PepsiCo mikt op nuluitstoot tegen 2040

De Amerikaanse dranken- en voedingsgroep PepsiCo wil de netto-uitstoot van broeikasgassen in zijn toeleveringsketen tegen 2040 terugbrengen tot nul. Dat meldt het bedrijf vandaag in een persbericht. 

De maker van onder meer Doritos en Tropicana heeft aangekondigd dat het in eerste instantie de uitstoot van broeikasgassen met 75 procent wil verminderen tegen 2030, en met 40 procent in de afdelingen die buiten de eigen productieprocessen en toeleveringsketen vallen. 

PepsiCo heeft volgens zijn laatste jaarlijkse duurzaamheidsverslag in 2019 wereldwijd ongeveer 57 miljoen ton aan broeikasgasemissies gegenereerd. In de komende negen jaar hoopt het frisdrank- en snackconcern die uitstoot met iets minder dan de helft terug te dringen, oftewel 26 miljoen ton.

‘Onmiddellijke en agressieve actie nodig’

‘De ernstige gevolgen van de klimaatverandering worden steeds erger en we moeten de dringende, systematische veranderingen die nodig zijn om hier iets aan te doen, versnellen’, aldus Ramon Laguarta, de CEO van PepsiCo. ‘Onze ambitieuze klimaatdoelstelling zal ons op weg helpen naar de moeilijke maar noodzakelijke weg voorwaarts – er is eenvoudigweg geen andere optie dan onmiddellijke en agressieve actie’.

Zo zal het bedrijf het gebruik van slimme irrigatiesystemen versnellen, de schoonheid van de gebruikte grond verbeteren en de ontbossing verminderen, zei Jim Andrew, chief sustainability officer van PepsiCo, in een interview met Reuters. Andere stappen zijn het gebruik van duurzame energie in de kantoren, gerecyclede PET-flessen voor dranken, het terugdringen van zakelijke vluchten en het creëren van duurzame verpakkingen.

Triumviraat der grote plasticvervuilers

PepsiCo behoort al jaren tot de grootste plasticvervuilers ter wereld. Uit een rapport van Break Free From Plastic, een coalitie van bijna tweeduizend organisaties die de wereldwijde productie van plastic afval meten, blijkt dat de andere Amerikaanse drankenconcern Coca-Cola vorig jaar de grootste plasticvervuiler van de wereld was, gevolgd door de Zwitserse voedingsgroep Nestlé en PepsiCo.

Lees ook:

Meer