Chocopasta dreigt snel het toneel te worden van een strijd tussen twee Italiaanse familiale ondernemingen. Het voedingsbedrijf Barilla, vooral bekend als producent van spaghetti en aanverwante producten, zou volgend jaar immers een chocopasta op de markt willen brengen die de concurrentie met wereldwijd marktleider Nutella, eigendom van de groep Ferrero, moet aangaan. Dat meldt het persbureau Reuters, dat het initiatief van Barilla bestempelt als een onderdeel van een toenemende rivaliteit tussen de twee Italiaanse ondernemingen.
Volgens een aantal analisten zal Barilla het echter niet gemakkelijk hebben om een groot marktaandeel van Nutella in te pikken.
Biscuit
“De concurrentie tussen beide bedrijven gaat terug tot eerdere berichten, waarin werd aangegeven dat Ferrero een tegenhanger zou willen lanceren van Baiocchi, een biscuit dat door Barilla op de markt wordt gebracht,” aldus Reuters. “Het biscuit van Ferrero zou gevuld worden met chocopasta van dochtermerk Nutella. Barilla zou nu echter willen terugslaan door op zijn beurt zelf met een chocopasta op de markt te komen.”
De opdracht van Barilla is echter niet eenvoudig. “Nutella realiseert wereldwijd een jaarlijkse omzet van 2 miljard euro,” betoogt het persbureau. “Het merk zou in de jaren van de vorige eeuw tot een wereldwijd fenomeen uitgroeien. Inmiddels heeft Nutella op de wereldwijde markt voor chocopasta een aandeel van 54 procent.”
“De concurrentie is nagenoeg onbestaande. Cokokrem van de Turkse groep Yildiz Holding staat op een tweede plaats, maar heeft slechts een aandeel van 2 procent. Crema Pan di Stelle, de chocopasta van Barilla, zou echter willen profiteren van de problemen die Nutella de jongste tijd heeft moeten ervaren.”
Zonnebloem
“Daarbij wordt benadrukt dat Crema Pan di Stelle op basis van zonnebloemolie wordt gemaakt,” verduidelijkt Reuters. “Nutella werkt daarentegen met palmolie. Daarop is de voorbije jaren geregeld kritiek gekomen. De palmteelt wordt er immers van beticht om de boskap in tropische wouden te stimuleren. Ook werden vragen gesteld over de impact op de gezondheid.”
“Dat zette Ferrero twee jaar geleden aan een reclamecampagne te lanceren, waarbij het gebruik van palmolie werd verdedigd. Daarbij werd opgemerkt dat alleen olie van duurzame plantages werd gebruikt. Bovendien werd benadrukt dat er geen enkel gezondheidsrisico bestond, aangezien de olie bij gecontroleerde temperaturen werd geraffineerd.”
Barilla benadrukt verder dat zijn chocopasta 10 procent minder suiker bevat, alleen van Italiaanse hazelnoten gebruik maakt en uitsluitend beroep doet op cacao van duurzame boerderijen. Inmiddels zou het bedrijf zijn product bij een aantal winkelketens al hebben voorgesteld. Crema Pan di Stelle zou mogelijk begin volgend jaar al in de winkels te koop kunnen zijn.
Experts zeggen echter te vrezen dat Barilla voor een zware opdracht staat. Volgens hen zal de onderneming immers miljoenen euro moeten investeren om de handelaars te overtuigen in hun zaken aan Crema Pan di Stelle evenveel visibiliteit te geven als aan Nutella.
“In Italië kan Crema Pan di Stelle dankzij het grote merkbewustzijn bij de binnenlandse klanten tegen Nutella mogelijk nog enige concurrentie opwerpen, maar het zal vooral heel moeilijk zijn om eenzelfde resultaat ook in het buitenland te boeken,” aldus Marco Eccheli, directeur bij consulent AlixPartners.