassing”, betoogt de rederij daarbij.

“Verloren containers vormen in de scheepvaart geregeld het onderwerp van een juridische procedure. Dit heeft niets te maken met een conflict, maar vertegenwoordigt meestal een procedure om binnen een bepaalde termijn een claim voor een schadevergoeding in te dienen.”

Rampwinter

Analisten wijzen erop dat de rederij niet alleen met juridische claims van klanten rekening moet houden, maar ook mogelijk met verhoogde verzekeringspremies zal worden geconfronteerd.

“Vele verzekeringsmaatschappijen hebben beslist om de rederijen hogere premies aan te rekenen, nadat het voorbije anderhalf jaar door slechte weersomstandigheden tijdens het transport op zee duizenden containers verloren zijn gegaan”, beklemtonen ze.

“De winter van vorig jaar was bijzonder desastreus. Tussen november en maart gingen toen in de Stille Oceaan ongeveer drieduizend containers verloren. Dat leverde de verzekeraars een schadepost van meer dan 100 miljoen euro op.”

Maar ook deze winter werden echter al soortgelijke incidenten opgetekend. “We moeten deze ontwikkeling stoppen”, stipte het Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (GDV), de federatie van Duitse verzekeraars, in een reactie aan.

“Deze incidenten brengen de veiligheid van de schepen en hun bemanningen in gevaar, veroorzaken aanzienlijke economische verliezen en vormen een bedreiging voor het leefmilieu.”

Top Tier Joint Industry Project

Maersk zegt in dit verband toegetreden te zijn tot het Top Tier Joint Industry Project, een internationaal samenwerkingsverband dat in mei vorig jaar door het Maritiem Onderzoeksinstituut Nederland (MARIN) werd opgericht.

“Maersk doet belangrijke inspanningen om het verlies van containers te vermijden”, staat in het duurzaamheidsrapport van de Deense rederij. “Daarbij willen wij ook een ​​actieve rol opnemen bij het vermijden van deze verliezen.” 

Bedoeling is oplossingen te vinden die het verlies van containers door grote schapen drastisch zou kunnen verminderen. Naast rederijen nemen onder meer ook verzekeringsmaatschappijen, havenuitbaters en producenten van apparatuur en software aan het project deel.

Meer