De benzine- en dieselprijzen zaten de afgelopen weken fors in de lift. Door de oorlog in Oekraïne moeten brandstofhandelaars veel meer geld op tafel leggen om ruwe olie te kopen dan enkele maanden geleden. De afgelopen dagen is de prijs van een vat olie weliswaar gedaald. Zal de prijs aan de pomp dan ook dalen?
Wie vandaag diesel tankt, betaalt maximaal 2,28 euro per liter. Voor een liter benzine (euro 95) moet je maximaal 1,95 euro op tafel leggen. Dat zijn enorm hoge prijzen in vergelijking met de afgelopen jaren. Een jaar geleden betaalde je 1,5 euro voor een liter diesel en 1,51 euro voor een liter benzine, volgens gegevens van Carbu.com, een site die de brandstofprijzen opvolgt.
Volatiele prijzen
We moeten niet ver zoeken naar een verklaring voor die hoge brandstofprijzen: de oorlog in Oekraïne. Door het militaire conflict aldaar is er heel wat paniek op de markten. Beleggers en groothandelaars vrezen dat de spanningen in Oost-Europa de energiebevoorrading van de Europese Unie in gevaar zal brengen, wat resulteert in volatiele energieprijzen.
Sinds halverwege vorige week zijn de prijzen wat afgekoeld. Op dit momenteel bedraagt de prijs voor een vat Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, Europa en Afrika, 108,5 dollar. Begin vorige week piekte de prijs even op 140 dollar.
Wie zijn woning verwarmt met stookolie heeft de prijs voor stookolie dit weekend al zien dalen. De maximumprijs voor een liter stookolie bij bestellingen vanaf 2.000 liter bedraagt momenteel 1,10 euro. Dat is zo’n 28 eurocent lager dan de voorgaande prijs. Die daling is weliswaar van korte duur, want de prijs stijgt morgen opnieuw. De maximumprijs voor bestellingen vanaf 2.000 liter stijgt tot 1,11 euro. Het is dus eerder een bescheiden stijging, maar toont wel aan hoe volatiel de prijzen zijn.
En wat met benzine en diesel?
Waarom reageert de stookolieprijs veel sneller op de marktbewegingen dan de benzine- of dieselprijs? Dat komt door de manier waarop de FOD Economie de maximumtarieven berekent. De stookolieprijs volgt de dagprijs van olie. De maximumprijs voor benzine en diesel wordt berekend op basis van een gemiddelde van de voorgaande 20 dagen. Dat verklaart waarom de prijzen aan de pomp minder snel wijzigen. Dat moet de consument beschermen tegen de soms zeer volatiele prijzen op de markt.
Er is alvast goed nieuws voor mensen met een dieselwagen. De maximumprijs voor diesel zal vanaf morgen dalen tot 2,07 euro per liter. Dat is een daling van ruim 21 eurocent. De benzineprijzen blijven momenteel ongewijzigd, maar zullen naar alle waarschijnlijkheid woensdag ook dalen.
Maatregelen federale regering
Als consument is het hoe dan ook niet gemakkelijk om nu het perfecte moment in te plannen om te tanken. Door de enorm volatiele groothandelsprijzen kan de prijs aan de pomp alle richtingen uitgaan. Een verdere escalatie van de oorlog in Oekraïne kan voldoende zijn om de olieprijzen opnieuw op een recordkoers te zetten. In het omgekeerde geval kan er dan weer een vervolg gegeven worden aan de jongste prijsdalingen. Er wachten de chauffeurs dus nog spannende tijden.
We mogen weliswaar niet vergeten dat de federale regering werkt aan maatregelen om onder meer de prijs aan de pomp te drukken. Zo ligt er onder meer een verlaging van de accijnzen op tafel. “Het voorstel is om die tot het minimum te beperken”, liet Annelies Verlinden (CD&V), minister van Binnenlandse Zaken, afgelopen weekend weten in een interview met de Zevende Dag. “Dat zal de prijsstijging niet helemaal tegenhouden, maar het zal wel een aanzienlijke vermindering betekenen en het voor de mensen zo draaglijk mogelijk houden.”
Al is ze zelf geen voorstander van zo’n verlaging tot het minimum. Volgens haar zal dat de overheid zo’n 5,6 miljoen euro per dag kosten, oftewel 2 miljard euro per jaar. “Dat is enorm veel geld dat je als subsidie aan fossiele brandstoffen geeft voor mensen die zich verplaatsen met de auto”, klonk het.
(kg)