Airbus: “Nood aan energiebesparing zet luchtvaart aan om vloot sneller te moderniseren”

Vliegtuigbouwers zullen de volgende twintig jaar 39.490 toestellen aan klanten afleveren. Dat staat in een rapport van de Europese constructeur Airbus. In een eerdere raming had het bedrijf nog gewag gemaakt van 39.020 leveringen de volgende twee decennia.

Het Europese concern zegt echter dat de oplopende brandstofkosten de luchtvaartmaatschappijen zullen aanzetten om naar nieuwe en zuinigere vliegtuigen op zoek te gaan.

Zuinige vliegtuigen

Door de oplopende energieprijzen en emissietarieven zal de luchtvaart volgens Airbus sneller duurder worden dan oorspronkelijk was geraamd. Daardoor zal het passagiersvervoer minder snel toenemen dan vooraf was berekend.

Er wordt nu gewag gemaakt van een gemiddelde jaarlijkse groei met 3,6 procent. In november vorig jaar was er nog over een gemiddelde stijging met 3,9 procent gesproken. Tegelijkertijd zegt Airbus echter van mening te zijn dat de hogere energiekosten de interesse van luchtvaartmaatschappijen in zuinige vliegtuigen zal doen toenemen.

Verwacht wordt dat de volgende twee decennia 38.600 vliegtuigen voor het vervoer van passagiers zullen moeten worden afgeleverd. Eerder was hier gewag gemaakt van 38.140 toestellen. Daarnaast zullen volgens Airbus tijdens datzelfde tijdsbestek ook 890 vrachtvliegtuigen worden besteld. Dat is tien eenheden meer dan tot nu toe werd vooropgesteld.

Verder merkt Airbus op nog steeds te verwachten dat het vliegverkeer zich ergens tussen volgend jaar en het midden van dit decennium zal herstellen tot het niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie werd geregistreerd.

De industrie moet volgens het concern immers nog altijd rekening houden met de druk van de inflatie en de stijging van de energieprijzen, terwijl tevens nieuwe uitbraken van varianten van het virus Covid-19 tot de mogelijkheden behoren. Tegelijkertijd verwacht Airbus dat deze elementen in de sector slechts een vertraging van maximaal zes maanden zullen veroorzaken.

De Europese constructeur zegt verder te verwachten dat de vliegtuigbouwers de volgende twintig jaar 31.620 narrowbody-vliegtuigen zullen moeten leveren, tegenover 7.870 widebody-exemplaren. In Azië zouden 17.850 vliegtuigen moeten worden geleverd.

“Voor Azië, dat al meer dan tien jaar de drijvende kracht is in de luchtvaart, moet wel een lichte daling tegenover de eerdere prognoses worden gemeld”, merkt de vliegtuigbouwer op. “Maar tegelijkertijd vertegenwoordigt de Aziatische markt nog altijd 45 procent van alle orders die de volgende twintig jaar zullen worden ontvangen.”

India

Daarnaast merkt Airbus op dat China nog altijd op weg is om de Verenigde Staten de volgende jaren als de drukste luchtvaartmarkt van de hele wereld in te halen. “Het groeitempo wordt echter gedomineerd door India, waar de binnenlandse markt de volgende twee decennia een gemiddelde toename met 6,6 procent per jaar zal kennen”, voorspelt de vliegtuigbouwer.

“Dat is meer dan drie keer de gemiddelde Amerikaanse groei van 2,1 procent. Anderzijds vertrekt de uitbreiding van de Indiase luchtvaart van een lage basis. Over twee decennia zullen Indiase consumenten dan ook nog steeds minder vliegtuigreizen maken dan Amerikanen drie jaar geleden.”

De sterkste groei zal volgens Airbus de volgende twintig jaar worden opgetekend door reizen tussen het Indiase subcontinent en Afrika en tussen China en de Verenigde Staten, de twee grootste economieën van de wereld.

Het Indiase subcontinent zal volgens het rapport ook de thuisbasis blijken van de snelst groeiende luchtvrachtmarkten, waarbij de trafieken met zowel China als de Verenigde Staten naar verwachting met minstens 7,3 procent per jaar zal groeien.

Wereldwijd wordt een gemiddelde stijging met 3,2 procent per jaar verwacht. Ongeveer de helft van de wereldwijde vracht – naar waarde – zal volgens Airbus met het vliegtuig worden vervoerd.

(fjc)

Meer