Porsche bouwt een eigen batterijfabriek in Duitsland: ‘Deze technologie moeten we in eigen land hebben’

Porsche wil voor zijn krachtige motoren eigen batterijen bouwen. – Foto: Porsche

De Duitse autobouwer Porsche wil een eigen batterijfabriek bouwen. Dat moet de constructeur de levering van krachtige batterijen voor sportwagens garanderen. Dat heeft Oliver Blume, chief executive van Porsche, gezegd.

De batterijfabriek zal worden gebouwd in de stad Tübingen, ten zuiden van Stuttgart, in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Dat is weliswaar een regio met een hoog gemiddeld loonniveau, maar Porsche is ervan overtuigd dat de superieure kwaliteit van de technologie die meerkost zal kunnen dragen.

Invoer

‘Batterijen vormen voor de Duitse autoproductie een cruciale technologie’, verduidelijkte Oliver Blume in een gesprek met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. ‘Dat is een sector die we in eigen land ter beschikking moeten hebben.’ Tot nu toe doen de Europese constructeurs van elektrische wagens vooral beroep op leveranciers uit Azië. Ze willen echter hun afhankelijk van het buitenland voor die aanvoer drastisch verminderen. 

De wereld zal de volgende jaren immers van de traditionele verbrandingsmotoren massaal naar een elektrische mobiliteit overstappen. Die overstap zal ook noodzakelijk zijn om aan de strengere milieunormen van de Europese Unie te kunnen blijven voldoen.

Een afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers kan in een dergelijke omgeving tot een belangrijk concurrentieel nadeel uitgroeien. Dat willen de constructeurs ten alle prijze vermijden. ‘Porsche wil hierin een pioniersrol opnemen’, benadrukte Blume.

Porsche kan voor de levering van batterijen uiteraard in belangrijke mate op zijn moederconcern Volkswagen beroep doen. Volkswagen wil immers in verschillende Europese landen – onder meer in het Duitse Salzgitter en het Zweedse Skellefteå – een zestal batterijfabrieken bouwen. Deze sites zouden een jaarlijkse capaciteit van 40 gigawattuur opleveren.

‘Er zal echter ook nood zijn aan batterijen die krachtiger zijn dan voor een gewone personenwagen noodzakelijk is’, wierp Blume op. ‘Sportwagens zullen batterijen met sterkere prestaties nodig hebben. Dat is een technologie die perfect tot het domein van Porsche behoort. Net zoals in het verleden, wil Porsche ook in de toekomst in dit marktsegment een leidende rol blijven vervullen.’

Concurrentie

Blume maakte geen gewag van mogelijke deadlines voor de bouw of opstart van de batterijfabriek. Evenmin gaf hij details mee over de mogelijke productiecapaciteit. De aankondiging van Blume komt voor waarnemers echter niet als een verrassing.

Midden maart had de topman al aangekondigd dat Porsche de ontwikkeling van een eigen batterijtechnologie op het oog had. Porsche had daarvoor samen met de P3 Group en het bedrijf Custom Cells, een spinoff van het Fraunhofer Institut, de joint-venture Cellforce Group opgericht. Dat project wordt door het Duitse Bundeskartellamt onderzocht.

Tot nu toe heeft Porsche al zijn batterijen extern aangekocht. Daarbij wordt samengewerkt met Dräxlmaier, dat de batterijen in fabrieken in de buurt van de assemblage-sites van Porsche monteert en vervolgens aan de productielijn van de autobouwer levert.

De Amerikaanse autobouwer Tesla, die als de grote concurrent voor het elektrische Porsche van de toekomst wordt bestempeld, bouwt in Grünheide – in de buurt van de Duitse hoofdstad Berlijn – eveneens een batterijfabriek. Beide constructeurs hopen voor hun initiatieven op financiële steun van de Duitse overheid.

(evb)