Radisson Group ziet in Saoedi-Arabië een cruciale groeimarkt

Het hotelconcern Radisson Group wil de volgende drie jaar in Saoedi-Arabië twintig nieuwe hotels openen. Daarmee zullen in een aantal belangrijke Saoedische steden – waaronder Mekka, Jeddah en Riyadh – in totaal 1.600 nieuwe hotelkamers worden gecreëerd.

Dat heeft Federico González, topman van de Radisson Group, gezegd na een ontmoeting met Ahmed Al-Khatib, de Saoedische minister van Toerisme.

Regionaal kantoor

De plannen vormen volgens González onderdeel van de strategie die Radisson heeft ontwikkeld om zijn activiteiten in het Saoedische koninkrijk uit te breiden.

Momenteel heeft Radisson in Saoedi-Arabië vierentwintig hotels, resorts en serviceflats. De geplande uitbreiding van zijn Saoedische netwerk zal Radisson naar eigen zeggen ook vierduizend nieuwe arbeidsplaatsen creëren.

González stelde dat Radisson ernaar streeft om zijn investeringsportefeuille in Saoedi-Arabië de volgende vier jaar verder uit te breiden.

Het land moet daarbij uiteindelijk 50 procent van de totale investeringen van Radisson in het Midden-Oosten vertegenwoordigen. Radisson zal daarvoor dit jaar in de Saoedische hoofdstad Riyad een regionaal kantoor openen.

González betoogde dat Radisson met zijn uitbreidingsplannen op de toeristische ambities van Saoedi-Arabië inspeelt. Uiteindelijk wil het concern in het land meer dan tachtig hotels openen.

“Er is inmiddels al gebleken dat er mogelijk naar een portfolio van meer dan honderd hotels zou moeten worden gestreefd”, merkte de topman op. “Bijna ergens in de wereld kent de toeristische sector immers een snellere ontwikkeling dan in Saoedi-Arabië. Alleen in China kan nog een grotere groei worden opgetekend.”

Economische pijler

Saoedi-Arabië wil van het toerisme een cruciale economische pijler maken. Tegen eind dit decennium wil het land 854.000 nieuwe hotelkamers beschikbaar stellen. Die investeringen zouden voor 70 procent door de privésector – lokaal en internationaal – moeten worden gefinancierd.

Saoedi-Arabië stelde zich drie jaar geleden open voor toerisme. Sindsdien heeft het land al meer dan 400.000 elektronische visa uitgegeven. Daarmee werd Saoedi-Arabië de snelst groeiende toeristische bestemming van de wereld.

Over tien jaar wil het Arabische koninkrijk 100 miljoen bezoekers ontvangen. Daarmee zouden de inkomsten van de toeristische sector aan het Saoedische bruto binnenlandse product een bijdrage van 10 procent moeten leveren. Het toerisme zou ook voor een miljoen nieuwe banen moeten zorgen.

De inspanningen moeten ervoor zorgen dat Saoedi-Arabië zich uiteindelijk tot de vijf belangrijkste toeristische bestemmingen van de wereld zou kunnen rekenen.

(am)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20