Rabobank.be verlaat België op 1 september: hoe kan je vlotjes overschakelen naar een andere bank?

De internetbank Rabobank.be neemt op 1 september definitief afscheid van ons land. De financiële instelling bevestigde dinsdag dat het dan de laatste rekeningen afsluit. Wat moet je doen als je nog klant bent bij de spaarbank?

Rabobank.be kondigde vorig jaar al aan dat het zijn Belgische activiteiten stopzet. “De combinatie van lage debetintrestvoeten, een sterke instroom van spaargeld in Nederland en goedkope financiering via de Europese Centrale Bank heeft een impact op de leefbaarheid van Rabobank.be”, klonk het toen. Er werd nog gezocht naar een overnemer, maar die werd niet gevonden.

Doek valt op 1 september

De bank is intussen bezig met stelselmatig alle rekeningen stop te zetten. De termijnrekeningen zijn al stopgezet en op 1 juli volgen de spaarrekeningen.

Het geld dat op je spaarboekje staat wordt op 4 juli overgeschreven naar de zichtrekening bij de bank of een andere financiële instelling. Rabobank.be raadt de klanten hoe dan ook aan om zo snel mogelijk elders een rekening te openen, want de zichtrekeningen van de internetbank worden op 1 september gesloten.

Wat kan je doen om die transitie zo vlot mogelijk te laten verlopen? In ons land kan je een beroep doen op de bankoverstapdienst. Je nieuwe en oude bank regelen dan alles onderling. Het grote voordeel is dat de lopende betaalopdrachten en domiciliëringen niet worden stopgezet. Vroeger kon je enkel een beroep doen op die dienstverlening voor het overzetten van zichtrekeningen, sinds 2020 is dat ook mogelijk voor spaarrekeningen.

Een ander rekeningnummer

Vergeet niet dat je een ander rekeningnummer krijgt. Gebruik voortaan dat nummer om financiële transacties met andere mensen te regelen. De consumentenorganisatie Test-Aankoop is al een tijdje vragende partij om de optie aan te bieden om hetzelfde rekeningnummer te behouden. “Het zou zoals bij een gsm-abonnement moeten zijn, waarbij je je nummer kan behouden als je overstapt naar een andere operator. Zo zouden consumenten nog vlotter veranderen van bank”, staat er op de site van Test-Aankoop te lezen.

Indien je niets doet, zal Rabobank.be het geld overdragen aan de Deposito- en Consignatiekas (DCK). Die overheidsinstantie zal dan je geld beheren. Het geld is tot 30 jaar na de overdracht beschikbaar. Om het geld terug op te eisen kan je contact opnemen met de DCK via het mailadres info.cdcdck@minfin.fed.be. De overheidsdienst probeert vervolgens binnen de 30 dagen het kapitaal over te maken.

(lp)

Meer