Ikea blijft de grootste online retailer van Europa

Het voorbije jaar heeft de Europese online retail voor 146 miljard euro grensoverschrijdende transacties laten optekenen. Dat betekende een stijging met 35 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Cross-Border Commerce Europe, Worldline en Fedex Express, gebaseerd op een analyse van de verkopen, reizen uitgezonderd, van de vijfhonderd grootste online retailers van Europa.

Het rapport toont daarbij aan dat de Zweedse meubelketen Ikea zich met een omzet van 5,1 miljard euro – een groei met 11 procent tegenover het jaar voordien – ook vorig jaar tot de grootste online retailer van Europa kon kronen.

Omnichannel

Ikea wordt in de rangschikking gevolgd door Hennes & Mauritz (H&M), Pandora, Smyths Toys en Lego. De rest van de top tien bestaat verder uit Nespresso, Expert, Cos, Swarovski en &Other Stories.

Opmerkelijk is daarbij ook het feit dat de H&M Group met drie merken in de top tien – H&M, Cos en &Other Stories – is vertegenwoordigd. Dit bewijst volgens de onderzoekers het succes van een grensoverschrijdende online strategie.

Verder voeren de onderzoekers nog aan dat de top tien uitsluitend uit vertegenwoordigers van de omnichannel-retail bestaat. Nieuwkomers zijn Swarovski, Pandora, Expert, Cos en &Other Stories.

Zij kwamen in de plaats van Zalando, Vivino, C&A, Zara en TomTom, waarvan een aantal partijen zich uitsluitend op de online verkoop toespitsen. De top tien vertegenwoordigt 22,2 procent van de totale verkopen die de vijfhonderd bedrijven in de ranglijst het voorbije jaar hebben gerealiseerd.

Corona

De totale online verkopen van fysieke producten liet in Europa vorig jaar een stijging met 24 procent tot 573 miljard euro optekenen. ‘De sterkere groei van de grensoverschrijdende transacties moet in belangrijke mate worden toegeschreven aan de uitbraak van de coronacrisis, die de consumenten heeft aangezet om voor een bredere categorie producten op het internet beroep te doen’, zeggen de onderzoekers.

‘Retailers hebben gedurende lange periodes hun fysieke winkels moeten sluiten. Om dat verlies te compenseren, werd massaal op online verkoop ingezet. Deze bedrijven zagen hun online verkopen het voorbije jaar met gemiddeld 45 procent stijgen. Tijdens het vierde kwartaal liep dat cijfer zelfs op tot 70 procent.’

Die strategie lijkt wel minder geschikt voor de modesector. Die categorie, die in de top vijfhonderd de helft van alle bedrijven vertegenwoordigt, boekte in totaal – winkels en online verkoop – een omzetverlies van 15 procent. Hier heeft de online verkoop de langdurend sluiting van de winkels niet kunnen compenseren.

In de voedingssector werd anderzijds een gemiddelde omzetgroei met 10 procent geregistreerd. (am)