Online handel is groter geworden dan Amerikaanse economie

Het wereldwijde aandeel van de online handel is het voorbije jaar met 3 procentpunt gestegen. – Ted S. Warren/AP

De online handel heeft het voorbije jaar wereldwijd een omzet gerealiseerd van 26.700 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de United Nations Conference on Trade and Development (Unctad).

‘De groei moet in belangrijke mate worden gelinkt aan de impact van de coronacrisis, die voor vele consumenten immers een stimulans voor aankoop op afstand is gebleken’, aldus het rapport.

De onderzoekers wijzen erop dat de omzet van de wereldwijde online handel inmiddels groter is dan het bruto binnenlandse product van de Verenigde Staten, de grootste economie ter wereld.

Zuid-Korea en China

Uit de cijfers blijkt onder meer dat vorig jaar 19 procent van alle aankopen online zijn gebeurd. Het jaar voordien had de ecommerce een marktaandeel van 16 procent. In landen zoals Zuid-Korea en China is dat aandeel zelfs al tot bijna 25 procent opgelopen. Ook het Verenigd Koninkrijk benadert inmiddels dat niveau.

Niet overal eist de e-commerce echter een even groot deel van de totale handelsactiviteit op. In de Verenigde Staten steeg het aandeel van de sector van 11 procent naar 14 procent. Ook in Singapore vertegenwoordigt e-commerce momenteel slechts iets meer dan 10 procent van de totale activiteit. Dat is wel nagenoeg een verdubbeling tegenover het jaar voordien.

In landen zoals Australië en Canada blijft de impact van de online handel onder de grens van 10 procent.

Alibaba

Niet alleen tussen verschillende landen kunnen grote variaties in de omvang van de online handel worden opgetekend. Ook tussen de diverse economische sectoren kunnen sterke afwijkingen worden geregistreerd.

Terwijl de online retail een grote activiteit liet optekenen, ondervonden activiteiten zoals autodelen en online reisdiensten daarentegen een negatieve impact van de coronacrisis.

Het grootste commercebedrijf van de wereld was het voorbije jaar het Chinese Alibaba, gevolgd door het Amerikaanse Amazon. Bij de dertien grootste online handelaars, die een gezamenlijke omzet van 2.900 miljard dollar registreerden, zijn elf Chinese en twee Amerikaanse partijen terug te vinden.

(am)