‘Opkomst e-auto zet 100.000 Duitse jobs op de helling’, waarschuwt denktank IFO

De hoog aangeschreven Duitse denktank IFO waarschuwt voor de ingrijpende sociale gevolgen in de Duitse auto-industrie bij de verwachte overgang van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische wagens.

Voor een elektrische auto zijn heel andere onderdelen nodig dan voor benzine- en dieselwagens. Dat betekent dat de toeleveringsketen er ook helemaal anders gaat uitzien, want alle technologie die gericht is op de klassieke verbrandingsmotor wordt op termijn overbodig en alle aandacht zal uitgaan naar batterijen. ‘Deze transformatie uit zich vandaag echter nog niet in het personeelsbestand’, zegt het IFO, dat een studie maakte in opdracht van de Duitse autoconstructeurs.

Het IFO schat dat tegen 2025 ongeveer 75.000 productiemedewerkers in de Duitse autobouw met pensioen zullen gaan. Het gaat om 39.000 arbeiders bij de autoconstructeurs zelf en 36.000 bij hun toeleveranciers. Dat zou de overgang naar de nieuwe generatie arbeiders voor de e-auto moeten vergemakkelijken.

Sociaal bloedbad dreigt

Alleen: er gaan veel meer jobs verdwijnen dan dat er natuurlijke vertrekkers zijn. Volgens de IFO-prognoses zal de overgang naar elektromotoren ten minste 178.000 arbeiders overbodig maken bij de autobouwers en hun toeleveranciers. Het gaat om de teams die direct of indirect gespecialiseerd zijn in de verbrandingsmotor. Dat betekent dat er netto 103.000 banen op de tocht komen te staan waarvoor vandaag nog geen zachte landing voorzien is. Als de overheid over de autosector geen maatregelen neemt, dreigt daardoor een sociaal bloedbad.

‘De overgang naar elektromobiliteit is een grote uitdaging, vooral voor de toeleveranciers in de automobielsector, waar middelgrote bedrijven dominant zijn’, zegt IFO-voorzitter Clemens Fuest. De denktank dringt er bij de autosector op aan om werk te maken van omscholing en bijscholing, om de gevreesde schok op de werkgelegenheid te milderen. (mah)

Lees ook:

Meer