Reddingsplan voor Virgin Atlantic door Britse rechter goedgekeurd

De Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic lijkt voorlopig gered. Een Londense rechter heeft immers een reddingsplan ter waarde van 1,2 miljard pond (1,3 miljard euro) goedgekeurd. In juli had de maatschappij met zijn schuldeisers over het reddingsplan al een akkoord bereikt.

Virgin Atlantic – voor 51 procent in handen van de Virgin Group van miljardair Richard Branson en voor 49 procent van de Amerikaanse groep Delta Air Lines – is door de coronacrisis zwaar getroffen. De maatschappij had gewaarschuwd zonder verdere steun tegen eind september zonder financiële middelen te zullen vallen.

Steun

Door de coronacrisis is de vraag naar vliegtuigreizen drastisch gedaald. Net zoals bij de meeste andere sectorgenoten, diende ook Virgin Atlantic gedurende lange tijd zijn vloot aan de grond te houden. De maatschappij zag zich tevens genoodzaakt zijn basis op luchthaven London Gatwick te sluiten. Daarbij gingen 3.500 banen verloren.

Om de problemen te kunnen overwinnen had Virgin Atlantic gehoopt beroep te kunnen doen op de steunmaatregelen die voor de opvang van de coronacrisis werden voorzien. De maatschappij bleek voor dergelijke tussenkomst echter niet in aanmerking te komen.

Door de goedkeuring van het reddingsplan worden een aantal schulden geschrapt of uitgesteld. Daarbij zou één vijfde van de schuldenlast verdwijnen. De rest van de kredieten zou in verschillende fases worden terugbetaald.

Aandeelhouder Virgin Group heeft zich bovendien tot bijkomende investeringen geëngageerd. Daarnaast komt er een nieuwe financiële injectie van de Amerikaanse investeerder Davidson Kempner Capital Management.

Transatlantisch

Virgin Atlantic had in juli gezegd dat het reddingspakket de maatschappij zou toelaten om over twee jaar opnieuw winstgevend te worden. ‘Sindsdien is de onzekerheid over de toekomst van de luchtvaart echter toegenomen,’ waarschuwt de Britse zakenkrant Financial Times.

‘Virgin Atlantic heeft aangekondigd zijn vliegschema’s deze maand verder uit te breiden – onder meer met de heropstart van de verbindingen met Mumbai, Tel Aviv en Atlanta – maar blijft momenteel nog altijd grotendeels afgesloten van zijn cruciale transatlantische markt.’

‘Er zijn immers nog altijd de grote inreisbeperkingen die door de Verenigde Staten worden aangehouden. Bovendien legt ook het Verenigd Koninkrijk nog altijd strikte quarantainemaatregelen op.’

Meer