Waarom zijn we bereid elkaars hersenen in te slaan voor een pot Nutella?

De Franse supermarktketen Intermarché bood vorige week potten Nutella van 950 gram aan voor de prijs van 1,41 euro. Dat was een korting van 70 procent. De beelden van de chaotische scènes en de vechtpartijen die door deze promotie werden veroorzaakt deden ondertussen al de ronde van de wereld. Velen leken bereid met elkaar op de vuist te gaan om zo’n pot te kunnen bemachtigen. In sommige supermarkten moest de politie tussenbeide komen om de gemoederen te bedaren.Dagen later likt Frankijk zijn wonden en vraagt de krant Le Parisien zich af wat de oorzaak is van wat ondertussen ‘l’affaire Nutella’ is geworden?
Emeute à #intermarché pour du #Nutella en promo à 1€40 !! ?J’ai honte pour eux pic.twitter.com/cnT9O6MZRb“” Rêv de Presse (@Rev_de_Presse) January 25, 2018
Volgens socioloog Gérard Mermet wordt Frankrijk – net als de VS – een land dat in twee verdeeld raakt. Aan de ene kant de regio’s waar de werkloosheid hoog is en ouders die bereid zijn hun vuisten te gebruiken om een goedkope pot choco voor hun kroost te bemachtigen. Zolang het voor de kinderen is, denken ouders vaak dat het doel alle middelen heiligt.”Aan de andere kant het internet, dat deze mensen beschimpt, uitlacht, veroordeelt en hun gezichten aan de wereld toont. Ironisch genoeg wordt deze groep vaak gevormd door diegenen die er niet mee inzitten om bij een Apple-winkel te overnachten wanneer er een nieuwe iPhone uitkomt”, zegt Mermet.
“We zien wel degelijk twee Frankrijken die ontstaan. Overal is het nu elk voor zich. Solidariteit is van geen tel meer. Ik denk niet dat we zulke beelden in Duitsland zouden zien.”?

De schuld zoeken bij internet… van A tot Z

Ook Catherine Lejealle, socioloog aan het l’Institut supérieur de commerce (ISC) in Parijs, legt de schuld bij internet. Van A to Z. “Eerste heb je de mensen die het bericht van de promotie rondsturen naar kennissen en vrienden. Die groeperen zich als ware het de strijd van het volk tegen de grote industrie. Dan de chaos en de filmpjes over de gevechten die enthousiast via internet worden gedeeld.”

Het Nutella-lied en uiteraard… ‘fake news’

Is de promotie bij de Intermarché-keten ondertussen stopgezet, dan gaat de heisa op internet gewoon verder. Ondertussen is er al ‘een Nutella-lied’. (“1 euro voor een pot Nutella, voor die prijs zou ik zelfs mijn vader en moeder vermoorden…”?https://www.youtube.com/embed/ajAz3YCwngIUiteraard steekt ook ‘fake news’ de kop op. De promotie zou een gevolg zijn van het Lactalis-schandaal en de melk die is gebruikt zou besmet zijn, kopt de site met de veelzeggende naam Secretnews.fr. (“Al onze berichten worden geverifieerd door een beëdigd gerechtsdeurwaarder”, staat te lezen onder het logo.).Catherine Lejealle: “Het internet kent geen palet van emoties. Alles is zwart-wit. Men houdt van iets of men verafschuwt het. En iedereen deelt de informatie en strooit met ‘likes’. Om te bevestigen dat men weet wat er aan de hand is. Het internet is de open deur naar de uitvergroting en de overdrijving.”?
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00