Portugese luchthavens willen een duurzame voorloper zijn

Portugal moet het eerste land worden waar de luchthavens volledig klimaatneutraal zullen functioneren. Dat blijkt uit uitspraken van de Franse luchthavenoperator Vinci Airports, de beheerder van tien grote Portugese luchthavens, ter gelegenheid van de opening van een centrale met zonnepanelen op Aeroporto de Faro. 

“Binnen een tijdsbestek van tien jaar zullen alle onze luchthavens in Portugal netto emissievrij opereren”, stipt Nicolas Notebaert, voorzitter van Vinci Airports, aan. “Daarmee zal Portugal het eerste land in Europa en wellicht de hele wereld met klimaatneutrale luchthavens worden. Mobiliteit, toerisme en de strijd tegen de klimaatverandering moeten een overeenstemming vinden. Een ecologisch engagement is een absolute noodzaak.”

Zonnecentrale

In het kader van die duurzame ambities, heeft de Aeroporto de Faro een zonnecentrale met een vermogen van 3 megawatt in gebruik genomen. “De installatie zal 30 procent van de elektriciteitsbehoeften van de luchthaven kunnen dekken”, voerde Notebaert daarbij aan.

De activiteit van de zonnepanelen zal de Aeroporto de Faro volgens de topman in staat stellen om de uitstoot van koolstofdioxide met meer dan vijftienhonderd ton per jaar terug te schroeven. De zonnecentrale werd gebouwd door SunMind, de fotovoltaïsche dochteronderneming van Vinci Concession.

Aeroporto de Faro is de eerste luchthaven van Portugal die voor de opwekking van elektriciteit op zonnekracht een beroep doet. “Het initiatief biedt dan ook een interessante blauwdruk voor toekomstige ontwikkelingen op andere luchthavens die Vinci Airports in het land zal ontplooien”, merken waarnemers op.

Algarve

Aeroporto de Faro is de derde grootste luchthaven van Portugal en is vooral de toegangspoort tot de Algarve, de toeristische regio in het zuiden van het land. De trafieken op de luchthaven bereikten tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een niveau dat ongeveer 90 procent vertegenwoordigt van de reizigersaantallen die tijdens dezelfde periode drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis, werden geregistreerd.

“De luchthaven van Faro heeft dankzij sterke toeristische prestaties een uitstekende periode achter de rug”, merkte Notebaert daarover op. “Dat biedt ons de mogelijkheid om verder in het land en zijn infrastructuur te investeren.”

Vinci Airports nam negen jaar geleden zijn Portugese sectorgenoot ANA Aeroportos de Portugal over. Daardoor kwamen op het Portugese vasteland de luchthavens van Lissabon, Porto, Faro en Beja in handen van de Franse groep, naast de luchthavens op de Azoren (Ponta Delgada, Horta, Santa Maria en Flores) en Madeira (Madeira en Porto Santo).

Inmiddels is de luchthaven van Faro herdoopt in Aeroporto Gago Coutinho, genoemd naar de piloot die honderd jaar geleden als eerste met een vliegtuig van Lissabon naar Rio de Janeiro in Brazilië, over een afstand van 8.300 kilometer, vloog.

(ns)

Meer