Promotieverbod voor hamsteraars maakt ieders winkelkar fors duurder

Sinds de uitbraak van de coronacrisis zijn de prijzen van 1.500 producten met 10 procent of meer gestegen, schrijft de krant Het Laatste Nieuws. De schuldige is het tijdelijke promotieverbod dat de federale regering afkondigde.

De krant liet een databedrijf los op de prijzen van vijf grote supermarktketens: Colruyt, Delhaize, Carrefour, Albert Heijn en Aldi. Uit dat onderzoek blijkt dat de prijzen overal gestegen zijn. Het gaat gemiddeld om een stijging van 2,6 procent. Afgezet tegenover de negatieve inflatie 0,16 procent, betekent dat het volgende: hoewel het leven iets goedkoper werd, gingen de prijzen in supermarkten fors de hoogte in.

Het zijn voornamelijk de essentiële producten die een sterke stijging laten optekenen. Het databedrijf concludeert dat 3.300 producten minstens 5 procent duurder geworden zijn. Van dat aantal zijn er 1.500 producten die zelfs een stijging van 10 procent of meer laten optekenen. Het gaat dan om fruit, groenten, dierenvoeding, schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten.

Hamsterwoede tegengaan

En de schuldige, die zit in Brussel. Of toch minstens indirect: op 18 maart besliste de federale regering-Wilmès om alle promoties in de winkels aan banden te leggen. In de dagen voordien werden supermarkten geteisterd door een ware golf van hamsteraars. Door zo’n verbod af te kondigen, wilde de overheid de hamsterwoede een halt toe roepen. Met als pervers neveneffect dat de prijzen fors tegen.

Vooral prijsvechter Colruyt ondervond de gevolgen. Sinds het promotieverbod van half maart betalen de klanten daar gemiddeld 3,8 procent meer dan in februari. Colruyt volgt namelijk voortdurend promoties van andere winkels en komt zelf ook regelmatig naar buiten met grote promoties. Als dat wegvalt, reageren de klanten meteen. Het is niet toevallig dat het vooral Colruyt-rekeningen waren die op sociale media circuleerden, met boodschappen als ‘wat een stijgingen’.

Intussen is het verbod dus opgeborgen, maar niet alle ketens geven opnieuw kortingen. Albert Heijn en Colruyt begonnen er opnieuw mee, maar Delhaize houdt vast aan de algemene solidariteitskorting van 5 procent. Carrefour geeft nog geen kortingen, omdat het ministerieel besluit van minister Muylle (CD&V) enkel ‘oude’ en ‘geplande’ kortingen toelaat. Aldi laat weten dat er opnieuw gefaseerd kortingen doorgevoerd worden.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20