Na een promotiecampagne van ettelijke maanden en hoge verwachtingen, mag de streamingdienst Quibi 1,7 miljoen gebruikers noteren na de eerste week.
Dat bevestigt Quibi bij monde van CEO Meg Whitman aan CNBC. Whitman onthulde ook de gemiddelde leeftijd van Quibi’ers. Die zijn begin de dertig.
1,7 miljoen
Momenteel is Quibi enkel te verkrijgen op Android en iPhone, met een gratis testperiode van 90 dagen. Het bedrijf had in eerste instantie gezegd geen cijfers te zullen vrijgeven tot na die testperiode van drie maanden. Maar 1,7 miljoen is beter dan wat analisten hadden verwacht. Ze hadden het aantal abonnees op maximum 1,5 miljoen gepind.
1,7 miljoen is veel, maar Quibi heeft nog een serieuze inhaalbeweging te maken ten opzichte van de grote jongens. Disney+ had meer dan 10 miljoen gebruikers, en 3,2 miljoen downloads van de app op de dag van de launch.
Quibi zal 4,99 dollar per maand kosten, maar daar komen dan wel nog extra reclamespots en advertenties bij. Voor 7,99 dollar kijken de Amerikanen reclamevrij naar Quibi.
Uitdagingen
Volgens Whitman keek 80 procent van de klanten de eerste aflevering van een serie uit. Dat is niet heel indrukwekkend: Quibi mikt specifiek op content die minder dan tien minuten duurt. Of de series van Quibi dus kwalitatief overeind blijven, moet nog blijken.
Het andere probleem van Quibi is dat de dienst geen tv-ondersteuning heeft. Met andere woorden, u kijkt Quibi op smartphone of niet. Er zijn wel plannen om dat euvel zo snel mogelijk te verhelpen, zegt Whitman. Covid-19 heeft die plannen ietwat versneld.
Meer over Quibi: