Na een eerder strategisch verbond met KBC, sluit telecomgroep Proximus nu ook een alliantie met Belfius om een gezamenlijk ecosysteem voor elkaars klanten te bouwen.
Dat kondigen de bedrijven aan in een persbericht. Belfius en Proximus komen vanaf volgend jaar met ‘een exclusief en digitaal geïntegreerd aanbod voor elkaars klanten op de markt’. Proximus-klanten krijgen toegang tot een ‘exclusief bankaanbod’ van Belfius, via een speciaal voor hen ontwikkeld digitaal platform. Omgekeerd zullen klanten via de Belfius-verkoopskanalen een specifiek Proximus-aanbod krijgen.
Meer details worden in de loop van de dag bekendgemaakt.
Belgische staat
De commerciële en digitale alliantie doet erg denken aan een eerder verbond tussen Proximus met KBC, een concurrent van Belfius. Met dit verschil dat Proximus en Belfius een gemeenschappelijke aandeelhouder hebben, de Belgische staat. Belfius is volledig in staatseigendom en het beursgenoteerde Proximus voor zowat de helft.
De twee bedrijven onderhandelden zes maanden over de deal. De raad van bestuur van beide zette donderdagavond het licht op groen. Belfius-topman Marc Raisière lonkte al jaren naar innige samenwerking met Proximus, terwijl de Fransman Guillaume Boutin, na het vertrek van Dominique Leroy de baas bij Proximus, van ‘lokale ecosystemen’ een speerpunt wil maken van zijn strategie. Die moeten een dam vormen tegen een langverwacht offensief van reuzen als Facebook en Amazon.
Meer dan bankieren
Alle grootbanken zijn al enige tijd in de weer met een ‘beyond banking’-strategie, waarbij ze een groeiend aanbod aan niet-bancaire diensten aanbieden, vooral via smartphone. Dat heeft veel te maken met anticipatie op toekomstige concurrentie.
De jonge Europese PSD2-regelgeving maakt het makkelijker voor niet-bancaire ketens, zoals de techreuzen of winkelketens, om herverpakte bankdiensten aan te bieden. Ze kunnen voortaan met eigen apps uw betalingen kunnen beheren en zo het rechtstreekse contact met de bankklant afnemen van de banken.