Oplaadstations moeten vooral dicht bij winkellocaties worden ingeplant

Een bredere acceptatie van elektrische voertuigen is in belangrijke mate afhankelijk van goed zichtbare opladers die handig zijn geplaatst op locaties waar bestuurders zich al vaak ophouden. Dat blijkt uit een studie van Volta, constructeur van elektrische voertuigen, bij een groep consumenten in de Verenigde Staten.

Het onderzoek toonde dat niet alleen de aankoopprijs van de elektrische auto en de actieradius van het voertuig grote barrières vormen die chauffeurs daadwerkelijk kunnen belemmeren om daadwerkelijk tot een overstap naar een duurzame mobiliteit over te gaan.

Visibiliteit

“De visibiliteit van de oplaadstations blijkt vaak cruciaal te zijn”, stippen de onderzoekers aan. “Vastgesteld werd dat 42 procent van de respondenten nog nooit een oplaadstation voor elektrische wagens heeft gezien. Dat geldt ook voor 27 procent van de ondervraagden die aangeven de aankoop van een elektrische wagen te overwegen.”

“Daarnaast moet worden vastgesteld worden dat ook het gebruiksgemak voor de consument van groot belang is en niet als een luxe kan worden bestempeld. Er kon immers worden genoteerd dat 75 procent van de chauffeurs die een aankoop van een elektrische wagen overwegen, een gebrek aan toegang tot een laadstation als de belangrijkste hindernis bestempelen om daadwerkelijk de overstap te maken.”

“Daarmee scoort een gebrekkige toegankelijkheid zelfs 5 procentpunt hoger dan de aankoopprijs van het voertuig. Ook in de algemene populatie wijst 63 procent op het belang van een vlotte toegang tot laadstations.”

Winkelomgeving

De onderzoekers stelden nog vast dat oplaadstations best ingeplant worden op een locatie waar er ook toegang beschikbaar is tot een aantal andere activiteiten. Uit het rapport blijkt immers dat 73 procent van de ondervraagden de mogelijkheid zou willen om boodschappen te doen terwijl zijn wagen wordt opgeladen.

Verder zegt 70 procent tijdens het opladen van de wagen een maaltijd op restaurant te willen nemen, gevolgd door een bezoek aan een shopping center (69 procent), de mogelijkheid om te werken (68 procent), de toegang tot een bioscoop of een theater (64 procent) en een activiteit in een fitness-center (60 procent).

Opmerkelijk is dat slechts 54 procent van dat tijdsbestek gebruik zou willen maken om downtime te nemen en zich aan lectuur te wijden.

“Het momentum achter de overgang naar elektrische voertuigen blijft groeien, maar het verder versnellen van de omschakeling vereist een dieper begrip van het consumentengedrag”, zegt Drew Bennett, vice-president netwerk-operaties bij Volta.

“De resultaten van dit onderzoek maken nog eens het belang van het netwerkontwerp duidelijk. Het laadstation moet in het oog springen en zich in de onmiddellijke nabijheid bevinden van locaties waar het publiek al gewoon is tijd door te brengen.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20