In Londen opent woensdag de winkel RS No. 9 Carnaby zijn deuren. De winkel is de eerste flagshipstore van de Britse rockband The Rolling Stones. De winkel zal mode met het beroemde logo van de Rolling Stones verkopen. Het initiatief is een samenwerking van de rockgroep met het bedrijf Bravado, dat de producten van het muzieklabel Universal Music commercialiseert.
Bij de keuze van de locatie voor de winkel werd bewust voor Carnaby Street geopteerd. De straat was tijdens de jaren zestig, toen ook de Rolling Stones hun doorbraak beleefden, immers het absolute modecentrum van Londen en was tevens bepalend voor een groot deel van de kledingcultuur van de toenmalige generatie jongeren over de hele wereld.
Ook het model Twiggy werd met Carnaby Street vereenzelvigd. Bovendien bevindt Carnaby zich in de Londense wijk Soho, die ook voor de muziek van de jaren zestig een draaischijf was.
Enkele straten verder bevindt zich onder meer ook de beroemde Marquee, de club waar onder meer de Rolling Stones hun eerste grote successen boekten. ‘We hebben in deze wijk gerepeteerd en gewerkt,’ verduidelijkte zanger Mick Jagger dan ook de keuze voor Carnaby Street.
De winkel verkoopt onder meer t-shirts, jassen, petten, regenschermen en waterflessen met het logo van de Rollings Stones. Alle producten zijn voorzien van het beroemde logo van de Britse rockgroep. Ook mondmaskers, met hetzelfde logo, behoren tot het aanbod. Op grote schermen worden in de winkel tevens concerten van de Rolling Stones getoond.
Beleving
‘De locatie moet meer worden dan louter en modewinkel,’ zegt David Boyne, directeur van Bravado. ‘Beleving zal een centraal element van het hele gebeuren worden. De winkel moet een locatie worden waar de fans zichzelf kunnen onderdompelen in de stijl en de muziek van de Rolling Stones.’
Gehoopt wordt tevens dat de nieuwe boetiek ook voor de omgeving een nieuwe stimulans kan blijken en opnieuw een groter publiek Carnaby Street als een winkelbestemming zal ontdekken. De straat was de voorbije periode immers een aanzienlijk deel van zijn originele uitstraling verloren.