De videoapp Quibi had nog maar net het daglicht gezien of hij mocht alweer de pijp aan Maarten geven. Het bedrijf haalde 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro) op en verloor alles in een half jaar tijd. Zonder enige rimpeling te veroorzaken in het streaminglandschap.
Met veel bombarie meldde zich in april een nieuwe speler op de markt. Quibi, kort voor ‘Quick Bites’, zou de wereld van de streaming voorgoed veranderen. De app bracht korte videoverhalen ‘in Hollywoodkwaliteit’ en richtte zich op mensen die eens vijf minuten uit hun dag wilden stelen door snel een filmpje te bekijken.
De namen die zich achter de app schaarden waren ook niet mis. Als CEO werd Hewlett Packard-topvrouw en voormalig presidentskandidate Meg Whitman aangetrokken, bedenker Jeffrey Katzenberg stond nog aan het hoofd van Walt Disney en richtte later de animatiestudio Dreamworks op. Hij werd aangesteld als voorzitter van Quibi.
Ook de investeerders waren om over naar huis te schrijven. Grote filmstudio’s als Walt Disney, 21st Century Fox, Sony Pictures en Warner Bros. gaven hun fiat en stopten het bedrijf geld toe. Zelfs de Chinese internetreus Alibaba en de winkelketen Walmart hadden er een centje voor over. In totaal haalde Quibi 1,7 miljard dollar op met twee kapitaalrondes.
Corona
Als zoveel grote namen in je geloven kan het niet misgaan, toch? Niets was helaas minder waar. Donderdag, zes maanden na de lancering, moest Quibi er de stekker uittrekken. Het aantal abonnees was gezakt van 1,7 miljoen naar 500.000 en er kwam geen geld meer binnen. ‘Waarschijnlijk de combinatie van een idee dat niet sterk genoeg was en een slechte timing’, klonk het bij de oprichters.
Quibi lanceerde zijn app dan ook in volle coronapandemie. Toegegeven, het vergt durf om tijdens een wereldwijde pandemie waarbij zowat alle bedrijven klappen krijgen met iets nieuws af te komen. Maar Whitman en Katzenberg geloofden in hun product en waren er zelfs van overtuigd dat ze het konden winnen van de grote streamingreuzen. ‘Zij strijden allemaal voor dat‘, zei Katzenberg aan The Verge, terwijl hij naar een televisiescherm wees. ‘Maar wij gaan voor dit‘, stelde hij met zijn blik op zijn smartphone gericht.
TikTok
Toch mocht dat niet zijn. Het algemene gevoel is dat Quibi heel wat inkomsten heeft gemist omdat niemand meer de trein of bus naar het werk moest nemen en hele dagen in de zetel voor zijn tv zat. Maar het is toch opvallend dat Quibi niets heeft kunnen bereiken, terwijl streamingdiensten als Netflix en Disney+ explodeerden tijdens de lockdown. ‘Het probleem bij Quibi was de aanpak’, zegt Bart De Waele van het Gentse marketingbureau Duke & Grace. ‘Ze wilden meteen hun content overal pushen, in plaats van organisch te groeien, zoals bijvoorbeeld TikTok gedaan heeft. Dat is begonnen als sociaal netwerk en zo doorgegroeid naar een echte videosite.’
‘Het model van Quibi staat ook haaks op hoe een start-up functioneert. Normaal begin je zo klein mogelijk en zie je wel waar je uitkomt, maar Quibi heeft volledig het omgekeerde gedaan. Twee oude witte personen die het allemaal wel wisten zijn een product begonnen en de markt zat daar duidelijk niet op te wachten. Wie zich vijf minuten met iets anders dan werk wil bezighouden scrollt wat door TikTok. Quibi kon zich daar niet tussenwringen.’
100.000 dollar per minuut
De bijna 2 miljard die Quibi ophaalde ging er in een recordtijd door. Na een half jaar is alles op. Het maken van de video’s kostte dan ook 100.000 dollar per minuut. Als we rekenen aan 12 opname-uren per dag, komt dat op 72 miljoen dollar per dag. Aan de series werkten dan ook topregisseurs als Steven Spielberg en acteurs als Zac Efron mee. Als er dan geen extra inkomsten binnenkomen, zit je al snel door je geld.
Daarnaast ging er ook 500 miljoen dollar naar een agressieve marketingcampagne, die duidelijk weinig heeft opgebracht. CEO Whitman verwachtte winst over meer dan twee jaar, maar minder dan tien jaar. Dat is mislukt.
Investeerders
De investeerders zijn niet zo gelukkig en vragen hun geld terug. Ze hadden dat namelijk beter kunnen gebruiken om de coronapandemie te lijf te gaan. Er wordt nog een troostprijs van 350 miljoen dollar verdeeld, maar gedeeld door 14 is dat 25 miljoen euro per investeerder. Dat is voor de meesten nog geen 30 procent van hun investering, sommigen krijgen zelfs maar 10 procent terug. De CEO van het durfkapitaalfonds Pegasus laat weten aan Business Insider dat hij ‘al blij zal zijn’ als hij 20 tot 50 procent terugziet. Al hoort dat natuurlijk ook wel een beetje bij het vak.
In een wanhoopspoging probeerden Whitman en Katzenberg hun app nog te slijten bij Apple, Facebook en Warner, maar die moesten er niets meer van weten. ‘De kosten wogen waarschijnlijk niet op tegen de baten’, zegt De Waele. ‘Het kan interessant zijn om iets op te kopen en het te integreren in je product, maar in dit geval zullen de kosten hoger geweest zijn dan wanneer ze het zelf zouden bouwen.’
Het laatste lichtpuntje is dat Quibi zijn series nu gaat proberen doorverkopen. Als dat lukt, zou dat toch nog een kleine duit kunnen opbrengen voor de investeerders.