Hackers geraken binnen in de Autopilot van Tesla en ontdekken dat Volledig Autonoom Rijden al mogelijk is

© Gocar
door Gocar.be - David Leclercq
gepubliceerd op om

Tesla is gekend voor haar defensieve houding tegenover de Autopilot, de geautomatiseerde rijfunctie van het merk. Het intern ontwikkelde systeem is een grote trots voor CEO Elon Musk, die ongelukken en kritiek erover negeert. Het Amerikaanse rechtssysteem dwong onlangs het merk om 2 miljoen voertuigen terug te roepen, omdat het systeem te laks reageerde in bepaalde omstandigheden. De Autopilot zou de bestuurder moeten waarschuwen en alerter maken.

Niemand betwijfelt het feit dat Tesla een grote voorsprong heeft in geautomatiseerde rijoplossingen. Toch blijken deze slechts gedeeltelijk te werken, aangezien Volledig Autonoom Rijden nog nergens wettelijk is toegestaan. Onderzoekers van de Technische Universiteit van Berlijn in Duitsland slaagden erin de Autopilot-systeem van Tesla te hacken en ontdekten enkele opmerkelijke kwetsbaarheden.

600 euro om de Autopilot te hacken

De Duitse krant Der Spiegel meldt immers dat het drie Cybersecurity-experts lukte om toegang te krijgen tot de beveiligde kaart waarop het Autopilot-programma is opgeslagen. Door toegang te krijgen tot de software konden ze essentiële delen van de code lezen, de operationele logica reconstrueren en zelfs toegang krijgen tot verwijderde video’s van gebruikers.

hq720

“We waren zeer verrast om te zien hoe gemakkelijk het was om toegang te krijgen tot de bedrijfsgeheimen van Tesla”, vertelde een van de onderzoekers, Christian Werling. Tegen alle verwachtingen in ontdekten ze details over de werking van de kunstmatige intelligentie achter de Autopilot. En het meest ironische is dat de drie onderzoekers slechts 600 euro zouden hebben uitgegeven om het systeem te hacken! Het bleek vrij eenvoudig te zijn ook: de onderzoekers creëerden een onderspanning in het apparaat om die instabiel te maken en zo toegang te krijgen. Aangezien het zo simpel is, zouden concurrenten van het merk mogelijks al informatie hebben verkregen op die manier.

De “Elon”-modus onder vuur

Er is al langer sprake van een “Elon”-modus, die nu nogmaals bevestigd werd door de drie onderzoekers. Maar wat is dat? De “Elon”-modus zou een “Executive Mode” zijn, een geheime rijmodus die door een hacker in 2023 werd ontdekt. Met deze modus zou het mogelijk zijn om Volledig Autonoom te rijden, zonder dat de bestuurder zijn handen op het stuur hoeft te houden. En dat is nu nog overal verboden door de wet.

Ligt Tesla nu onder vuur? Niet echt, want de Berlijnse onderzoekers staan bekend als “white hats”, ofwel hackers die zwakke plekken van bedrijven blootleggen zodat deze passende maatregelen kunnen nemen. De hackers zouden dus niet van plan zijn om de gegevens te verkopen aan klanten, zodat deze hun eigen auto kunnen herprogrammeren. Het blijft wel afwachten wat Tesla en Elon Musk zelf hiervan vinden, aangezien ze nog niet publiekelijk gereageerd hebben. Naar verwachting zullen de Tesla-programmeurs dag en nacht werken om deze mankementen op te lossen…

Meer
© Gocar

Kia EV9: vriend van de familie

Kia rolt in hoog tempo een elektrisch gamma uit. En hoe. Naast de cross-over EV6 en de EV6 GT introduceert het merk nu ook een topmodel voor het hele gezin, de EV9. Het is een ruime SUV met atypische vormen. In de kleine autowereld is dit een grote doorbraak, want er was nog geen groot 100% elektrisch model dat comfortabel tot zeven personen kan vervoeren. Kia kreeg het dus wel voor elkaar. Strategisch gezien mikt Kia duidelijk op het premium E-SUV-segment, waar de lijst met vertegenwoordigers beperkt is: de Volvo EX90, BMW iX, Porsche Cayenne en Tesla Model X zijn aanzienlijk duurder, terwijl ze niet allemaal zeven zitplaatsen aanbieden. Krachtig en ruim Als het over een grote elektrische auto gaat, maken we ons snel zorgen over het rijbereik. Maar Kia heeft aan alles gedacht. Te beginnen met een batterij van 99,8 kWh, welke versie je ook kiest. Dit vertaalt zich in een rijbereik van 505 tot 563 km, afhankelijk van de gekozen motorversie: 204 pk met achterwielaandrijving of 384 pk met vierwielaandrijving (AWD). Esthetisch heeft de Kia EV9 een sterke persoonlijkheid met zijn kubusvormige lijnen. Het grote voordeel is de gunstige verhouding tussen de afmetingen en de binnenruimte. De lengte maakt het mogelijk om de tweede rij naar voren te schuiven en veel beenruimte voor alle passagiers te creëren, ook voor volwassenen. De wegklapbare zetels zijn even comfortabel als de zijdelingse plaatsen van de achterbank. De hoge zittingen zorgen voor een goede lichaamshouding en de rugleuningen kunnen zelfs (elektrisch) naar achteren worden versteld. Bovendien is er hoofdruimte overvloed. Je krijgt ook ventilatieopeningen achterin, bekerhouders, USB-aansluitingen en leeslampjes. Qua kofferruimte is de EV9 ook een aangename verrassing, met een gigantische 828 liter in de configuratie met vijf personen en nog 333 liter als alle zetels in gebruik zijn. Opmerkelijk goed. Aangename verrassing Hoewel de EV9 met zijn lengte van 5 meter een enorm formaat heeft, vormt dat geen beperking tijdens het rijden. Integendeel, de 204 pk van de basismotor is meer dan genoeg om deze grote gezinswagen aan te drijven. De versie met 384 pk is zo krachtig als je maar kunt wensen. De schokdemping is zacht tijdens het rijden en voorkomt doeltreffend dat de auto gaat rollen. De ophanging is goed afgesteld. Bovendien is de EV9 gebouwd om ver te reizen, dankzij een maximaal laadvermogen van 210 kW. Dit betekent dat pauzes tot een minimum beperkt blijven. Het duurt amper 24 minuten om van 10 naar 80% te laden. Nog meer goed nieuws: met een prijs van iets meer dan 70.000 euro (100% fiscaal as bedrijfswagen) is de Kia EV9 veel goedkoper dan zijn rivalen en veel beter uitgerust. Bovendien wekt hij vertrouwen met een garantie van zeven jaar of 150.000 km. En is dat niet het belangrijkste als je met je geliefden op reis gaat? Wil je een offerte aanvragen voor een Kia EV9 en/of een testrit doen, klik dan op de volgende link. ???? https://carfestival.gocar.be/nl/kia/ev9

door Sponsored content
© Gocar

Engler V12, de angstaanjagend sterke quad

Het Britse bedrijf Engler Automotive is niet aan zijn proefstuk toe in de ontwikkeling van supersnelle quads. De laatste werd aangedreven door de Audi R8 V10. Deze keer is Engler terug met de Engler V12, een quad die eruitziet als een supercar. Deze quad weegt 1.200 kg en heeft een groot zadel voor twee personen. Onderstel uit carbon De Engler V12 staat op 20-duimsvelgen en heeft een compleet instrumentarium dat met een nis beschermd wordt tegen het weer. De quad is gebaseerd op een zelfdragend onderstel uit carbon en wordt aangedreven door een V12 met 1.200 pk. Waar deze krachtbron vandaan komt, is niet bekend. De motor wordt gekoppeld aan een achttrapsversnellingsbak met dubbele koppeling. Ongelooflijke prestaties Volgens de ontwerpers is deze quad met een vermogen-gewichtsverhouding van 1:1 in staat om 400 km/u te rijden en in 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Dan moet je als bestuurder natuurlijk wel tot het uiterste durven te gaan. Tegen eind dit jaar bouwt Engles twintig exemplaren van de V12, die bedoeld zijn voor rijkere klanten.

door Maxime Hérion
© Gocar

Waarom schrapt BMW de i-benaming voor benzinemodellen?

Bij BMW was de kleine ‘i’, die een cijfercode vergezelde op de achterklep van een auto, duidelijk: het was een benzinemodel met een brandstofinjectiesysteem. Deze aanduiding werd geïntroduceerd in 1972 met de 520i, toen het nodig was om een onderscheid te maken tussen carburateur– en brandstofinjectiemotoren. Natuurlijk stopte BMW in de jaren 1990 met carburateurmotoren, maar de ‘i’ bleef bestaan om het verschil met de dieselmotoren (‘d’) aan te geven. Maar BMW heeft nu besloten om deze aanduiding, al meer dan 50 jaar gebruikt, te laten vallen. En daar is een reden voor: de verandering is bedoeld om verwarring te voorkomen met de reeks elektrische modellen genaamd ‘i’, die de toekomst van het merk vertegenwoordigt. Bernd Körber, BMW’s Senior Vice President en Product Manager, vertelde aan BMW Blog: “Historisch gezien, hoewel onze interpretatie van BMW i altijd anders is geweest, staat het voor meer innovatie, niet per se alleen elektrisch, en hadden we het op het einde over injectie. We wilden ‘i’ als symbool en handtekening behouden voor het rijden met een elektrische auto. Dat was de logica die we hadden.” Een logische evolutie? De volgende generatie X3 zal verkrijgbaar zijn als M50-model, terwijl het huidige model M40i wordt genoemd. Het merk hoopt dat deze nieuwe logica zal helpen om verwarring te voorkomen bij klanten die geconfronteerd worden met een i5 en een 540i. Maar zal dit echt het geval zijn? De huidige naam is immers niet echt duidelijk, omdat de nummers niet langer verwijzen naar de cilinderinhoud, maar naar het vermogen in kW, behalve voor de 300 kW-versies, voorzien van het nummer ‘45’… Geen commentaar! Hoe dan ook, deze stap markeert duidelijk een historische verandering voor BMW, die hiermee een einde maakt aan een traditie. Je zou kunnen zeggen dat dit een nieuwe fase is, na die van vorig jaar, toen de allerlaatste verbrandingsmotor ‘made in Germany’ van de band rolde, een V8. De V8- en V12-motoren zullen weliswaar nog geproduceerd worden in de Engelse fabriek van Ham Halls, maar BMW toont dat het de historische fabriek in München wil laten evolueren en herconfigureren voor de productie van zijn toekomstige assortiment volledig elektrische voertuigen van de Neue Klasse.

door David Leclercq
© Gocar

Studie: autohandelaars verwachten betere verkoop van elektrische wagens in 2024

De verkoop van elektrische auto’s daalt al enkele maanden. Zo sterk zelfs dat veel constructeurs zich zorgen maken en zelfs de productie hebben teruggeschroefd of het personeelsbestand hebben verminderd. Toch zou de verkoop van tweedehands elektrische auto’s in 2024 groeien, zo blijkt uit een onderzoek van zoekertjessite AUTO1.com. Het onderzoek, dat uitgevoerd werd onder de 19.000 professionele partners van de groep, toont aan dat elektrische wagens langzaam maar zeker doordringen op de tweedehandsmarkt. Het onderzoek maakte ook een onderscheid tussen de verschillende vormen van elektrificatie: batterij-elektrische wagens (EV), plug-inhybrides (PHEV) en zelfopladende hybrides (HEV). Hogere verkoop AUTO1.com merkt op dat de verkoop van elektrische tweedehandswagens goed is voor 3,2% van de verhandelde voertuigen, een lichte stijging tegenover 2022 (3,1%). 35,2% van de verkopers op de zoekertjessite heeft ten minste één elektrische tweedehandswagen verkocht in 2023, vergeleken met 32,7% een jaar eerder. Een vooruitgang dus, en die zal in 2024 waarschijnlijk nog sterker zijn. 44,2% van de respondenten verwacht ten minste één elektrische auto te verkopen in 2024 (39,9% in 2023). Volgens de professionals is een lagere aankoopprijs de belangrijkste factor (56,7%) om mensen aan te moedigen een elektrische auto te kopen. Dit wordt bevestigd door Paul-Henri Lenaerts, directeur van AUTO1.com België: “Net als onze professionele partners geloven wij dat lagere prijzen voor nieuwe elektrische auto’s een belangrijk onderdeel zijn in de bredere aanvaarding van deze voertuigen onder consumenten. Elektrische tweedehandswagens kunnen een cruciale rol spelen om deze auto’s toegankelijker te maken.” Een andere belangrijke factor bij de aankoop van een elektrische tweedehandswagen is de staat van de batterij (SOH) en transparantie over het onderhoud van de elektrische auto (29,7%). Daarna volgen aankoopsubsidies (29,4%) en een vlotte toegang tot laadinfrastructuur (28,8%). Gegarandeerde gezondheidstests van de batterij worden dus zeer belangrijk voor de toekomst van de tweedehandsmarkt. Dit is begrijpelijk, aangezien de batterijen nog altijd het duurste onderdeel van een elektrische auto zijn. Tot slot gelooft 21,7% van de ondervraagde professionals dat het ecologische aspect van elektrische auto’s ook meetelt in de keuze van kopers. Dit blijft dus een van de belangrijkste aankoopredenen. Populairste merken Volgens AUTO1.com blijven Toyota, Volkswagen en Tesla voor het derde jaar op rij de populairste merken bij kopers. Volkswagen is gestegen van de derde plaats in 2022 naar de tweede plaats in 2023, met een verkoopstijging van 30,6%. Volvo groeit ook sterk, met bijna 90%. Cupra is ook goed op dreef, met een groei van 321%, net als Jeep met 158%. Chinese merken halen nog lage verkoopvolumes, maar dat komt omdat er nog niet veel merken zijn. MG neemt de leiding, wat te verwachten was aangezien dit het bekendste ‘Chinese’ merk is. Kopers blijken ook steeds oudere wagens te kiezen. Terwijl in 2022 70% van de verkochte elektrische auto’s tussen 1 en 5 jaar oud was en 30% ouder dan 5 jaar, is de realiteit vandaag eerder 65% en 33%. Een kleine maar duidelijke verandering. Tot slot zijn er grote verschillen in het aantal verkochte elektrische tweedehandswagens per land: Nederland staat op de eerste plaats, gevolgd door Frankrijk, dan Denemarken, Duitsland en Spanje. België staat op de dertiende plaats, met een stabiel aantal transacties. Hier is dus geen sprake van een daling of een stijging.

door David Leclercq
© Gocar

Weigeren Chinese fabrikanten samen te werken bij subsidieonderzoek voor elektrische auto’s?

Enkele weken geleden startte de Europese Unie een groot onderzoek om vast te stellen of Peking subsidies verstrekt aan zijn nationale fabrikanten. Het doel: de prijzen kunstmatig laag houden om de concurrentie te verstikken en de Chinese auto-industrie een plaats te geven op internationale markten. Europa heeft aangekondigd bewijs te hebben van het bestaan van die subsidies, en de verschillende vormen ervan. BYD zou bijvoorbeeld enkele miljarden euro’s aan subsidies hebben ontvangen. Maar er lijken duidelijke obstakels te zijn voor dit onderzoek. De Europese Commissie heeft er bij BYD, SAIC en Geely op aangedrongen om meer informatie over de aanvragen te delen. Volgens twee bronnen dicht bij het dossier lijken tot nu toe terughoudendheid te zijn. Dergelijke waarschuwingen zijn wel niet ongewoon in kwesties die te maken hebben met het beschermen van de handel in de EU. Voordat er concrete maatregelen worden genomen, probeert de EU haar standpunt altijd te baseren op vastgestelde feiten. Hogere douanerechten? China heeft verontwaardigd gereageerd op dit onderzoek. De Chinese Kamer van Koophandel voor de in- en uitvoer van machines en elektronische producten (CCCME) beweert dat het doel van het onderzoek is om de handel te destabiliseren en Chinese autofabrikanten in moeilijkheden te brengen. Het lijkt het erop dat buitenlandse klanten momenteel tot drie keer zoveel betalen voor hun Chinese auto (elektrisch of PHEV) dan op de binnenlandse markt, waardoor Chinese fabrikanten de verliezen op hun binnenlandse markt, als gevolg van de prijzenoorlog, kunnen compenseren. Europa overweegt nog steeds om de douanerechten, die momenteel zeer laag zijn, te verhogen van 10 naar 25 of 30%. Volgens sommige analisten zou dit nog steeds zeer laks zijn, aangezien de douanerechten tot 55% verhoogd zouden moeten worden om de Chinese expansie echt te kunnen afremmen. Het is dus afwachten of de Europese Unie voet bij stuk zal houden en China streng zal aanpakken. Het is de enige actie die onze industrie, die tijd nodig heeft om zich aan te passen (vooral op vlak van productiekosten), kan beschermen. Tenzij het nog verder gaat en Europa ook zijn deuren sluit voor Chinese autofabrieken? Zo ver zal het waarschijnlijk niet komen…

door David Leclercq
© Gocar

Kia Picanto: niets schrikt hem af

Zelfs met zijn compacte afmetingen heeft de nieuwe Kia Picanto een grote persoonlijkheid. Steeds meer kleine auto’s verdwijnen van de markt, maar Kia blijft erin geloven. De Picanto kreeg onlangs nog een facelift. Hij heeft het uiterlijk van de nieuwste modellen van het merk overgenomen, met twee led-koplampen die met elkaar verbonden zijn door een centrale strip, vernieuwde bumpers, nieuwe achterlichten, een nieuwe achterklep en motorkap en fraai vormgegeven aluminium velgen. In de GT-Line-uitvoering is deze compacte Zuid-Koreaanse auto nog dynamischer, met een diffuser achter, enkele specifieke sportieve details en een voorkant met een assertiever uiterlijk. Twee motoren In de Picanto biedt Kia twee atmosferische benzinemotoren die perfect passen bij zijn filosofie: de 1.0 MPI met 67 pk en de 1.2 MPI met 84 pk. Beide zijn onder alle omstandigheden bijzonder zuinig en milieuvriendelijk met een zeer lage uitstoot. Kia biedt de keuze uit verschillende transmissies. Beide motoren zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde of gerobotiseerde versnellingsbak, telkens met vijf versnellingen. Kia biedt vier verschillende afwerkingen: Pure, Pulse, Pace en GT-Line. Welk uitrustingsniveau je ook kiest, de Picanto heeft veel uitrusting, zonder te overdrijven, zodat de prijzen interessant blijven. Modern en digitaal De recente facelift van de Picanto introduceert enkele nieuwe functies in het interieur, waaronder digitale instrumenten (4,2 duim), bijgestaan door centraal scherm van 8 duim. De draadloze integratie van Apple CarPlay en Android Auto voor smartphones is een belangrijk pluspunt. Tot slot is ook de veiligheid verbeterd, met standaard zes airbags en meer rijhulpsystemen, zoals voorwaartse botspreventie, dodehoekassistentie en rijstrookassistentie. Vind je de veelzijdigheid van de Kia Picanto aantrekkelijk? Wil je een offerte en/of testrit, klik dan op de volgende link om je in te schrijven, geheel vrijblijvend. ???? https://carfestival.gocar.be/nl/kia/picanto

door De Redactie
© Gocar

De 5 beste microcars uit de geschiedenis

BMW Isetta De Isetta is ontworpen door de Italiaanse industrieel Renzo Rivolta, en is een extreem compacte stadsauto met slechts één deur, net als een koelkast! In 1955 verkocht hij de licentie van zijn kleine auto aan BMW, dat op zoek was naar een nieuwe niche om zijn rampzalige financiële situatie te verbeteren. Het Duitse merk bood de Isetta aan met twee “eigen” motorblokken van 250 en 300 cc. Ondanks een onstabiel rijgedrag en zeer beperkte prestaties, genoot het van een zekere succes tot 1962, wanneer hij op pensioen ging. Messerschmitt Kabinenroller In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog telde Duitsland veel gehandicapte soldaten. Fritz Fend, een ingenieur voor de vliegtuigbouwer Messerschmitt, begon toen te werken aan een licht voertuig voor hen, ergens tussen een fiets en een driewieler in. Na het bouwen van enkele prototypes, vroeg Fend de hulp van Willy Messerschmitt, wiens pand leeg stond sinds het einde van het conflict. De twee mannen verbeterden het concept en ontwikkelden een redelijk aerodynamische tweezitter met de naam Kabinenroller. Uitgerust met een Sachs 2-taktmotor van 175 cc, werd de Messerschmitt KR175 voorgesteld op de Autosalon van Genève in 1953. Zijn uiterlijk was nauw verwant aan dat van een vliegtuig, en hij had een grote glazen bel die zijwaarts kantelde als deur. Er was geen stuurwiel, maar wel een hendel om het voertuig met zeer delicate wegligging te bedienen. Toch werd hij veel verkocht, en evolueerde het model met de introductie van een 200cc motor in 1955 en de ontwikkeling van een vierwielaangedreven versie (Tiger) in 1958. De productie werd uiteindelijk stopgezet in 1964 vanwege de concurrentie van populaire auto’s zoals de Fiat 500, de Citroën 2CV en de Volkswagen Kever. Voisin Biscooter Gabriel Voisin, een briljant ontwerper van vliegtuigen en auto’s met bijzondere eigenaardigheden, was geïnteresseerd in de wederopbouw van Frankrijk na de oorlog. Hij bedacht een motorfiets met een Gnome en Rhone-mechanica, en dacht na over een eenvoudige auto die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zou zijn. Het resultaat werd de Biscooter, een extreem eenvoudige vierwieler gebaseerd op een aluminium chassis, met de eenvoudigste carrosserie-vorm. Een prototype met een 125cc motor werd gebouwd in 1950, maar Franse fabrikanten leken niet echt geïnteresseerd te zijn. In 1953 toonden Spaanse fabrikanten wel belangstelling voor het project van Voisins en wilden dit in hun land realiseren met behulp van het bedrijf Autonacional. Toen werd een 197 cc Hispano-Villiers motor aangepast. Op dat moment had de versnellingsbak nog geen achteruitoptie! Autonacional lanceerde vervolgens een hele reeks voertuigen gebaseerd op wat later de Biscuter werd (de naam was veranderd), met verschillende carrosserieën en de toevoeging van… een achteruitversnelling. Er werden ongeveer 18.000 exemplaren geproduceerd, maar de verbetering van de levensomstandigheden van de Spanjaarden leidde al snel tot de keuze voor “normale” auto’s in de vroege jaren 60. Vespa 400 Het Italiaanse bedrijf Piaggio, bekend voor zijn Vespa-scooter, besloot ook een micro-auto te lanceren. Daarvoor richtte het zich tot de Ateliers de construction de motocycles et d’automobiles (ACMA), een Frans bedrijf dat zijn scooters al zelf assembleert. ACMA ontwierp een schattig autootje met een aangename lijn. De motor, achteraan geplaatst, was een tweecilinder tweetaktmotor van 400 cc, die de Vespa 400 tot 90 km/u kon brengen. Er werden ongeveer 30.000 exemplaren geproduceerd tussen 1957 en 1961. Peel P50 De Peel Engineering Company werd eind jaren veertig opgericht door Cyril Cannell. Deze Brit werd geboren in Essex en groeide op in Londen, maar bracht het grootste deel van zijn volwassen leven door op het eiland Man, in de stad Peel. Het bedrijf specialiseerde zich oorspronkelijk in de productie van boten en scheepsuitrusting, maar vroege experimenten met glasvezel leidden tot de productie van motoraccessoires zoals kuipstukken. In 1953 richtte Peel Engineering zich ook op de auto-industrie met de ontwikkeling van een ééndelig carrosserie die op het chassis van een Ford Anglia kon worden gemonteerd. Maar het was de P50, die in 1962 verscheen, die het merk zijn start gaf als fabrikant van kleine auto’s. Als je fan bent van het Britse programma Top Gear, dan is dit de driewielige eenzits microautootje die Jeremy Clarkson bestuurde tijdens een hilarische test in de gangen van de BBC in Londen. Met een lengte van slechts 1,34 m, een breedte van 99 cm en een hoogte van 1 m, is de P50 echt piepklein en bood het een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in grote steden, al meer dan 60 jaar geleden! Om zijn lege gewicht van 56 kg voort te bewegen, beschikt dit voertuig over een luchtgekoelde 49cc DKW-motor van 4,5 pk. De eencilindermotor is gekoppeld aan een 3-versnellingsbak zonder achteruitversnelling. Om achteruit te rijden, moest je uit de auto stappen en hem achteruitduwen! Het prototype, dat in 1962 werd voorgesteld op de Earls Court Motor Cycle Show, had slechts één voorwiel en twee achterwielen, een ontwerp dat uiteindelijk werd omgedraaid op de productieversie. Verkocht voor £199, was hij goedkoper dan een motorfiets. Toch waren de verkopen niet hoog en werden er tussen 1962 en 1965 slechts een vijftigtal exemplaren gebouwd.

door Maxime Hérion
© Gocar

Herstelplan voor Zoute Grand Prix haalt de finishlijn

Al sinds 2010 organiseren de broers David en Filip Bourgoo de Zoute Grand Prix, de prestigieuze oldtimerrally met begin- en eindpunt in het glamourvolle Knokke. Maar door de jaarlijkse Bonhamsveiling met historische juweeltjes, de tentoonstelling met karaktervolle en peperdure oldtimers en een GT-rally met pk-zwangere coupés en roadsters was het m’as-tu-vu-event op wielen ver uitgestegen boven de ambities van een reguliere oldtimerrally. De betere automerken hadden zelfs een aardige duit veil om zich van een stekje op het event te verzekeren. Gaandeweg leek het zowat een autosalon voor gefortuneerden aan de kust, dat zelfs internationale faam geniet. Er was zelfs een editie in Spanje, en ook eentje in de buurt van Durbuy. Maar het is niet al goud wat blinkt. Achter de schermen kende het evenement moeilijke tijden, die de financiële stabiliteit ernstig onder druk zette. De edities van 2020 en 2021 werden gehinderd door de pandemie, met diepe geldputten tot gevolg, al kon de organisatie verder doen door coronasteun (die het later moest terugbetalen maar daar voldeed het niet aan). De editie van 2020 vond plaats zonder publiek, met geen jota inkomsten uit ticketverkoop. Voor 2021 zag het er even beter uit, maar een plotse verslechtering van de coronasituatie zorgde bijna voor een annulering. Toch ging het door. Weliswaar onder strikte coronamaatregelen die een rem op het aantal bezoekers en dus de inkomsten zetten. Het rommelde ook in het management. Omdat de broers Bourgoo hun oorspronkelijke derde partner moesten uitkopen, die de helft van de aandelen bezat, kwam er een lening aan te pas om met het nodige geld over de brug te komen. Het ging van kwaad naar erger, waarop de organisatie een gerechtelijk akkoord moest aanvragen. De zakenkrant De Tijd had ook al bericht over nonchalant beheer, waarbij er niet op een fles champagne meer of minder werd gekeken om de glans te polijsten. Durfkapitaal achter het stuur Het keerpunt kwam met de betrokkenheid van CIM Capital, een bedrijvendokter, waarin onder andere Marc Coucke investeert, gespecialiseerd in het redden van ondernemingen in moeilijkheden. Er leefde hoop in een kentering, omwille van de winstgevendheid van de jongste edities – die weliswaar niet volstond om de eerdere schulden af te lossen. De bezoekersaantallen veerden toen terug richting 30.000 stuks, maar de schuldenberg piekte op 5 miljoen euro. De bedrijvendokter diende een herstelplan in, waarbij 60 procent van de schulden van de Zoute Grand Prix werd kwijtgescholden, met een terugbetaling van de resterende 40 procent binnen drie maanden. Dit plan vond brede steun onder de schuldeisers. Met de goedkeuring van het herstelplan en een voorziene kapitaalinjectie door CIM Capital, kunnen de broers Bourgoo weer met vers getankt vertrouwen naar de toekomst kijken. Hun geloof in het concept van de Zoute Grand Prix blijft sterk, en de organisatoren zijn blij dat ze na deze moeilijke periode weer een versnelling hoger kunnen schakelen. De broers plannen een speciale viering voor de 15e editie van het evenement, die zal plaatsvinden van 3 tot 6 oktober 2024. Ze willen het succes van de doorstart dik in de verf zetten.

door Piet Andries
© Gocar

Betekent deze technologie eindelijk het einde van dodehoekongevallen?

Het aantal dodelijke verkeersongevallen waarbij kwetsbare weggebruikers in betrokken zijn, bereikte een tragische piek in 2023. Met een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar, en een totaal van 136 slachtoffers, markeren deze cijfers, van toepassing op Vlaanderen, een nieuw dieptepunt. Ongevallen met blinde hoek maken volgens VIAS iets minder dan twintig procent uit van de statistieken. Er is een gereide kans dat het aantal in de toekomst verder toeneemt, vanwege steeds meer, alsook snellere,fietsen in het verkeer. Ook auto’s hebben een dode hoek, ofwel een zone rondom het voertuig die onzichtbaar is voor de bestuurder, maar de meeste dodehoekongevallen vinden plaats met vrachtwagens. Door hun hogere cabine en grotere afmetingen heeft een vrachtwagenbestuurder minder overzicht. Camera’s soms ook blind Sommige moderne vrachtwagens zijn uitgerust met camera’s die al een stap voorwaarts betekenen. “Maar camera’s hebben veel moeite om het profiel van een fietser te herkennen vanwege hun loodrechte en parallelle positie naast de vrachtwagen. Ze hebben ook problemen met belichting, zoals slagschaduw die een fietser verbergt”, verklaart Bart Truyen, onderzoeker aan de VUB. Bovendien moet nog altijd de bestuurder de veiligheid van het draaimanoeuvre inschatten. En omdat die vaak verschillende zaken tegelijkertijd in de gaten moet houden, blijft er een risico bestaan. De Vrije Universiteit Brussel (VUB) buigt zich al vijftien jaar lang over dit probleem via zijn spin-off eXia. Het heeft geleid tot de ontwikkeling van de Active Sideguard-dodehoeksensoren. Deze worden in de vorm van een strip naast de vrachtwagen geplaatst en blijken in het verkeer onder alle omstandigheden een verhoogde efficiëntie te vertonen. Hoe het werkt? Truyen legt het uit: “Onze sensoren maken gebruik van laagfrequente elektrische velden om kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, te detecteren die zich in de dode hoek van een vrachtwagen bevinden. Deze technologie biedt een significant voordeel boven traditionele radarsensoren door het vermogen om nauwkeurig te detecteren op wegniveau, wat essentieel is voor de bescherming van deze weggebruikers.” Als een zwakke weggebruiker het elektrostatische veld verstoort, wordt de vrachtwagenchauffeur verwittigt via een verklikker met leds en een akoestisch signaal. Regen en sneeuw zijn geen obstakels Bij bestaande technologieën (zoals de eerder vermelde radarsenoren) neemt de betrouwbaarheid vaak af onder ongunstige weersomstandigheden zoals regen, sneeuw of nacht. Dat leidt tot valse alarmen. Maar het Active Sideguard is een weersbestendige oplossing, ook al omdat de strip van een zelfreinigende folie is voorzien, en er verschillende varianten voor verschillende soorten vrachtwagens zijn gemaakt. “Momenteel hebben we al 150 trucks van cementbedrijf Heidelberg uitgerust, meteen een goede testcase voor het functioneren onder veeleisende, zeg maar vuile, omstandigheden”, verduidelijkt Truyen. Active Sideguard is al beschikbaar op de aftermarket bij Volvo Trucks en Renault Trucks, terwijl eXia ook in rechtstreeks contact staat met vrachtwagenbouwers om het af fabriek op de bestelbon te krijgen. De kostprijs ligt niet hoger dan een 360-graden surroundsysteem maar is wel doeltreffender. De vrachtwagenbouwers zullen wellicht oren hebben naar deze Belgische uitvinding, want ze moeten noodgedwongen overschakelen op dodehoeksystemen onder impuls van de recent bijgewerkte Europese GSR2-regelgeving (General Safety Regulations). Daarvan treedt volgende maand de tweede fase in voege. Vrachtwagens pionieren vaak veiligheidstechnologie die achteraf in personenwagens beland. Misschien kan deze elektrostatische oplossing ook zijn nut bewijzen in grote SUV’s en pick-ups.

door Piet Andries
© Gocar

Dit land geeft kilometerheffing voor elektrische auto’s op

Voor sommige politici is kilometerheffing de toekomst van autobelastingen. Het zou eenvoudig te implementeren zijn en vooral eerlijk, aangezien automobilisten dan betalen voor hun gebruik, en dus naar hun koolstofvoetafdruk, weggebruik, enz. De kilometerheffing zou ook een krachtig mobiliteitsinstrument kunnen zijn, omdat de prijzen kunnen worden aangepast op basis van het moment van de dag. Zou zouden automobilisten dus kunnen worden ontmoedigd om tijdens piekmomenten te rijden. Dit is het plan van het Brussels Gewest. Bovendien, en dit is waarschijnlijk de belangrijkste doelstelling, zou de kilometerheffing ook voordelig zijn voor elektrische auto’s, die goedkoper zijn om op te laden en niet zullen worden belast met accijnzen. Kilometerheffing bestaat al. Onder andere in Australië, waar twee staten dit systeem het hebben ingevoerd voor eigenaars van elektrische auto’s en plug-in hybrides, om de inkomstenverliezen door het niet-gebruiken van fossiele brandstoffen te compenseren. De belasting is van kracht sinds 2020 en belast automobilisten met 2,8 of 2,5 eurocent per afgelegde kilometer, afhankelijk van het type aandrijving. Theoretisch bedraagt de jaarlijkse rekening ongeveer 560 Australische dollars (340 euro) voor 20.000 km in een elektrische auto en 500 Australische dollars (306 euro) voor een plug-in hybride. Geannuleerd door het Australische Hooggerechtshof Maar eigenaars van elektrische auto’s en PHEV’s zijn naar het Australische Hooggerechtshof gestapt met het argument dat ze onterecht extra werden belast. Het Australische Hooggerechtshof oordeelde onlangs dat deze belasting onwettig was, aangezien de federale regering de enige was die deze accijnsbelasting kon opleggen. Het is duidelijk dat het te vroeg is voor een kilometerheffing voor elektrische auto’s of PHEV’s, aangezien het aantal voertuigen op de wegen momenteel zeer beperkt is. Het is dus een overwinning voor de betrokken Australische automobilisten. Maar het zal waarschijnlijk van korte duur zijn, want op de lange termijn overwegen veel regeringen om deze belasting in te voeren zodra het aantal elektrische auto’s op de weg een voldoende hoog niveau bereikt zal hebben. Het blijft afwachten wat België zal besluiten. Maar het is duidelijk dat er vroeg of laat een belasting zal worden geheven. Zal het een kilometerheffing zijn zoals bij vrachtwagens? Of zal de staat een soort belasting invoeren per kWh elektriciteit die wordt opgewekt dankzij slimme meters? Het is nog niet duidelijk, maar we hopen dat de belasting eerlijk zal zijn en niet van regio tot regio zal variëren, zoals nu het geval is. Zo’n klein land en zo ingewikkeld…

door David Leclercq
© Gocar

Hoeveel rijbereik verliest een elektrische auto als het regent?

We weten allemaal dat het theoretische verbruik en de actieradius die constructeurs voor hun (al dan niet elektrische) auto’s claimen, het resultaat zijn van laboratoriumtests die veel gunstiger zijn dan de werkelijkheid. In deze laboratoria is er geen reliëf en een constante temperatuur. Er is dus geen invloed van de rijstijl van de bestuurder of van weersomstandigheden zoals wind, kou of regen. De kou is de meest invloedrijke factor op het rijbereik van een elektrische auto. Het lijkt erop dat deze wisselende prestaties ook optreden in de regen. Maar in welke mate precies? Door de wetten van de fysica leidt regen tot een hoger verbruik. Dit komt door de waterlaag die zich voor de band ophoopt en meer rolweerstand creëert. Er moet dus meer vermogen en energie verbruikt worden om de auto met dezelfde snelheid vooruit te krijgen. Dit is ook het geval bij een hoge luchtvochtigheid, zoals Michelin-ingenieurs al hebben aangegeven aan onze collega’s van Challenges. Een hogere luchtvochtigheid verhoogt de aerodynamische weerstand. Tests Om een duidelijk beeld te krijgen van de invloed van regen op het verbruik van elektrische auto’s, voerden onze collega’s van Automobile Propre enkele tests uit, zowel op de weg als op het circuit, bij identieke temperaturen en zonder de airconditioning te gebruiken. De steekproef bestond uit verschillende wagens: de Cupra Born, Peugeot E-3008, Renault Scenic E-Tech en Audi RS e-tron GT. Automobile Propre voegt eraan toe dat de tests uitgevoerd werden bij zware regenval, waarbij de ruitenwissers met moeite het water van de voorruit kunnen verwijderen. Op de snelweg bij een snelheid van 110 km/u (het wettelijke maximum in Frankrijk) hebben de testrijders een 20% hoger verbruik gemeten, met een minimum van 17,3% extra voor de Renault Scenic E-Tech. Het maximum werd genoteerd bij de Cupra Born (+21,9%). Concreet bedroeg het bijkomende verbruik 4 kWh/100 km, wat het rijbereik met naar schatting 16,7% vermindert, of zowat zestig kilometer minder rijbereik per laadbeurt voor de auto’s kwestie. Dat is niet niks. Maar het blijft minder dan in droge omstandigheden 130 km/u rijden, waarbij je 1,2 kWh/100 km extra moet rekenen (of 15 km minder actieradius). Je geraakt dus verder in de regen met 110 km/u dan in het droge met 130 km/u. Eerdere tests, uitgevoerd in droge omstandigheden, toonden aan dat het verbruiksverschil bij 110 km/u en 130 km/u 21,8% bedraagt. Wat met de ruitenwissers? Een andere vraag van Automobile Propre: wat is het verbruik van de ruitenwissers, aangezien de energie om ze aan te drijven rechtstreeks van de batterij komt en niet van de alternator, zoals in een auto met verbrandingsmotor? Ook hier is het interessant om te weten dat de impact bijna nihil of toch verwaarloosbaar is. Op volle snelheid verbruiken de ruitenwissers 110 W stroom, of 0,2 kWh per uur. Hetzelfde geldt voor de ontwaseming, die bij redelijk en gericht gebruik het rijbereik niet noemenswaardig beperkt. Als het op een bepaalde dag veel regent, kunnen we dus uitgaan van een extra verbruik van 4 kWh, maar dit varieert natuurlijk naargelang de auto in kwestie. En die situatie wordt gecompenseerd door de snelheid te verlagen (verplicht in Frankrijk, maar niet in België). Wie zijn auto kent, zal hooguit een beetje tijd verliezen – door de snelheid te verlagen – maar niet veel meer. Feit blijft dat in dit scenario de bandenkeuze erg belangrijk is. De nodige informatie vind je op het Europese bandenlabel, met gegevens over de rolweerstand, de remkwaliteiten op een nat wegdek en de capaciteit van een band om water te verwerken.

door David Leclercq
© Gocar

Kia EV6: laden aan topsnelheid

De Kia EV6 laat niemand onverschillig met zijn resoluut moderne en scherpe stijl. Op dat vlak is hij zeker geslaagd en rijd je niet onopgemerkt voorbij. Achter deze mooie stijl gaat bovendien een elektrische auto schuil met verrassende kwaliteiten en technologieën die vaak voorbehouden zijn aan auto’s uit het topsegment. Technisch gezien deelt de Kia EV6 zijn platform met de Hyundai Ioniq 5. Dat is een garantie voor kwaliteit en betrouwbaarheid, zoals blijkt uit de waarborg van zeven jaar. De technologie staat dus helemaal op punt. Vier versies De Kia EV6 is een verrassend ruime auto voor zijn grootte. Naast zijn royale breedte genieten de passagiers van veel beenruimte, vooral achterin, waar je de hellingshoek van de rugleuning kunt verstellen. De ontwerpers dachten ook aan de veelzijdigheid. De kofferruimte is diep, maar niet erg hoog door de aanwezigheid van de motor. De inhoud varieert van 490 tot 1.300 liter met neergeklapte achterbank, twee goede cijfers voor een 4,68 m lange auto. Kia vult dit volume aan met 45 liter in de voorste kofferruimte (frunk). De afwerking valt op door de keurige assemblage en het zorgvuldige materiaalgebruik. Ook het interieur is modern opgevat, met een gebogen display dat als dashboard fungeert en twee praktische, goed afleesbare schermen van 12,3 duim bevat. Qua motoren biedt de EV6 een ruime keuze. Naast de twee versies met 229 pk (met respectievelijk een batterij van 58 en 77,4 kWh) is er ook een tussenversie met 325 pk (ook 77,4 kWh) en een 585 pk sterke sportversie (77,4 kWh). Afhankelijk van de gekozen variant bedraagt het rijbereik 394 tot 528 km. Maar het absolute hoogtepunt is het laadsysteem. Met zijn 800V-boordnet kun je de EV6 aansluiten op de snelste laders en haalt hij een laadvermogen tot 240 kW, waardoor hij een rijbereik van 100 km toevoegt in iets meer dan 4 minuten. Nogmaals, zo’n prestatie is doorgaans voorbehouden aan duurdere topmodellen. Hoed af. Bovendien is deze auto uitgerust met V2L-technologie, waardoor je de hoogspanningsbatterij van de auto kunt gebruiken om elektrische toestellen van stroom te voorzien. Rijplezier De Kia EV6 is leuk om naar te kijken én om te besturen. De verschillende rijmodi (waaronder een sportmodus) doen hun werk perfect en leveren de verwachte sensaties, allemaal met een doeltreffende wegligging. Daar geniet je nog meer van omdat het binnenin zo stil is. Dit is een elektrische auto die echt gemaakt is voor lange ritten, zonder moe te worden. Wil je een offerte aanvragen voor een Kia EV6 en/of een testrit doen, klik dan op de volgende link. ???? https://carfestival.gocar.be/nl/kia/ev6

door Sponsored content
© Gocar

Volkswagen California: legendarische kampeerwagen opnieuw uitgevonden

De Volkswagen California staat synoniem voor vakantie, zorgeloos plezier en een coole uitstraling. Sinds 2004 bouwde Volkswagen al meer dan 200.000 exemplaren. Deze auto is wereldwijd geliefd bij fans en de waardige afstammeling van het hippiebusje. Hoewel hij de filosofie uit de jaren zestig behoudt, is hij in de loop der jaren geëvolueerd. De nieuwste generatie is nog comfortabeler. Hij is gebaseerd op de Multivan en heeft nu twee schuifdeuren, een praktisch detail in dagelijks gebruik. Nieuwe interieurindeling Technisch is de nieuwe California gebaseerd op het modulaire MQB-platform en dus op de lange versie van de huidige Multivan. De California is 5,17 m lang (tegenover 4,90 m voor het vorige model), maar de hoogte blijft op 1,99 m, inclusief het neergeklapte hefdak. Dankzij de wielbasis van 3,12 m staat het keukenblok, dat zich achter de bestuurdersstoel bevindt, niet te dicht bij de deuropening aan de linkerkant. De koelkast, die opent als een lade, is nu rechtstreeks van buitenaf toegankelijk, wat gemakkelijker is als je boodschappen hebt gedaan. De kleine keuken heeft wel maar een eenpitsgasfornuis. Maar koken doe je sowieso beter buiten, zodat er geen geuren in het interieur blijven hangen. Ook nieuw is een aanraakscherm van 5 duim dat in de rechter achterstijl geïntegreerd is en waarmee je alle kampeerfuncties kunt bedienen. Die zijn ook toegankelijk via het infotainmentscherm van de auto of via een app die speciaal ontworpen is voor eigenaars van de California. Nieuwe instapversie De instapversie California Beach is eigenlijk een Multivan met een manueel te bedienen hefdak. De nieuwe generatie van de California wordt ook aangeboden als Beach Camper met vijf zitplaatsen en een slimme minikeuken in de kofferruimte. De versies Coast en Ocean hebben dan weer een geïntegreerde keuken aan de linkerkant. Naast het bed in het dak (205 x 113 cm) hebben ze ook een uitklapbaar bed in de leefruimte (198 x 106 cm). De topversie California Ocean wordt geleverd met extra verwarming, automatische klimaatregeling en verwarmde voorstoelen. Keuze uit drie motoren Voor het eerst is de California verkrijgbaar als eHybrid-plug-inhybride met 4Motion– vierwielaandrijving. Met zijn vermogen van 245 pk mag hij een aanhanger van 2.000 kg trekken. Een dieselmotor blijft beschikbaar: de 2.0 TDI met 150 pk. Tot slot is deze omgebouwde bestelwagen ook verkrijgbaar met de 2.0 TSI-benzinemotor met 204 pk. Al deze motoren worden alleen aangeboden met een automatische versnellingsbak. De verkoop van de California start in juli.

door Maxime Hérion
© Gocar

Budget voor Vlaamse EV-premie is nu al op

Sinds 12 februari 2024 kunnen Vlamingen die een elektrische wagen kopen (nieuw of tweedehands) onder bepaalde voorwaarden een premie aanvragen bij de Vlaamse overheid. Zo wil minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) de transitie naar de elektrische auto een duwtje in de rug geven, vooral bij particulieren. Oorspronkelijk was de premie voorzien voor een periode van drie jaar: in 2024, 2025 en 2026. Voor 2024 was al een budget van 20 miljoen euro gepland, voor 2025 23 miljoen euro. Slechts één jaar Er kwam veel kritiek op het initiatief. De Raad van State had twijfels bij de betaalbaarheid van de premie en uiteindelijk werd de looptijd ingekort tot één jaar. Alleen in 2024 kun je dus een premie aanvragen: 5.000 euro voor een nieuwe auto en 3.000 euro voor een tweedehands. De minister hield er al rekening mee dat het budget voor 2024 verhoogd zou moeten worden tot 26 miljoen euro. Maar… ook dat blijkt niet te volstaan. Cijfers die Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v) opvroeg, tonen aan dat er meer budget nodig is. Op 18 april waren er al 4.980 aanmeldingen voor nieuwe elektrische wagens en 932 voor tweedehands elektrische wagens, zo meldt VRT Nws. Volgens Mertens is er al bijna 27,7 miljoen euro nodig om alle premies uit te betalen. Bovendien zijn we nog maar mei en loopt de premie tot het einde van dit jaar. Extra middelen Lydia Peeters gaf eerder al aan dat elke koper gerust mag zijn. Iedereen die in aanmerking komt, zal de premie krijgen. “Dit wil zeggen dat de Vlaamse regering extra middelen zal voorzien, naast de eerdere 20 miljoen euro die werd uitgetrokken”, zegt de minister aan Belga. De vraag is uiteraard waar het extra geld vandaan zal komen. De minister ontkent in ieder geval dat er bespaard wordt op het budget van De Lijn. “De werkingsmiddelen van De Lijn werden opgetrokken tot 1,2 miljard euro per jaar, de investeringsmiddelen tot 300 miljoen euro per jaar.” Iemand (lees: de Vlaamse belastingbetaler) zal uiteindelijk toch de rekening betalen voor het succes van de EV-premie.

door Robin Van den Bogaert
© Gocar

Belgen keren deze autogroep massaal de rug toe

De jaarlijkse verkooplocomotief voor de Belgisch automarkt, bleef dit jaar in het rangeerstation. Geen autosalon betekent volgens veel profeten ook geen goede autoverkoop. Te meer daar het in 2024 de eerste keer was dat de beursshow de deuren dicht hield in een jaar waar gezondheidsmaatregelen daar niets over te zeggen hadden. Omdat het een paar maanden duurt alvorens bestellingen in de registratiecijfers belanden, duurt het tot de maand april om een helder idee te krijgen over de werkelijke start van het jaar. Met 174.839 inschrijvingen doen de eerste vier maanden van 2024 het niet slechter dan 2023 (171.356 stuks), het jaar waarin het autosalon de jubileumeditie voor zijn honderdste verjaardag vierde. Met 2,03% is er zelfs sprake van een vooruitgang, en dat ondanks de terugvallende koopkracht, de groeiende consumententwijfel en de stijgende autoprijzen. Nu, vorig jaar waarde wel nog het spook van het onderdelentekort door de registratietabellen, een effect dat nu niet langer speelt. Uniek in de hele wereld Grote winnaar blijft BMW, dat met 18.243 inschrijvingen over de eerste vier maanden van het jaar een tiende van de Belgische autoverkoop voor zijn rekening neemt. Geen land ter wereld doet het ons na, en het merk uit Beieren zit nu al dik drie jaar in polepositie. Maar Volkswagen (goed voor 8,5% van onze markt) hijgt in de nek, en is er in de maand april zelfs in geslaagd om over BMW te wippen door met een totaal van 4.225 inschrijvingen exact 225 modelen meer te laten registreren. Dat wordt nog spannend voor het verdere verloop van het jaar. Hoeft het nog gezegd dat België een bedrijfswagenmarkt is? Kijk maar naar de top vijf van de maand april, die na Volkswagen en BMW wordt aangevuld door Audi (3.245) op de derde plek, vóór Dacia (2.882) op nummer vier en Mercedes (2.721) op de vijfde stek. Dat Dacia als buitenbeentje zo hoog in de tabellen eindigt, ligt aan het succes in het zuiden van het land, waar de privémarkt de professionele helemaal overvleugelt. Sterkhouder krijgt er het hardst van langs Toch zijn er fabrikanten die misschien wel liever een autosalon hadden gekend. Of liever gezegd, een autogroep. Want bij de merken van Stellantis zit er behoorlijk veel zand in de motor. In vergelijking met vorig jaar moet de autogroep een verlies van dik 10.000 stuks slikken tijdens de eerste vier maanden van het jaar, wat overeenkomt met een daling van 56,3%, ofwel een keldering van meer dan de helft. De gebruikelijke sterkhouder voor België binnen Stellantis, Peugeot, krijgt de raakste klappen. Het merk ziet bijna 60% van zijn klantenbestand verdampen (59,2%). Bij DS Automobiles (-44,4%), Alfa Romeo (39,7%), Opel (-28,6%) en Fiat (-25,2%) is het eveneens huilen met de pet op. De Stellantismerken die zich nog het best overeind weten te houden zijn Citroën (-14,7%) en Jeep (-2,4%), maar ook hun boekhouders schrijven niet met een zwarte balpen. Het is opzienbarend dat de volledig portfolio van Stellantis in de klappen deelt. Nochtans is er met de Citroën ë-C3, de Peugeot 3008, de op kruissnelheid gekomen Alfa Romeo Tonale en de nu met verbrandingsmotoren beschikbare Jeep Avenger geen tekort aan productnieuwigheden. Wat is er dan wel aan de hand? Het is geweten dat de Stellantisgroep op de sukkeltoer is met de betrouwbaarheid van zijn 1.2 Puretech-motor die bij zowat elk van hun dochtermerken in het gamma zit, en waarvan de problematische distributieriem werd vervangen door een kettingaandrijving. Ligt het aan het agentschapsmodel? Een andere verklaring is dat de overstap van Stellantis naar het agentschapsmodel stilaan tot wasdom komt. Daarbij factureert niet de dealer maar het merk rechtstreeks aan de klant – en belangrijker – neemt het ook grotendeels de kortingspolitiek en de marketing van de concessiehouder over. De directe voeling met de klant gaat dan op de schop, en dat kan verkoopvolume kosten, zeker in de beginfase. Het is een mogelijke verklaring, want lotgenoten Ford (-22,7%) en Cupra (-14,5%), die ofwel deels of helemaal dat agentschapsmodel volgen, verliezen ook aanzienlijk terrein. De merken laten niet in hun kaarten kijken, maar dat de bedrijfsvoertuigen helemaal aan zet zijn in België staat boven alle twijfel verheven. De merken met een ‘volksere’ uitstraling moeten vanwege de talmende privéklant door een zure appel bijten. Kijk maar naar de tegenstander van het agentschapsmodel, Renault, dat er dit jaar ook 12% op inschiet, al is dat nog lang geen 60%.

door Piet Andries
© Gocar

Nog meer Chinees: Omoda, Jaecoo en Exlantix op de Belgische markt

Het aantal Chinese automerken dat de laatste jaren op de Europese markt kwam is haast niet meer te tellen. Deze zomer voegt Chery zich daarbij met zijn submerken Omoda, Jaecoo en later ook Exlantix. Deze autogroep, die evolueerde uit een staatsbedrijf, is geen kleine speler met een productie die vorig jaar opliep tot meer dan 1,8 miljoen eenheden, waarvan bijna de helft werd geëxporteerd. Chery is reeds aanwezig in ruim 80 landen, verspreid over zowat alle continenten. Klaar voor Europese invasie Tot hiertoe werd Europa daarbij wat links gelaten, maar daar komt nu verandering in. De volgende jaren wil Chery in heel Europa wagens verkopen via verschillende van zijn merken. Omoda dat vooral crossovers aanbiedt. Jaecoo met een gamma van SUV’s met degelijke terreincapaciteiten. En later ook Exlantix met een luxueuzer premium aanbod. Het gaat telkens om een mix van modellen met een elektrische, plug-inhybride of klassieke thermische aandrijving, waardoor Chery goed kan inspelen op de lokale vraag in de verschillende markten. Dat de Chinese autogroep hier serieuze ambities op langere termijn koestert, blijkt ook uit het feit dat ze recent in een joint venture met Ebro-EV de oude Nissan-fabriek in Barcelona kochten. Daar zal wellicht al tegen het jaareinde de Omoda 5 geproduceerd worden. Deze deal is geen toeval, want Chery is op die manier klaar om de aangekondigde invoerheffingen op Chinese wagens in Europa op te vangen of te omzeilen. Wat extra taksen zal de Chinezen trouwens niet tegenhouden als ze hier echt willen doorbreken. Op hun eigen markt bieden ze hun wagens namelijk voor veel lagere prijzen aan, zodat ze nog heel wat marge hebben om eventuele hogere taxaties in Europa te counteren. Primeur voor Omoda 5 In België start Chery zijn offensief met Omoda. De lancering van dit merk is gepland met de Omoda 5. Dit is een aantrekkelijke crossover van zo’n 4,4 meter lang, die verkrijgbaar is met zowel een volledig elektrische aandrijving van 200 pk en een rijbereik van 430 kilometer als een klassieke 1.6 liter turbobenzinemotor van 185 pk met automaat . Volgens de invoerder zullen de prijzen competitief zijn, zonder bodemtarieven na te streven. Een concreet tariefplan komt er tegen de zomer. Wellicht zal de basisversie op benzine minder dan 30.000 euro kosten, waarmee de Omoda 5 zeker een degelijk alternatief kan zijn voor de privérijder die waar voor zijn geld wil. De prijs van de elektrische Omoda e5 schatten we rond de 40.000 euro om concurrentieel te zijn in dit segment. Een complete basisuitrusting (met onder meer een elektrisch zonnedak, verwarmde en geventileerde zetels met een bekleding in veganleder, ..) en een garantie van 7 jaar kunnen belangrijke troeven zijn om het Belgische publiek te overtuigen.  Het gamma wordt snel uitgebreid met de ruimere Omoda 7, die zopas werd voorgesteld op het autosalon van Beijing. Later komen daar wellicht nog compactere modellen bij, die nu reeds in China in productie zijn en een rol van betekenis kunnen spelen in het belangrijke B-segment van crossovers. Afwachten maar. Vliegende start verwacht Zeker is alvast dat de nieuwe Belgische dealers later op het jaar ook de modellen van Jaecoo in hun showroom mogen plaatsen. Het aanbod begint hier met de Jaecoo 6, een compacte, hoekige en stoere offroader met een elektrische aandrijving, die aan de Land Rover Defender doet denken, naast twee ruimere en luxueuze premium SUV’s, Jaecoo 7 en 8, die eveneens werd onthuld op het autosalon van Beijing. Ook dit gamma zal nog verder uitgebreid worden met compactere modellen. En ook hier verwachten we een instapmodel voor zo’n 30.000 euro. Derek Du, managing director van Chery Benelux, zegt dat “er na de lancering van de merken dit jaar toch snel resultaten verwacht worden en dat men klaar is om gauw een versnelling hoger te schakelen eens de verkoop op dreef is. De goede verkoopresultaten in Spanje, waar Chery reeds enkele maanden op de markt is, zijn hoopgevend voor de andere Europese markten en tonen aan dat de modellen in de smaak vallen van het Europese publiek”. Eens de verkoop in België en de andere Europese landen op gang is, wil Chery het aanbod verder uitbreiden met de modellen van Exlantix, een ander merk uit de autogroep dat verscheidene luxueuze crossovers en sportieve berlines omvat. Daarvoor wil het team van Du eerst een netwerk van een 20-tal verkooppunten opzetten in ons land. Met Paolo Pagnotta in Genk werd reeds een eerste overeenkomst gesloten, terwijl met verschillende andere geïnteresseerden de onderhandelingen lopen om nog dit jaar eveneens deze Chinese wagens te verkopen.

door Alain De Jong
© Gocar

Elektrische auto’s: nog milieuvriendelijker met gerecycled lithium?

De elektrische auto blijft een belangrijk gespreksonderwerp, vooral de vraag hoe milieuvriendelijk ze echt zijn. Velen geloven dat elektrische auto’s slechts een rookgordijn zijn, omdat sommige onderdelen, vooral haar batterij, bijzonder vervuilend zijn om te maken (materialen, energie, etc.). Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening, maar verschillende serieuze studies tonen aan dat elektrische auto’s inderdaad milieuvriendelijker zijn dan verbrandingsmotoren op vlak van uitstoot over hun gehele levenscyclus. Maar het is waar dat het lithium dat nodig is voor batterijen (maar niet alleen voor elektrische auto’s) een element is dat veel energie vereist om te verwerken, evenals milieubeschermingsmaatregelen die helaas niet overal ter wereld worden nageleefd. Bovendien is de vraag naar lithium zo groot geworden dat de huidige productielocaties niet kunnen volgen. De risico’s op tekorten worden dus steeds duidelijker. Gerecycled Het goede nieuws is dat lithium kan worden gerecycled en hergebruikt. Dit is precies wat de Duitse startup Tozero doet, en het is net begonnen met het leveren van gerecycled lithium aan zijn eerste klanten. Natuurlijk staat het proces nog in de kinderschoenen, want de batterijen die nu worden gerecycled zijn afkomstig van de Renault Zoé, Nissan Leaf en andere Tesla Model S, die ongeveer tien jaar geleden werden verkocht. Deze fabrikanten beweren dat 90% van de batterijonderdelen wordt gerecycled. Europa heeft ook normen vastgesteld: tegen 2027 moet 90% van het kobalt, koper en nikkel en 50% van het lithium, gebruikt voor een accu, worden gerecycled. Tozero noemt zijn klanten niet bij naam, wat logisch lijkt, want men kan zich voorstellen dat sommigen het niet zouden waarderen, gezien de prijs van elektrische auto’s, dat hun voertuig uit gerecycled lithium bestaat terwijl dat van hun buurman uit nieuwe materialen bestaat. Volgens het Duitse bedrijf, dat een hydrometallurgisch proces gebruikt waarbij materialen zoals lithium en grafiet maximaal worden teruggewonnen, zou de CO2-voetafdruk van gerecycled lithium 70% lager liggen dan die van vers gewonnen lithium. Foto:Wikipedia Efficiënt gerecycled lithium? Tozero levert zijn klanten gerecycled lithium van hoge kwaliteit, wat betekent dat dit “tweedehands” lithium echt zuiver is, en dus efficiënt in het nieuwe gebruik. Klanten hoeven zich dus absoluut geen zorgen te maken over de prestaties van hun gerecycled lithiumbatterij. Het proces zou dus alleen maar voordelen hebben voor de planeet. Men kan zich voorstellen dat er onderzoeken zullen worden uitgevoerd zodra dit mogelijk is. Een ander voordeel van lithiumrecycling is het voorkomen van tekorten. Aangezien de opkomst van elektrificatie versnelt, raken de hulpbronnen steeds schaarser. Sinds 2010 is het lithiumverbruik voor batterijen gestegen van 20% naar meer dan 70% van de totale vraag. En dat is nog niet alles. Andere sectoren hebben ook een grote behoefte aan lithium: de bouw, smeermiddelen, keramiek, glasindustrie, enz. Volgens verschillende studies zouden er al tekorten kunnen ontstaan in 2026, vooral omdat de lithiumproductie geconcentreerd is (97%) in slechts een paar landen: China, Australië, Chili. Zoals Valéry Giscard d’Estaing in 1973 zei: “We hebben geen olie, maar wel ideeën.” Laten we dus hopen dat lithiumrecycling een goede is!

door David Leclercq
© Gocar

Oude BMW’s krijgen geboortecertificaat

Als je een oude wagen koopt, is het een pluspunt om goed op de hoogte te zijn van de geschiedenis, vooral als je veel belang hecht aan het behoud van de originele staat. BMW begrijpt dit en kan, via zijn BMW Classic-afdeling, elke eigenaar van een auto van het merk voorzien van een geboortecertificaat. Precieze informatie Het certificaat is digitaal en bevat nauwkeurige informatie over de productie en de levering van de auto. Het bevat de chassis- en motornummers en de datum van de productie en/of levering. Als kers op de taart krijg je bij modellen uit de jaren tachtig ook details over de uitrusting en de opties van de auto. Niet goedkoop Helaas zijn er kosten verbonden aan deze service, en het is niet bepaald goedkoop. BMW rekent 125 euro voor het uitgeven van het geboortecertificaat. Hoewel het de authenticiteit van een voertuig niet garandeert, biedt het wel documentatie over een klassiek model van het Beierse merk. Vooral de meest toegewijde verzamelaars zullen het nuttig en waardevol vinden.

door Maxime Hérion
© Gocar

WEDSTRIJD: Win tickets voor het New Race Festival op het Circuit Zolder!

Het prachtige Limburgse circuit van Zolder zal tijdens het weekend van 18 en 19 mei opnieuw het toneel zijn van intense races tijdens het New Race Festival. Dit niet te missen evenement markeert traditioneel het begin van het seizoen van het Belcar Endurance Championship. Je zal er de Lamborghini Super Trofeo van Gocar kunnen bewonderen, bestuurd door Christoff Corten en vergezeld door Jeffrey Van Hooydonk en het duo Frank en Hans Thiers. Actie op het circuit Ook de andere races op het weekendprogramma zijn de moeite waard! Er zal gegarandeerd spektakel zijn, met explosieve sprints van toerwagens in de Belcar Skylimit Sprint Cup. En er zal ook een vleugje nostalgie zijn tijdens de Belcar Historic Cup, waar prachtige oude racewagens weer in actie komen, zoals de Toyota Celica, de Ford Escort, de Ford Capri, de BMW 2002, de Lotus Elan en zelfs de Ford GT40. De kers op de taart: de MitJet L2-trofee, een meedogeloze strijd tussen een reeks identieke bolides. Zin om op 18 en 19 mei met Gocar.be naar het New Race Festival op het Circuit Zolder te gaan? Doe mee aan onze wedstrijd en win twee gratis tickets! 

door Maxime Hérion
© Gocar

Vervangt deze koelende folie airco in auto’s?

Hitte vormt een probleem in auto’s en door de opwarming van de aarde zal dat steeds meer het geval zijn. Tot nu toe werd het probleem verholpen door airconditioning te gebruiken en zo het interieur leefbaar te houden. Maar dat is zoals een slang die in zijn eigen staart bijt: het gebruik van airconditioning veroorzaakt meer verbruik en dus meer CO2-uitstoot in de atmosfeer, wat dan weer tot verdere opwarming van de aarde leidt. Maar dat is zonder rekening te houden met het innovatievermogen van sommige mensen en meer bepaald Hyundai. Dat heeft een koelende folie ontwikkeld die auto’s koel moet houden zonder airconditioning: de Nano Cooling Film. Nano Cooling Film Dit is de eerste folie in zijn soort ter wereld. Ze wordt aangebracht op de ruiten van de auto. Eenvoudiger kan niet… De ‘magische’ folie is momenteel echter nog niet te koop. Ze wordt momenteel getest op een vloot van zeventig auto’s in Pakistan. Lahore, de hoofdstad van de provincie Punjab, heeft elk jaar maandenlang te kampen met verzengende temperaturen (tot 50 °C). De Nano Cooling Film van Hyundai werd gepresenteerd op een Nano Tech Day-evenement in juli 2023. Maar het duurde nog enkele maanden voor deze innovatie eindelijk de testfase bereikte. De eerste tests blijken overtuigend. Het onderzoek naar de binnentemperatuur van auto’s, uitgevoerd tijdens daglichturen in de zomer, toonde aan dat de Nano Cooling Film de temperatuur in de buurt van het hoofd van de bestuurder met 10,98 °C verlaagde tegenover een conventionele getinte folie, en met maximaal 12,33°C tegenover dezelfde auto zonder getinte ruiten. Op het bovenste gedeelte van het dashboard bedroegen de temperatuurverschillen respectievelijk 22 °C (met getinte ruiten) en 15,38 °C (zonder getinte ruiten). Een serieus verschil. Serieproductie? Het Nano Cooling-systeem van Hyundai is in feite een transparante folie die op de ruiten van de auto wordt geplakt. Deze film is niet getint. Hyundai houdt de samenstelling van de folie natuurlijk geheim, maar geeft aan dat ze bestaat uit drie lagen die ontworpen zijn om verschillende, specifieke golflengtes te absorberen en te reflecteren. De twee binnenste lagen weerkaatsen de warmte van de zon, terwijl de buitenste laag straling uitzendt die de warmte van binnenuit de auto verdrijft. Volgens Hyundai presteert het systeem het beste bij warm, droog weer. Hyundai geeft niet aan wanneer deze folie op de markt kan komen. Het lijkt een belangrijke innovatie zeker in combinatie met andere innovaties die voor hetzelfde effect zorgen. Een team van de Purdue University in de Verenigde Staten heeft een ultra-reflecterende witte verf ontwikkeld die theoretisch geschikt is voor toepassingen in de auto-industrie en 97,9% van het zonlicht kan reflecteren dankzij bariumsulfaat in de samenstelling, met een dikte van slechts 0,15 mm. Misschien wordt dit wel een optie wanneer je je volgende wagen bestelt?

door David Leclercq
© Gocar

TEST MG3 Hybrid+: de compacte en betaalbare hybride

Sinds zijn terugkeer naar Europa in 2019 heeft MG een lange weg afgelegd, van één model tot een gevarieerd aanbod elektrische, thermische en plug-in hybride SUV’s, een sedan, een break en een cabriolet op batterijen. Het enige wat nog ontbrak was een compacte auto, maar met de komst van de MG3 is deze plaats nu ook al ingenomen. Deze auto van 4,12 meter wordt verkocht met de Hybrid+ aandrijflijn, en neemt het daarmee op tegen de Toyota Yaris en de Renault Clio E-Tech Hybrid. Het Chinese model heeft een 1.5 liter benzinemotor, een elektrische aandrijflijn van 136 pk, een 1,83 kWh batterij en een automatische 3-traps transmissie. Waar de MG het verschil maakt, is op vlak van vermogen: met 195 pk overtreft hij de concurrentie, die over het algemeen 50 pk minder sterk is. Vier modi De hybride aandrijving van de MG3 biedt vier werkingsmodi aan: elektrisch tot 60 km/u, seriehybride tussen 60 en 80 km/u waarbij de verbrandingsmotor alleen als generator fungeert, parallelhybride waarbij de elektrische en verbrandingsmotor samenwerken, en directe aandrijving waarbij de verbrandingsmotor de wielen aandrijft. Deze bijzondere modus zou zorgen voor een soepeler rijgedrag en indrukwekkende prestaties leveren, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8 seconden. Het aangekondigde WLTP-verbruik is 4,4 l/100 km, met een CO2-uitstoot rond de 100 g/km. Sobere stijl De MG3 is iets langer en hoger dan zijn directe concurrenten in het B-segment, en dankt zijn ontwerp aan de MG-studio in Shanghai. Hoewel het op stilistisch vlak niet revolutionair is, blijft het model aangenaam om naar te kijken en tijdloos. De sobere vormgeving van de buitenkant wordt ook weerspiegeld in het interieur, dat zowel sober als relatief kaal is. Het dashboard is uitgerust met twee schermen van 7 en 10,25 inch, die het instrumentenpaneel en infotainmentsysteem vormen, waarvan de bediening niet altijd even intuïtief is. Het vrij hoekige stuurwiel en de ronde versnellingspook op de middenconsole voegen een beetje fantasie toe aan de tot dan toe somber model. Hoewel er veel kunststoffen in het interieur verwerkt zijn, kan het gebruik van harde materialen voor de bekleding van sommige delen worden betreurd, wat de economische keuzes van MG verraadt. Ook de achterbank klapt slechts in één stuk neer, maar de fabrikant heeft ons beloofd dat de rugleuning binnenkort in een 1/3-2/3 verhouding gedeeld zal kunnen worden. Uitgebreide uitrusting De MG3 is verkrijgbaar in 3 afwerkingsniveaus (Standaard, Comfort en Luxe), en is standaard uitgerust met basisnavigatie en Apple CarPlay/Android Auto-connectiviteit. Andere standaard voorzieningen zijn airconditioning, een audiosysteem met vier of zes luidsprekers, vier USB-poorten, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Hogere afwerkingsniveaus voegen lederen bekleding, keyless entry, verwarmde voorstoelen en stuurwiel, en een 360-graden camera met achteruitrijfunctie toe. De MG3 profiteert ook van het MG Pilot, met de nieuwste geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems), zoals rijbaanassistentie met een waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook (Lane Keeping Assist met Lane Departure Warning), adaptieve cruisecontrol, voorwaartse botsingswaarschuwing en file-assistentie. Aangename verrassing Het originele ontwerp van de hybride aandrijflijn van deze MG3 (waarvan we weten dat hij later ook beschikbaar zal zijn met een “gewone” verbrandingsmotor) zorgt ervoor dat hij bijzonder stil is in gebruik. De automatische 3-trapse versnellingsbak elimineert zelfs het bekende ‘knarsende’ van continu variabele transmissies. Met 195 pk en een gewicht van 1.285 kg onderscheidt de MG3 zich van de concurrentie met krachtige acceleraties en snellere hernemingen (80 tot 120 km/u in 5 seconden). Zelfs bij vol gas blijft de verbrandingsmotor discreet en zijn trillingen onbestaande. Met een focus op comfort beperkt de vering de carrosseriebewegingen, met een zachtheid die perfect past bij het gedempte karakter van de motor. Tijdens onze testrit bedroeg het gemiddeld brandstofverbruik iets meer dan 5l/100 km, wat nog betere resultaten voorspelt bij dagelijks gebruik. Conclusie De MG3 is een bijzonder geslaagde auto, zonder grote gebreken en met een hybride aandrijflijn, die zowel stil als krachtig is, wat hem bijzonder aangenaam maakt in gebruik. Voeg daar een zeer interessante prijs aan toe, variërend van 20.985 tot 24.985 euro, afhankelijk van de versie, en een garantie van 7 jaar of 150.000 km, en je hebt een auto die de concurrentie het moeilijk zal maken! MG3 Hybrid+: specificaties Motor: benzinemotor, 4 cilinders, 1.498 cc, 102 pk; elektrische motor voorin (136 pk) Gecombineerd totaalvermogen: 195 pk en 425 Nm, lithium-ion batterij Aandrijving: voorwielaandrijving Versnellingsbak: automaat, 3 versnellingen L/B/H (mm): 4.113 / 1.797 / 1.502 Leeggewicht (kg): 1.285 Bagageruimte (l): 293 Van 0 tot 100 km/u (sec): 8,0 Maximale snelheid (km/u): 170 km/u Gemengd WLTP-verbruik (l/100 km): 4,4 CO2-uitstoot: 100 g/km Prijs: 20.985 euro BIV: Vlaanderen: 232,01 euro; Wallonië en Brussel: 123 euro Verkeersbelasting: Vlaanderen: 65,57 euro; Wallonië en Brussel: 323,27 euro Ecomalus Wallonië: 0 euro

door Maxime Hérion
© Gocar

Elektrische auto’s, een bodemloze put?

Voor alle automerken is het momenteel een huzarenstuk om geld te verdienen met hun EVs. Naast een kwakkelende vraag en een afhankelijkheid van volatiele materiaalprijzen voor de tractiebatterijen, zijn er geen modelgeneraties om de gemaakte investeringen op af te schrijven. En dan is er nog een prijzenoorlog aan de gang waarvoor geen enkel automerk aan de zijkant kan blijven staan omdat de fabrieken willens nillens moeten blijven draaien. De malaise wordt pijnlijk duidelijk gemaakt in de resultatentabel van Ford, waar de verliezen de elektrische afdeling als een duikboot doen zinken. In het eerste kwartaal moest de divisie, die de naam Model e draagt, 1,3 miljard dollar in het rood schrijven. Toegepast op de 10.000 stuks die het aan de man bracht, komt dat neer op een verlies van 130.000 dollar per auto! Een hallucinant cijfer. Afschrijven van de investeringskost Een van de voornaamste redenen is zijn die fameuze prijscorrecties, die ervoor gezorgd hebben dat de omzet met maar liefst 84% is gedaald tot 100 miljoen dollar. Uiteraard gaat het niet alleen om zuivere verliezen die neerkomen op het verschil tussen productiekost en verkoopprijs. Ford verwijst ook naar de afschrijvingen, dat de cijfers mee worden getekend door honderden miljoenen aan investering in onderzoek en ontwikkeling. Het is wel de bedoeling van het merk dat de verkoop uiteindelijk een winst oplevert op enkel de productie en de marketingkost, maar zelfs dat is voorlopig niet het geval door de prijzenoorlog. Zelfs de recente kostenbesparing van 5.000 dollar per gebouwde Mustang Mach-E blijkt niet minder dan een doekje voor het bloeden. Vorig jaar boekte de Model e-afdeling een totaalverlies van 4,7 miljard dollar en volgens het merk wordt het dit jaar nog erger, en zal het verder oplopen tot dik 5 miljard dollar. Het gaat nog jaren duren vooraleer er een omslagpunt wordt bereikt. Nochtans is het niet zo dat de verkoop van EVs op zichzelf achteruit boert. In lijn met de wereldwijde cijfers wist Ford 77% meer Mach-E’s te verkopen in het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met vorig jaar. Voor zijn elektrische pick-up bedraagt de stijging 54%, ofwel een productie van 24.000 stuks. Alleen, de fabrikant mikte op 150.000 per jaar, ofwel zes keer zoveel. Van een mismatch gesproken. Ford grijpt in door de productie te verlagen, en zet de rem op een geplande investering van 12 miljard dollar in elektrische voertuigen. Landgenoot GM volgt eenzelfde scenario. Opvallend: beide autogroepen verschuiven hun pionnen terug naar plug-inhybrides, omdat de dealers daar wel genoeg klanten voor vinden. CEO van Ford Jim Farley zegt dat de winstgevendheid van elektrische modellen pas zal komen met de tweede generatie. De nieuwe Explorer EV valt niet onder die noemer, maar kan wel sneller geld in het laatje brengen omdat hij zit aangefrakt rond de technologie van partner Volkswagen en zijn ID.4. Gedeelde kost is sneller profijt. Fossiele brandstoffen = winst Niet alle elektrische Fords vallen trouwens onder Model e. De elektrische bestelwagen e-Transit, bijvoorbeeld, behoort tot de commerciële afdeling Ford Pro, die wél zoete broodjes bakt. Hun winst verdubbelde tot 3 miljard tijdens de eerste manche van het jaar. De tak voor modellen met verbrandingsmotoren bracht 905 miljoen dollar in het laatje, waardoor de balans met 1,3 miljard dollar netjes in het zwart eindigde. Geen man overboord, dus. Het is bijna niet te achterhalen hoe verlieslatend – winstgevend lijkt een utopisch woord voor de gevestigde automerken – de EV-departementen momenteel zijn. Ford is een van de weinige autogroepen die de elektrische activiteiten in een aparte divisie onderbrengt, wat een transparant beeld oplevert. Hyundai volgt met zijn Ioniq-tak eenzelfde parcours, maar houdt de aparte cijfers stevig achter slot en grendel. Vergelijken met Tesla kan wel. Dat bedrijf zag zijn omzet met 9% terugvallen maar – belangrijker – de winstdaling bedroeg zomaar eventjes 48% tijdens het eerste kwartaal van 2024.

door Piet Andries
© Gocar

Stellantis gaat concurrentie met Dacia aan dankzij Chinese Leapmotor

Het merk Dacia, gelanceerd in 2005 en bedacht door Louis Schweitzer, heeft zich op slechts een paar jaar tijd gevestigd als nieuw commercieel model. Dit toont aan dat het publiek behoefte had aan een meer toegankelijk en rationeel model. Dankzij dit succes is Dacia blijven groeien, wat het merk toeliet om haar auto’s te blijven verbeteren en steeds meer aandacht te besteden aan het uiterlijk van models, zelfs als dit meer kostte. Het publiek volgde het merk hierin, en omdat geen enkele andere autofabrikant zich op dit terrein waagde, kreeg Dacia – en dus Renault – vrij spel. Verschillende geruchten deden de ronde: van de terugkeer van Wartburg bij Volkswagen als goedkope optie, tot de transformatie van Citroën tot een budgetmerk. Maar er is niets gebeurd. Vandaag is de situatie anders, omdat de komst van Chinese fabrikanten, zoals verwacht, de kaarten zal herschikken, hoewel ze zichzelf niet willen positioneren als budgetmerken. Er is dus ruimte voor samenwerking. En dat is precies wat Stellantis van plan lijkt te zijn, via een samenwerking met Leapmotor (overname van 21% van de aandelen eind 2023 voor 1,5 miljard dollar en bezit van 51% van de aandelen in de joint venture). Hierdoor zal Leapmotor de allereerste Chinese autofabrikant worden die auto’s op het Europese vasteland produceert. Duidelijke low cost-positionering Deze joint venture heeft slechts één doel: een reeks voertuigen aanbieden waarvan de prijs-kwaliteitverhouding vergelijkbaar is met die van Dacia. En het gaat snel, want Leapmotor is van plan om zijn auto’s via Stellantis-dealers in heel Europa te distribueren. Vanaf dit najaar zal het T03-model de concurrentie met de Dacia Spring aangaan, terwijl er eind dit jaar ook een tweede model zal verschijnen, de volledig elektrische SUV C10 (er is ook een PHEV-versie). Deze heeft het technische voordeel van een CtoC-platform (Cell-to-Chassis) dat het gewicht van het voertuig vermindert. Opmerkelijk is ook dat deze SUV een 800V-architectuur heeft, die het mogelijk maakt om snel op te laden. De prijzen van deze modellen? 13.000 euro voor de T03 en 20.000 euro (16.500 voor de PHEV-versie) voor de SUV C10. In Europa zullen de prijzen uiteraard hoger liggen, maar Stellantis heeft zeker de middelen om deze stijging te beperken en niet zoals andere Chinese fabrikanten hun prijzen in Europa te verdubbelen of verdrievoudigen. Het blijft wel de vraag hoe Stellantis de kosten zal beperken, aangezien Leapmotor zijn voertuigen in een Poolse fabriek van de groep zal assembleren. Maar dit zal misschien niet het geval zijn, want de T03 zou bijvoorbeeld gebouwd kunnen worden met geïmporteerde kits uit China. Dit zou de behoefte aan Europese arbeidskrachten beperken, maar nog niets is definitief. Op lange termijn zou Stellantis ook zijn Italiaanse fabrieken kunnen gebruiken om de Chinese concurrentie aan te gaan, terwijl ze ook kunnen profiteren van de aanwezigheid van Leapmotor in Azië en dus aanwezig te zijn op de grootste automarkt ter wereld. De “deal” zou dus in beide richtingen werken. Wordt vervolgd…

door David Leclercq
© Gocar

Deze automerken geven gedragsgegevens door aan verzekeraars

Geconnecteerde auto’s zijn de toekomst en bieden talrijke nieuwe functies; toegang tot het internet – handig voor navigatie, het opzoeken van locaties, je favoriete series voor wanneer je stilstaat, of het updaten van voertuigen op afstand (over the air). Een ‘connected car’ is ook vaak uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen en maakt dus gebruik van een reeks camera’s en sensoren. Het probleem is dat deze kleine toestellen ook perfecte spionnen zijn: bestuurders en hun passagiers worden bij elke beweging bekeken. Bovendien slaan moderne voertuigen al deze gegevens op – zoals eerder aangetoond door Tesla-medewerkers die ‘speelden’ met beelden. Sinds 1 juli 2022 zijn worden nieuwe voertuigen verplicht uitgerust met kleine zwarte dozen, die een groot aantal rijparameters registreren: snelheid, acceleratie, motortoerental, gebruik van veiligheidsgordel, remmen… Het is de bedoeling dat de autoriteiten gegevens van de laatste 30 seconden vóór een ongeval kunnen gebruiken. Maar de meeste auto’s bevatten nu ook gyroscopen, die natuurlijk ook “rijfouten” registreren: abrupt remmen, krachtig accelereren, geen veiligheidsgordel dragen of een scherpe bocht nemen… Gebruikt door verzekeraars? Het is algemeen bekend dat deze gegevens worden gebruikt, zij het anoniem, om de veiligheid van voertuigen te verbeteren. Maar volgens de New York Times gaat het gebruik van deze gegevens veel verder, want sommige fabrikanten zouden deze gegevens verkopen aan verzekeringsmaatschappijen zonder toestemming van de bestuurder of eigenaar. Deze situatie zou van toepassing zijn in de Verenigde Staten, op bepaalde merken zoals General Motors, Honda, Mitsubishi, Kia of Hyundai. Dankzij de verzamelde gegevens zouden de fabrikanten het rijprofiel van gebruikers kunnen opbouwen en deze vervolgens verkopen aan verzekeringsmaatschappijen, die op hun beurt de premie van de bestuurder aanpassen op basis van zijn/haar gedrag op de weg. Volgens het onderzoek zou General Motors miljoenen chauffeurs jarenlang hebben bespioneerd via hun OnStar-systeem. Nu dat dit bekend is, heeft het vorige maand geleid tot 10 federale klachten. De aanklagers geven aan dat ze nooit hebben ingestemd met dit soort praktijken, en een van hen beweert zelfs dat zijn premie met 5.000 dollar per jaar is gestegen na een ritje op een racecircuit… Een andere bestuurder geeft aan dat haar premie de afgelopen twee jaar met 50% is gestegen. En bij ons? In Europa staat de wet niet toe dat gegevens niet anoniem worden gebruikt. De GDPR-wetgeving is zeer nuttig om consumenten te beschermen, hoewel we vermoeden dat deze soms wordt genegeerd. Het is dus verstandig om naar de verschillende menu’s van het dashboard te kijken en de opties aan te vinken die gegevensoverdracht naar servers voorkomen. Of toch het gebruik ervan voor kwaadwillige doeleinden. Een gewaarschuwd mens…

door David Leclercq