Potentieel coronamedicijn flopt in eerste klinische onderzoeken

Remdesivir, een medicijn van de Amerikaanse farmagigant Gilead dat in het verleden goede resultaten tegen Covid-19 voorlegde, blijkt nu toch niet zo goed als verhoopt. Het kon in een studie op Chinese patiënten zijn doeltreffendheid niet bewijzen.

Het nieuws werd uitgebracht door de Britse zakenkrant Financial Times, die een document had gezien dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) per ongeluk op zijn website had gepubliceerd.

Gilead had een test uitgevoerd op 237 Chinese coronapatiënten. 158 patiënten kregen het medicijn, de rest niet. Na de test bleek echter dat de patiënten die remdesivir hadden gekregen er niet beter aan toe waren dan de andere groep. De aanwezigheid van het virus in het bloed verminderde ook niet. 18 patiënten vertoonden zelfs negatieve bijwerkingen.

‘Voorbarig’

Het onderzoek is nu stopgezet. Dat is erg slecht nieuws in de strijd tegen het coronavirus. Veel mensen hadden de voorbije weken hun hoop gezet op remdesivir om Covid-19 te kunnen behandelen. Bij een eerdere test aan de universiteit van Chicago konden na een week bijna alle patiënten weer naar huis, maar er werd benadrukt dat er nog geen definitieve conclusies konden getrokken worden tot er meer tests waren gebeurd.

Het was nog niet de bedoeling dat het nieuws al uitkwam. De WHO had het document per ongeluk gepubliceerd op zijn website, tot groot ongenoegen van Gilead. Die liet weten aan Financial Times dat de resultaten voorbarig waren en een verkeerd beeld schetsten. De reden voor de vroegtijdige stopzetting van het onderzoek was volgens het bedrijf dat de deelnemende groep te klein was om er zinvolle conclusies uit te trekken. Ook de WHO zegt dat het om voorlopige documenten gaat.

Toch zijn beleggers stevig geschrokken. Ze stuurden het aandeel van Gilead donderdagavond meer dan 4 procent lager op de Amerikaanse beurs.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.