Porsche vindt een mogelijke beursgang een interessante denkpiste

Een beursgang zou voor autobouwer Porsche mogelijk een interessante denkpiste kunnen zijn. Dat heeft Oliver Blume, chief executive van Porsche, bij de voorstelling van de jaarcijfers van het merk gezegd. Eerder al hadden een aantal waarnemers aangevoerd dat een beursgang van Porsche voor moederconcern Volkswagen eventueel een middel zou kunnen zijn om extra inkomsten te genereren voor de financiering van zijn transformatie naar elektrische mobiliteit.

Oliver Blume benadrukte wel dat de uiteindelijke beslissing over een mogelijke beursgang van Porsche bij het moederbedrijf ligt. Herbert Diess, topman van Volkswagen, heeft echter al laten uitschijnen geen reden voor een notering van Porsche aan de beurs te zien.

Waardecreatie

Eerder al was opgemerkt dat een beursgang van Porsche een instrument zou kunnen zijn om ook de beurswaardering van Volkswagen eveneens te versterken en de Duitse groep zou kunnen helpen concurrentie zoals Toyota of Tesla in te halen.

Het was Lutz Meschke, financieel directeur van Porsche, die drie jaar geleden voor het eerst de voordelen van een beursnotering te sprake bracht. Meschke stelde dat een dergelijke stap een aanzienlijke bijkomende waarde zou kunnen creëren. Hij merkte daarbij op dat Porsche hiermee de succesvolle eerdere beursgang van Ferrari zou kunnen dupliceren.

De suggesties van Meschke hadden destijds binnen Volkswagen weinig steun gekregen. Waarnemers hadden vorige maand echter gemeld dat Volkswagen gesprekken met adviseurs was opgestart om de voordelen van een mogelijke beursintroductie van Porsche te onderzoeken.

Toch liet Volkswagen-topman Diess recent verstaan dat het bedrijf weinig nut ziet in een beursnotering van Porsche. ‘Om de dure investeringen in elektrische aandrijving en andere nieuwe technologieën te financieren, moet de groep niet onmiddellijk extern geld aantrekken,’ aldus Diess. ‘Volkswagen, dat eigenaar is van twaalf automerken, genereert zelf voldoende geld om die transitie te betalen.’

Taycan

Porsche is voor Volkswagen tijdens de coronapandemie een belangrijke steun gebleken. De sportwagenfabrikant verkocht vorig jaar wereldwijd 272.162 wagens. Dat is een daling van slechts 3 procent ten opzichte van de recordcijfers van het jaar voordien, hoewel de fabrieken door de uitbraak van het coronavirus gedurende zes weken gesloten moesten worden.

‘Dit succes hielp Porsche een winstmarge van dubbele cijfers te behouden op een ogenblik dat veel automerken op de massamarkt een dramatische terugval dienden te melden,’ aldus Meschke.

De omzet van Porsche steeg het voorbije jaar van 28,5 miljard euro tot 28,7 miljard euro. Ook de inkrimping van de winst – van 4,4 miljard euro naar 4,2 miljard euro – kon beperkt worden gehouden. De positieve resultaten waren vooral aan het succes van het eerste verkoopjaar van de elektrische Taycan te danken. Er werden van de Taycan het voorbije jaar 20.015 exemplaren verkocht.

Meschke benadrukte dat Porsche binnen de groep opnieuw de grootverdiener is gebleken. Blume beloofde een bonus voor alle Porsche-medewerkers van maximaal 7.850 euro als erkenning voor hun werk tijdens de pandemie.

Vorig jaar had een derde van de wereldwijde verkopen van Porsche betrekking op een elektrische wagen. Dat aandeel moet tegen midden dit decennium tot 50 procent zijn gestegen. Tegen het einde van dit decennium moet dat cijfer verder tot 80 procent zijn opgelopen. Het bedrijf wil tegen die tijd ook een klimaatneutrale autofabrikant zijn geworden.

(jvdh)

Meer
Auto